רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 8 ביוני 2022

וחג שבועות תעשה לך (ג)

 

מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ

 

* ומפורסם רש"י (שמות כד, יב) שבעשרת הדברות כלולים כל התרי"ג מצוות (וכן הוא בכוזרי, מא, פז)

* ובמכילתא דר"י שכל הדברות נאמרו בדיבור אחד, ובזה נפוץ שאנוכי ולא יהיה לך נאמרו בדיבור אחד, הגם שאין על זה חז"ל נפרד, אלא החז"ל הכללי שכל הדברות נאמרו כאחד. אנשים טועים בזה משום שעל זכור ושמור כן יש חז"ל בנפרד, אבל שם מדובר שהגם שיש נוסח שונה (= ?. ח.ב.) בלוחות, עדיין בדיבור אחד נאמרו (מה שאין הפה יכול לדבר ואין האוזן יכולה לשמוע).

בעוסקנו במכילתא זו, נכון להביא דבר יפה שמתבדר בע"פ בשם השר שלום מבעלז (האדמו"ר המייסד בבלז). ריה"ל יסד בשירו (לשבת, 'יום שבתון') שמושר בפי כל בשבועות 'ובאו כולם בברית יחד, נעשה ונשמע אמרו כאחד' ושוכחים ההמשך 'ופתחו וענו ה' אחד'. והסביר השר שלום זיע"א שבמכילתא הנ"ל ממשיך ואומר שישראל ענו על כל דיבר ודיבר על הן 'הן' ועל לאו 'לא'. אבל הסתבכו עם שתי הדברות הראשונות שעל אנוכי רצו לענות 'הן' ועל לא יהיה לך רצו לענות 'לא' ואיך אפשר לענות על דיבור אחד שכולל  שני דיבורים?? ופתחו וענו "ה' אחד" שבזה גם ענו הן על הדיבר הראשון וגם לאו על הדיבור השני. ודפח"ח.

* ובכוזרי, מא, פז. (והפלאה כתובות קיא:) שכל עשרת הדברות נכללו ב'אנכי' והוא ממכילתא, רק שרבו שם הגרסאות והדעות. מקובל  שהדיבר הראשון כלול באל"ף של אנכי (וכ"כ בפנים יפות לפר' יתרו וכן שמעתי בשם הגר"א). ואי אפשר לפורטם, כי רבים הם.

* ולהעיר שהעולם מציירים הלוחות עם ראש מעוגל והוא לכאורה נגד הגמ' בב"ב (יד.) שמביאה את מידותיו המדויקות (ששה על ששה על שלשה טפחים) ובחב"ד באמת מקפידים על זה. אמנם יש מקור בקבלה שהיו בצורת טיפה, אבל אין הדברים מפורשים ואחרים תלו העיגול בציורי הנוצרים. ואכמ"ל.

* ומה שמעו במעמד הר סיני? בזה יש בחז"ל שתי דעות שהתפצלו ל_13­ שיטות. המוכר לנו היא שיטת רש"י (שמות יט, יט)  ששתי הדברות הראשונות שמעו מפי הגבורה והשאר דרך משה (וכן הוא בהוריות ח. ובמכות כג:) (ופחות מפורסם רש"י שם כ, א שמביא המכילתא דר"י כדעה השניה - ששמעו כל עשרת הדברות). אבל האבן עזרא (בדברים ה, כא) הבין שזו דעת יחיד. גם בספרי (האזינו שי"ג) ובשהש"ר א, ב, רמז תתקפ"א) כתוב ששמעו את כל עשרת הדברים מפיו יתברך ובספר הליקוטים לאריז"ל פי' את הפסוק "אחת דיבר אלוקים שתיים זו שמענו", שהקב"ה אמר את כל עשרת הדברות בדיבור אחד, אבל ישראל שמעו רק את שתי הדברות הראשונות. מיוחדת שיטת הרמב"ם שגם את שתי הדברות הראשונות שמעו ישראל מקב"ה רק כקול לא מובן ומשרע"ה היה היחיד ששמע הדבר כדיבור מובן.

* הרמב"ם בהקדמותיו לפיהמ"ש וליד החזקה כתב שכשהיה משה לפני מותו החל לכתוב בספרים וכתב י"ג ס"ת גווילים כולם מבי"ת דבראשית עד למ"ד דלעיני כל ישראל ונתן ספר לכל שבט ושבט והספר הי"ג נתנו ללויים (והרוגוצ'ובער בצפנת פענח לסנהדרין, כתב שיש הבדל בין הספרים, אבל אכמ"ל). וכן הוא ברש"י לדברים כט,ג שבאותו היום שמסר התורה ללוויים באו לפני כל ישראל ואמרו מה אתה משליט עליה את בני שבטך וכו' וכתב לכל שבט ושבט. והאבן עזרא (בספרו 'ספר הצחות', מ) כתב שמשרע"ה כתב במו ידיו רק ס"ת אחד והשאר כתבו אחרים בפיקוחו.

* וזוהי שיטת ר"מ, אבל בגמ' (ב"ב יד.  מנחות ל.) מובאות שיטות ששמונה פסוקים אחרונים יהושע כתבם. לשיטה זו נשאל וכי משה חי וכותב 'וימת משה' ומתרצת הגמ' הקב"ה אומר ומשה כותב בדמע. פשטות הדברים היא שמשה דָּמַע כאשר כתב מילים אלו, אבל מה תשובה בכך לעצם השאלה? לכן פי' הגר"א שכותב בדמע, אין פירושו בדמעות אלא בעירבוב. כלומר שכתב כל האותיות, אבל לא הפריד בין המילים והאותיות הופרדו והפכו למילים רק אחרי מותו.

* יוער שלשיטה שיהושע כתב השמונה פסוקים האחרונים שבתורה, קשה שבעצם כבר מ'ויעל משה וכו' לכאורה לא יכל משה לכתוב (שהרי עלה להר ולא חזר) ואולי ע"ז רמז האבן עזרא כמה פעמים 'לסוד י"ב'. אין בדעתי להרחיב בזה כרגע, משום שחלק תורה זה כמעט הופקר בינתיים לחוקרים ומשכילים וזו תורה שצריכה לגאולה.

כפי שניתן להתרשם מ'רשימת המכולת' הזו, אין סיכוי שאוכל לפרוס כאן את הדברים במלואם וציינתי רק מעט נקודות ומקורות. גם הוצפתי בעצמי מהתפרסות הדברים ומן הסתם נפלו טעויות, מחיקות והדבקות בטעות, כפילויות וכדו'. ברור שדין כתיבה זו כספר שאינו מוגה. מחילה.

* ונסיים בציטוט דברי החזו"א (או"ח, קכ"ה) "פרטי סידור נתינת פרשיות התורה ומקום זמן אמירתן, יש בזה עיון רב וצריכת תלמוד והרבה סוגיות הש"ס ושקלא וטריא בזה" וכמובן שלא מיציתי הצריך תלמוד ודיון בזה ולכן הדגשתי שוב ושוב שרק ציוני דרך ומעט מן המעט מ"מ הבאתי בזה.

ואשר על כן נותר לי רק לכתוב (נקודות. מעט מן המעט) על הנושא באיזה כתב ניתנה התורה ומעט מן המעט על המחלוקת חתומה ניתנה או מגילה מגילה ניתנה (גיטין ס.), אבל במחילת הקוראים נרחיב הזמן בזה, כי אצטרך למיין ולזקק ועדיין אין לי מושג כרגע איך לכתוב ברור, מקיף וקצר.

 

חרדי בעולמו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.