הוא מזכיר לי את אחמידג'אנד מאירן הזועק כי השואה לא היתה ולא נבראה מדובר בסיפור של יהודים המחפשים סימפטיה בעולם, מענין רק, אם היה קם מישהו מן החסידים והיה אומר כי הגר"א לא היה ולא נברא אלא רק משל היה, מה היו עושים הליטאים, הם היו משתוללים נלחמים מאיימים זועקים רשעים אפיקורסים היו שופכים קיתונות של שופכין על מי שרק היו יכולים, והנה קם לו שמואל אויערבך ואומר לתלמידיו כי הבעל שם טוב לא היה ולא נברא אלא משל היה
עתה בטרם ניגש לענין נשאל את עצמנו היכן הוא שמע זאת, אצל אבא שלו? בטוח שלא, מי שהכיר את אביו הוא לא היה מעלה מילים כאלו על דל שפתיו. האם שמע זאת אצל הסבא ר' חיים לייבקע מישיבת 'שער השמים' גם ממנו הוא לא שמע זאת, הוא נמנה על ציבור החסידים. שמואל אויערבך שמע זאת ממורו ורבו, ומיהו? לא אחר מר' אליעזר מנחם מן שך ר"מ ישיבת פונוביז' שלחם בחסידים בעורמה
וכאן אספר לכם את מה שראה ר' שמואל אויערבך ומה לימד אותו מה חושב הרב שך על החסידים. את הסיפור הזה שמעתי ממקור ראשון מר' נפתלי הלברשטאם האדמו"ר מבאבוב שנים לפני שהפך לאדמו"ר. היתה זו בנסיעתו הראשונה של אביו לארץ ישראל, על פי בקשת ר' יוסף כהנמן רבה של פונוביז' הוא עלה לבקר בישיבה בבני ברק אבל היה זה באמצע סדר הלימודים והאדמו"ר לא הסכים להכנס לתוך הישיבה ונשאר במרפסת הישיבה בשביל שלא לגרום ביטול תורה. הרב כהנמן שלח בחור לקרא לראשי הישיבה שייצאו החוצה לקבל פניו של האדמו"ר ר' שלמה מבאבוב שעזר רבות להרב כהנמן בחוץ לארץ. כולם כל ראשי הישיבה, ר' שמואל ור' דוד יצאו, אחד ויחיד שלא יצא היה הרב שך, הרב כהנמן לא הבין מדוע אינו יוצא חשב שלא קראו לו, הוא שלח בחור אחר לקרא לו והוא חזר ואמר בשם הרב שך כי הוא מעולם לא שמע כי החרם על החסידים בוטל, ולא הסכים לצאת - הבחור אמר את הדברים לעיניהם של האדמו"ר מבאבוב ובנו שניהם זצ"ל - את הסיפור הבאתי לפני שנים ב'פנים חדשות' בימי חייו של ר' נפתלי
ממנו שמע ר' שמואל אויערבך את הדברים, וממנו למד כיצד להתייחס לדברים, לא רק הוא, כך גם שמואל דויטש שמקורו ליטאי, ושניהם יחד ניצבים מאחורי נתי גרוסמן 'המבין לשרשי הדברים' ולא אומרים מה הם השורשים, אלו הם השרשים, כי החסידות היא רק 'משל' הישיבות הם המציאות
לא ולא, בלי חסידות אין ישיבות, סטודנטים לתלמוד לא חסרים, לא אשכח לעולם את מה שראיתי כשהייתי בחור צעיר, כיצד ליטוואק אמיתי בשבת ישב ולמד בהתמדה עצומה עם סיגריה בפה, הבלוריות הענקיים של עולם הישיבות היו קיימות עד היום הזה לולא החסידות עשתה לזה סוף. שניים עשו את המלאכה ברחוב הליטאי ושינו אותם מן הקצה, הבריסקער רב והחזון איש שהבינו שבלי לגנוב את האמת החסידית ולהחדירה לרחוב הליטאי זה הסוף. הישיבות יהיו עם הרבה תורה לשם הנאה אבל את מצוות התורה ימחקו, אלו היו הופכות למשל בלבד, כפי שטוענים הלמדנים מן הסוג של מנדלסון ודומיהם תלמידי הגר"א שאמרו כי המצוות הם רק משל, ולחמו בעד היה יהודי בביתך ו'אדם' בצאתך
אם הבעל שם טוב לא היה ולא נברא, הגר"א לא היה ולא נברא
עתה בטרם ניגש לענין נשאל את עצמנו היכן הוא שמע זאת, אצל אבא שלו? בטוח שלא, מי שהכיר את אביו הוא לא היה מעלה מילים כאלו על דל שפתיו. האם שמע זאת אצל הסבא ר' חיים לייבקע מישיבת 'שער השמים' גם ממנו הוא לא שמע זאת, הוא נמנה על ציבור החסידים. שמואל אויערבך שמע זאת ממורו ורבו, ומיהו? לא אחר מר' אליעזר מנחם מן שך ר"מ ישיבת פונוביז' שלחם בחסידים בעורמה
