רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 24 בפברואר 2023

האם באמת אין מחלוקות במציאות??

 

מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ

 

סיפרתי כאן על כמה מעצורים וקשיים-בדרך, שמונעים בעדי מלבצע כוונתי הטובה לכתוב כאן בתדירות יומית  לטובת אלו המפיקים תועלת מכתיבתי (כולל אותי, כמובן). עכשיו אשתף במשהו ואולי ממנו אתחיל כתיבה עקבית יותר.

הכתיבה היותר קרובה לליבי אינה זו העוסקת בהתייחסות למה שקורה ביום יום, אלא בדברים של מהות. לא שאני מזלזל בחשיבות של להשים לב איך מוליכים אותנו באף ואיך אנשים הַמִּתְדַּמִּים לפועלים לטובתנו, פועלים בעצם נגדנו ונגד קוב"ה. אבל נושאים חשובים כמו מהי מהות האדם וסדרות שכתבתי כאן על נושא 'התורה מתחדשת בכל עת' (התורה א, התורה ב, התורה ג, התורה ד, התורה ה, התורה ו, התורה ז), על חג השבועות (שבועות א,  שבועות ב , שבועות ג), על אמיתת הזוה"ק והמסתעף (זוהר א , זוהר ב , זוהר ג , זוהר ד , זוהר ה , זוהר ו) וכדו' עולות בערכן על הכתיבה השוטפת.

הבעיה היא הזמן שנדרש לסדר את הכתיבה. ברובי הדברים שכתבתי כבר, יש לי להוסיף כהנה וכהנה והרבה פעמים, מעבר למה שכתבתי בתוך סדרה, פזורים סעיפים ודוגמאות בכתיבות אחרות שלי. זאת משום שכתיבתי כאן אינה ככתיבת ספר, אלא כשיתוף במחשבות.

העניין רובץ עלי, משום שבתוך כתיבתי כאן התייחסתי לכו"כ אמיתות-שקריות שאנחנו אוחזים בהן והתעלמתי כו"כ פעמים מנושא שנשאר כאילו-אמת ואחוז בדעתם של רוב מניין ובניין של אנ"שינו, והוא העניין המוסכם-על-הכל שאין מחלוקת במציאות. זה אחד השקרים היותר אחוזים-בדעת ובכל פעם שכתבתי משהו והדברים ממש צפו מאליהם, שאלתי את עצמי כמה מהקוראים שמים לב שאמנם לא כתבתי על כך, אבל בעצם מדובר בבלוף שקוף וידוע לכל (גם לך, הקורא המופתע).

לדוגמה. בעת שכתבתי כאן נגד מעשי האונס השכיחים אצלנו (לא אונס קטינים וקטינות ע"י מפלצים, שע"ז כתבתי הרבה, אלא על האונס המתרחש בבתים רבים, תחת כיסוי כאילו מדובר בבעילת מצווה וכדו'), כתב כאן מישהו נגדי, בטענה שאם נקשיב לשכל, נצא כולנו כופרים כמו הכופר בעולמו וכו'. במענה לדבריו פירטתי את הדעות השונות בדבר גילה של רבקה בעת שנישואיה ליצחק.

כולנו גדלנו על ה'ידיעה' שרבקה היתה בת שלש וידיעה זו באה לנו מרש"י הקדוש על החומש (שנסמך על שיטה אחת בסדר עולם רבה - ושלא כהגהת הגר"א ). מעטים מאוד יודעים שרש"י זה הינו נגד גמרא מפורשת ביבמות סא: ונגד הסיפרי ושבמדרש הגדול כתוב שהיתה בת   14 - ויש מהראשונים שכתבו גילאים אחרים מסברתם. ע"ש שפירטתי הדברים.

מ"מ ברור שרבו בזה הדעות, בת כמה היתה רבקה בנישואיה ובזה אין תירוצים של לומדעס והגדרות, כמו שעושים במקומות אחרים (למשל, כשרואים מחלוקת במציאות כמה שערים היו בבית המקדש, מסובבים את הבוהן ואומרים ככה: כולם מודים שהיו בביהמ"ק הרבה שערים, אבל חולקים לאיזה שערים היה 'דין שער'. וכהנה רבות).

אין מי שלומד פרשת השבוע ואינו נתקל בהמוני מחלוקות על המציאות - ובכל זאת כולם ממשיכים לטעון שאין מחלוקת במציאות. תוך הכתיבה כאן עלו נושאים כמו העמלקי, באיזה כתב ניתנה התורה (שבזה אני עדיין חייב לכם ביהור והרחבה-מעט), ואפילו תאריך מתן תורה אינו מוסכם. אז איך בכל זאת ממשיכים לטעון שאין מחלוקת במציאות ולמה זה קורה?  זה נושא הצריך תלמוד ואיני יודע כמה אוכל להקיף כאן את הנושא. (זאת אחרי שאודה שאיני מבין איך חכמים ונבונים מחזיקים באמונות שהם יודעים שהן שקר. פליאה דעת ממני נשגבה).

הבעיה איננה בהבאת דוגמאות למחלוקות במציאות (שזה יש המון), אלא שהנושא מסתעף לסעיפים 'אחים' ו'בני דודים' ואם אתייחס לכל הסעיפים, זה יגיע למימדי ספר. למשל, מה עושים כאשר ההתנגשות אינה בין שתי עדויות סותרות (שאחד מהם בוודאי שקרן, כפי שכותב רש"י ז"ל) אלא שהמציאות סותרת את מה שלמדנו (ויותר קשה, כאשר היא סותרת את שכבר נפסק להלכה). יש הלכות שאנחנו שומרים, הגם שיודעים שהמציאות עליהן מושתת ההלכה, שגויה (ברכת החמה, היא דוגמה קלאסית לכך) ולא ימלט מקומו של הורג כינה בשבת.

מדוע זה קשור? משום שהסירוב שלנו להכיר בכך שיש המוני מחלוקות במציאות, נובע מכך שאין הדברים מסתדרים לנו בראש שחכמים יחלקו במציאות. כלומר שבעצם מדובר על יכולת לחשוב בצורה גמישה. רש"י בכתובות נז. (ד"ה קמ"ל) מסביר שעדיף שהמחלוקת לא תהיה במציאות, כי על זה אי אפשר לומר 'אלו ואלו'. האם אנחנו באמת מבינים מה הפשט 'אלו ואלו דברי אלוקים חיים'?  ניחא בויכוח אנושי שיש צדדים לכאן ולכאן, אבל בחכמה אלוקית המסורה מסיני, הדברים לא אמורים להיות חתוכים? וכי ספק קיים כלפי שמיא??

 

חרדי בעולמו

- - - - - - - - --

לא מוגה

להערות והארות ללא צרופות וללא לינקים:

haredibe@gmail.com

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.