רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 13 בפברואר 2023

חיים למה לי??

 

מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ

 

ייתכן שמאחר שהורגלת לקרוא את מילותי בתדירות, אולי עלתה בך מחשבה שהתפטרתי ממשרתי לחשוב במקומך, אשר על כן חובתי להודיעך שלא התפטרתי ממשרה זו (שמעולם לא מוניתי לה). אלא שתכפו והשתרגו עלי צרכי פרט וכלל ואף לארץ העמים היטלטלתי, כך שמהצטברות הנסיבות התמעטה כתיבתי. ואכן יש גם כמה טעמים שמיעטתי לכתוב לאחרונה.

ראשית, לצערי רוב מה שכתבתי עדיין קיים ועומד. לא מיבעיא הדברים המהותיים, אלא אפילו הדברים שנראו בזמנו כהתייחסות לאקטואליה בלבד, מסתבר שחלקם עדיין רלוונטיים ותורה מונחת בקרן זווית וכל הרוצה ליטול יכול לגגל ולקרוא הדברים. אמנם מקובלנו מגדולי שקרני הדור שככל שתחזור על שקריך, כן יקבלו אחיזה בדעת הבריות (כפי המוכח משקר 'דעת תורה' וכדו' שקרים ברורים וגלויים שעדיין אחוזים בראשם של רוב שלומי אמוני ישראל), אלא שמחמת שאיני מפיץ שקרים, חזרת הדברים אינה הכרחית.

השנית היא משום שכרגע התחלפו הצדדים. אם עד לאחרונה היה צורך לצקת מעט דעת במוחות אנ"שינו, עכשיו הגיע הזמן להבליח ניצוצי דעת בצד השני של המפה. לשמחתי, מגעי ומשאי עם מבקשי הכרת השם אינו פוסק ונוכחתי לראות שגם 'שם' רובם הולכים אחרי השקר וההבל המקומיים שלהם וגם הם מאמינים בשקרים השקופים והגלויים שמוכרים להם (ולחצי השוטים, תהיה בזה חצי נחמה). הנושא של קו האיזון הראוי בין הרשויות, אכן מצריך שיקול דעת עמוק וארוך, אבל בעיניהם מי שחושב אחרת מיחצניהם הוא 'נגד הדמוקרטיה'. מה 'נגד הדמוקרטיה' אם הקו יעבור בנקודה זו או אחרת? אלא שדרכם של אנשים לילך אחרי החושבים בשבילם. גם ניכר (כשדנים לגופם של דברים) שהשופטים מכחישים אנושיותם (הם כאילו לא מוטים ואינם טועים), בזמן שהכל רואים פסקי דין הזויים ומקוממים והשופטים מסרבים שתוקם מערכת ביקורת כלשהי. כלומר, ברור וידוע שבמערכת יש 'קילקולים' ושהשופטים מונעים כל תיקון. שופט בג"ץ אחד נתפס בשקר פומבי, אחרת נתפסה ששינתה פרוטוקולים בהיחבא (ופסקה בהתאם לפרוטוקול שֶׁזִּיְּפָה), אחרים דנו בתיקים בהם יש להם, או לבני ביתם, אינטרס מובהק - ועדיין רואים עצמם מעל כל ביקורת (מי שיראה 'שם' משהו שמזכיר לו את מה שקורה 'אצלנו', יוסיף דעת ומכאוב). זה כבר לא 'קילקולים' אלא 'מחלה ממארת' - ועדיין המונים יוצאים לרחובות במטרה לחזק אותם נגד אינטרס-עצמם (כפי שאצלנו יוצאים המונים להגן על עושקיהם ותומכי מפלציהם). איני מעלה כאן את פגמיהם כדי שהקורא ירגיש טוב ונעלה (בשביל זה יש לו את התשקורת החרדית כולה ומה לו להיזקק לכתיבתי) אלא כדי שנפנים כמה טבעי ואנושי זה להאמין בשטויות והבלים, אם רק נאמרים הם ע"י מי שמקובל עליך כ'סמכות'.

הסיבה האחרונה (ומקובלני מרבותי שהסיבה האחרונה היא היא העיקרית) היא שלאחרונה לקחתי על עצמי, בנוסף על התחייבויותי הקודמות, שיעורים בנושא הלכות קידוש החודש. עניינים אלו הם סבוכים ועמוקים ובפרט שרוב מה שכתבו קדמונינו נכתב בעודם תופסים את מציאות העולם ומערכות השמיים וגרמיהם, בדרך שונה מהתפיסה כיום. ואיידי דטרידי למיבלע, לא פלטי... כרגע נראה שהמהלך יארך עשרות שיעורים ואני צריך ללמוד לנהל את זמני כך שיתאפשר לי גם לכתוב כאן.

הבעיה העיקרית היא שמעבר לזמן הכתיבה, לוקח לי הרבה יותר זמן לבקר את שכתבתי, לוודא את העובדות והמקורות ולדייק בלשוני. אולי אכתוב בדרך של 'הארות והערות' ואולי אציין בשולי הכתיבה שהכתוב איננו מוגה והקוראים מתבקשים להאיר את עיני במה שלא דייקתי טובא. לצורך כך אוסיף בל"נ בשולי כתיבתי את כתובת המייל שלי (haredibe@gmail.com) - בהודעה נחרצת מראש שאיני פותח מיילים עם צרופות או לינקים והרוצה להפנות אותי למקור כלשהו, בבקשה שיציין איך לחפש זאת בגוגל.  - ולא לצרף לינקים. בל"נ אשתדל להתייחס להערות כך שמיני ומינייכו יתקלס עילאה.

הנה הערה לדוגמה: בהתייחס שהגרי"ג שם בראש דבריו את נושא המידות הטובות. יודעני כמה שהגראי"ל השתדל בזה וגם שכמה שדיבר בזה, לא הועיל כמעט מאומה. הציבור רואה כהתחזקות, רק מה שקשור להחמרות ולהוספת דיכאון. ככל שאתה מצליח יותר להוציא לשומעיך את הטעם מהחיים, כן תיחשב לדרשן יותר מופלג ויותר צדיק.

משום מה נתפס העיסוק בבין אדם לחבירו כעיסוק למזרוחניקעס. אצלנו, מי שישים עיקר מבטו על הנהגתו האנושית, לכויפער יחשד. אכן, בעולם האמיתי נכון שלא לנהוג כמנהג החרדי בעולמו שמנאץ כל עושי רשעה ועוולה, אלא לכבדם ולקרבם, אולי ישובון.

ובעיקר העיקר הוא להיות עסוקים בתיקון עצמנו! לא להתעסק כלל בתיקון זולתנו, וההתבוננות בחסרונותיהם, אך ורק כדי להבין שבזה הִרְאָנוּ מנהיג הבירה את חסרונותינו אנו. ההצבעה על עוולות, שקרים, ורישעויות, לא נועדו להקטין חלילה את המשמשים דוגמה, אלא רק כדי להתחיל לבחון ולראות את הדברים כמות שהם: אנחנו נוטים לצדק כל מה שהוא 'אנחנו' ובזה מפסידים האפשרות להוציא הקיסם מבין שינינו ואת הקורה מבין עינינו.

ואם אדם אינו מתקן עצמו, חיים למה לו????

 

חרדי בעולמו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.