רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 24 במרץ 2022

התורה מתחדשת בכל עת (ד)

 

פרק ד:  לכי ומעטי עצמך. על הבנת התורה שמשתנה בכל דור

פרק א, פרק ב, פרק ג,

מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ

 

אחרי שנגענו בתהליכי השתנות המצוות והוסבר שמצוות תפילין מעולם לא נזנחה לגמרי, אלא בוצעה בדרך אחרת והראנו שלעומת זאת יש מצוות דאורייתא שנדחו מקיום והראנו שגם ביסודי היהדות חלו (וחלים) שינויים כל הזמן, אולי נכון להראות שגם בלימוד התורה והבנתה מתחדשים ומשתנים דברים כל הזמן והסברים שהיו מקובלים בדור אחד, אינם יכולים להיות מקובלים בדור אחר. אם אתה מסתכל ביושר לב על העובדות, תראה שאינך אוחז מהדברים שאתה אומר.

הפעם אדגים איך אי אפשר להחזיק מאותו פשט/דעה לכל אורך הדורות (וכפי שנתווכח הרשב"ם בפני רש"י - והודה לו רש"י).

מפורסמת הגמ' בחולין (ס:) כתיב ויעש אלהים את שני המאורות הגדולים וכתיב את המאור הגדול ואת המאור הקטן אמרה ירח לפני הקב"ה רבש"ע אפשר לשני מלכים שישתמשו בכתר אחד אמר לה לכי ומעטי את עצמך.

הדברים מפורסמים מאוד, גם בגלל שזה סיפור יפהפה לגני הילדים וגם משום שהרבה מוסר ודרך ארץ למדנו מחז"ל זה ועד ימינו אנו עדיין מחדשים האחרונים מוסרי השכל חכמים ויפים, כדרכה של תורה.

איך אנחנו מבינים כיום את החז"ל הזה? כפשוטו? הלבנה פנתה לקב"ה ודברה איתו? בגיל הגן, בוודאי כך הבנו. השאלה היא מה כיום כשאנחנו מבוגרים, עדיין זו הבנתנו? אם זו הבנתך כיום, תעשה לעצמך ולי טובה ותדלג על דברי.

אם אתה מבין שהדברים אינם כפשוטם, תרשה לי לשאול אותך שאלה: מישהו הסביר לך פעם שהדברים אינם כפשוטם, או שזה כל כך פשוט לך, שלא טרחת אפילו לשאול מישהו?

חשבת פעם על השאלה הטכנית, היכן בדיוק נמצא הפה של הירח? אני יודע שכשהיינו ילדים, ממש ראינו את דמות הסבא של הירח וקל היה לנו להבין היכן הפה, אבל כיום, כשאתה יודע שהירח הוא עפר ואבן, מה אתה חושב?

לא יודע אם טרחת לחשוב בעניין. רוב מוחלט של הציבור שלנו אינו עוסק בדברים שאני מבלבל כאן את המוח. רובם בכלל לא חושבים על משהו שאינו חדשות או בעיה. למי שכן מורגל לחשוב, קשה להבין איך אנשים חיים את חייהם בלי להקדיש זמן לדברים המהותיים. אפילו בציבור שלנו, שלכאורה אמור להיות מסובב ומוקף ברוחניות, קשה למצוא אנשים שנושאים רוחניים תיאורטיים מעניינים אותם. רובא דעלמא מספיק להם שהם יודעים לחזור על איזה דבר תורה או פרפראה ולהרגיש בכך רוחניים או תורניים. למה שהם יהיו מוטרדים מהשאלה הטכנית הזו היכן בדיוק נמצא הפה של הירח? הוא נמצא היכן שהוא נמצא. אם חז"ל אומרים שהלבנה דברה אז כנראה יש לה פה. אם אני לא יודע היכן הפה, זה לא משנה את העובדה שיש לה פה. לא כך?

בספרי פעוטות נפוצה התופעה של האנשה. שם, כולם מדברים. החיות, המשחקים, הדוממים והצומחים. גם באגדות-עמים נפוצה התופעה וכיום נפוצה חכמת-גויים להסביר הכל במשלים ודימויים. אבל שבנאדם מבוגר יקבל סיפורי-האנשה כפשוטם, זהו דבר מהמתמיהים.

לרמב"ם, ששיכלו מיאן לקבל שאתון מדברת (ולכן פירש אחרת מהמקובל), כי הכיר אתונות וידע מה טיבן, לא היה קשה לקבל שהלבנה דברה, משום שסבר שגרמי השמיים הם בעלי חיים (עובדה שהם מהלכים בשמים, לא כן?) אבל בימינו אפשר להניח שרוב מוחלט של החרדים לא חושבים שללבנה יש פה ושהיא דברה. מה כן יהיה הפשט? לא יודע, מן הסתם אפשרויות רוחניות שונות, כפי מסורת רבותינו. אבל העיקרון הוא שאתה כן מפעיל את השכל שלך להבנה ישרה, כי אם אתה מתחיל לספר לעצמך (ולאחרים) סיפורים שבתוכך פנימה אינך מאמין להם, אתה מתחיל את ההתדרדרות לתהום.

מה שמונע אותך מלחשוב בשכל ישר, אינו חוסר השכל, אלא החשש שאם תחשוב ישר, תצא תוצאה עקומה. הסר דאגה מליבך, התוצאה תצא מצוינת. הקב"ה נתן תורה חכמה מאוד לעם ישראל ולרוב מוחלט של השאלות שיתעוררו בך, יש כבר תשובות מוכנות, שרק ממתינות לך. מותר גם שישארו דברים לא מובנים. בסופו של דבר כבר גילינו שלא את הכל אנחנו מבינים, כמו שהעולם אומר 'משאלה לא מתים'.

רק אל תשקר לעצמך ותענה תשובות לא ישרות. אתה לא מגדיל בזה את כבודו יתברך, אתה רק מקטין אותו. בְּטַח בשם שיאיר דרכך ויפתח לבבך לקבל התשובות הנכונות בעיניך. כי רק ביושר ובאמת תמצא את השם יתברך. מה שאינו יושר ואינו אמת, יכול להיות הרבה דברים, אבל תורת השם הוא בוודאי לא!

 

חרדי בעולמו


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.