על פי התפיסה הליטאית של פעם מצאנו הרבה ראשי ישיבות שהעדיפו שהבחורים ילמדו כמה שנים ולמרות שהיו כבר בגילאי 25 ויותר אמרו תלמד עוד כמה שנים
מספרים על ר' דוד'ל פרנקל מבני ברק שהיה אלטער בחור כל חייו לא חיפש שידוך, מפני ששאל את החזון איש האם לצאת לשידוכים, ואמר לו תמשיך ללמוד, בינתיים החזון איש נפטר, אז כבר לא יכל להורות לו צא לשידוכים, הוא לא יצא יותר לשידוכים מפני שהחזון איש הורה לו להמשיך ללמוד. יהיו מי שיקפצו ויזעקו כי מנצלים את הסיפור הזה לאי הבנה ושאין ספק שהחזון איש לא היה מורה לו כל חייו שלא להתחתן, אני מסכים עם מי שיבא בטענה, אין לי ספק שהחזון איש היה נגד שחלילה לא יתחתנו, אבל באשר מתי להתחתן, בגיל 18-20 או לאחר 25-28 כפי שנהוג היה לפני עשרות שנים, במיוחד בתקופתי, את זה ראינו ושמענו
שלח לי מישהו תשובה מן הספר החדש שיצא לאור לאחרונה בשם 'מנחם משיב נפשי', שם נמצא מכתב מעניין של הרבי מחב"ד הכותב כי עדיף להתחתן מוקדם ובמיוחד אצל הספרדים ששם נהגו כך
וכך קיבלתי, ומביא כלשון השולח:
בשו"ת החדש של הרבי מנחם משיב נפשי מפורסם מכתב נדיר של הרבי מ-ג' תמוז תשכ"ד, לפני 48 שנים, בו הרבי מפציר בהגאון הרב שלמה יוסף זוין שיחוקקו חוק שהספרדים יוכלו להתחתן מוקדם כפי מנהג אבותיהם והרבי מוסיף שהלוואי שגם האשכנזים ילכו בדרכי הספרדים בעניין זה.
הרבי הביע הערכה להנהגתם של הספרדים להינשא בגיל מוקדם, וביקש מהגאון רבי שלמה יוסף זוין, לפעול כדי לאפשר זאת על-ידי חקיקה:
"הדגשתי וכמה פעמים - שמוכרח לעשות מה בנוגע להיתר נשואין [באחינו בני ישראל הספרדים] בגיל מוקדם להמותר על פי החוק דכנסת, ומכמה טעמים: לכל לראש - כיון שגם עתה ישנם כמה וכמה מקרים דאירוסין וקדושין וגם נשואין, ושמפני החוק נעשים בצנעא, ומובן הקלקול שבדבר.
ועוד - וגם זה עיקר - שבדורנו, הלואי שגם האשכנזים היו משיאים בניהם ובנותיהם קרוב לפרקם ולא כהמצב בהווה, ועל אחת כמה וכמה בנוגע הספרדים שמאז ומקדם הורגלו בכהנ"ל. וגודל התקון - אין די באר. והבטיח שבהזדמנות יתענין בהאפשריות על כל פנים להוריד גיל הנשואין לשנה וכיוצא בזה".ע"כ
מי שיעיין טוב בדברי הרבי צריך לשאול את עצמו, בימינו, האם עוד מותר להסתובב לא נשוי לאחר גיל 15? להתחתן מאוחר לא בריא - לעניות דעתי
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.