וכאן אספר לכם את מה שראה ר' שמואל אויערבך ומה לימד אותו מה חושב הרב שך על החסידים. את הסיפור הזה שמעתי ממקור ראשון מר' נפתלי הלברשטאם האדמו"ר מבאבוב שנים לפני שהפך לאדמו"ר. היתה זו בנסיעתו הראשונה של אביו לארץ ישראל, על פי בקשת ר' יוסף כהנמן רבה של פונוביז' הוא עלה לבקר בישיבה בבני ברק אבל היה זה באמצע סדר הלימודים והאדמו"ר לא הסכים להכנס לתוך הישיבה ונשאר במרפסת הישיבה בשביל שלא לגרום ביטול תורה. הרב כהנמן שלח בחור לקרא לראשי הישיבה שייצאו החוצה לקבל פניו של האדמו"ר ר' שלמה מבאבוב שעזר רבות להרב כהנמן בחוץ לארץ. כולם כל ראשי הישיבה, ר' שמואל ור' דוד יצאו, אחד ויחיד שלא יצא היה הרב שך, הרב כהנמן לא הבין מדוע אינו יוצא חשב שלא קראו לו, הוא שלח בחור אחר לקרא לו והוא חזר ואמר בשם הרב שך כי הוא מעולם לא שמע כי החרם על החסידים בוטל, ולא הסכים לצאת - הבחור אמר את הדברים לעיניהם של האדמו"ר מבאבוב ובנו שניהם זצ"ל - את הסיפור הבאתי לפני שנים ב'פנים חדשות' בימי חייו של ר' נפתלי
ממנו שמע ר' שמואל אויערבך את הדברים, וממנו למד כיצד להתייחס לדברים, לא רק הוא, כך גם שמואל דויטש שמקורו ליטאי, ושניהם יחד ניצבים מאחורי נתי גרוסמן 'המבין לשרשי הדברים' ולא אומרים מה הם השורשים, אלו הם השרשים, כי החסידות היא רק 'משל' הישיבות הם המציאות
לא ולא, בלי חסידות אין ישיבות, סטודנטים לתלמוד לא חסרים, לא אשכח לעולם את מה שראיתי כשהייתי בחור צעיר, כיצד ליטוואק אמיתי בשבת ישב ולמד בהתמדה עצומה עם סיגריה בפה, הבלוריות הענקיים של עולם הישיבות היו קיימות עד היום הזה לולא החסידות עשתה לזה סוף. שניים עשו את המלאכה ברחוב הליטאי ושינו אותם מן הקצה, הבריסקער רב והחזון איש שהבינו שבלי לגנוב את האמת החסידית ולהחדירה לרחוב הליטאי זה הסוף. הישיבות יהיו עם הרבה תורה לשם הנאה אבל את מצוות התורה ימחקו, אלו היו הופכות למשל בלבד, כפי שטוענים הלמדנים מן הסוג של מנדלסון ודומיהם תלמידי הגר"א שאמרו כי המצוות הם רק משל, ולחמו בעד היה יהודי בביתך ו'אדם' בצאתך
אם הבעל שם טוב לא היה ולא נברא, הגר"א לא היה ולא נברא
אציין שר' שמואל אויערבאך הוא דור תשיעי של ה"תולדות יעקב יוסף" מפולנאה גדול תלמידי בעש"ט ומחבר ספר החסידות הראשון בעולם.
השבמחקאם הבעל שם טוב רק משל התולדות רק משל, ואם הסבא שלו רק משל, אולי גם ר' שמואל אוירעבך רק משל
השבמחקבאימייל קיבלתי בין היתר הערה ממי שכותב לי היכן למד שמואל אויערבך את ה'תורה הזו' אצל: המנוול הגדול שהתגורר בשערי חסד אביהם של הזילברמנים שהם מסלפים את התורה עד היום, שזה היה שיטתו שלא היה בכלל בעל שם טוב, והוא לימד זאת לשמוליק אורבאך, לא ר' שמואל אלא שמוליק עם הפרצוף החמוץ והלא מפרגן שרוצה להיות מרון
קשור ל'זילברמן' מהעיר העתיקה?
מחקמעניין,
השבמחקהוא הרי היה בחתונה של גור
הפוליטיקה מעל הבעל שם טוב, גור עושה חשבון של המחר במקרה של פילוג המחבלים עם גור והשונאים עם שלומי אמונים, לכן גור כיבדו רק את המחבלים אויערבך וקרלנשטיין
השבמחקגור של היום מזמן לא חסידות אלא מפלגה לכל דבר
השבמחקהגישה שם היום לא חכמה. בזמן שבוערת המחלוקת ברחוב הליטאי, לדעתי היה חכם יותר שלא היו מתערבים מכבדים אחרים נייטרליים ולא רק מחבלים, במילים אחרות הם הכריזו אנחנו עם המחבלים, מה זה חסר להם, בעתיד יזכרו להם זאת
השבמחק