תחילת חוודש תמוז מלא ביארצייטים חשובים, ולא רק שאי אפשר, אסור לעבור על היארצייט של הרבי מקלויזנבורג זצ"ל מבלי להעלות את אותן תקופות, שבימינו מעטים עוד יודעים עליהם. רק מזקני הדור או מי שחיו את הפוליטיקה הקשה של אותן הימים יזכרו, היתר לא יאמינו שכך התרחשו הדברים
הרבי רבי יואל מסאטמאר רדף את הרבי מקלויזנבורג וירד לחייו, למרות שמדובר בבן משפחה קרוב, הוא חשש ממנו מפני שהיה תלמיד חכם ורבים נהרו אליו והעדיפו לשבת אצלו מאשר בסאטמאר. מי שילמד את אותן הימים, התלמידי חכמים התאספו מסביב לקלויזענבורגער, והעמי ארצים מסביב לסאטמארי, וכשיטת סאטמאר, הפכו אותו לאפיקורס רשע וגס רוח, כתבו עליו את הפשקווילים הכי גרועים, עשו ממנו מה שלא עושים היום מן הגרוע ביותר, עד שנאלץ לעזוב את ווילימסבורג ועלה לארץ ישראל
האיבה הסאטמארית לקלויזנבורג היתה כל כך קשה, שכאשר נפטר הרבי מקלויזנבורג, ורבי משה הרבי שאחרי רבי יואל מסאטמאר היה בארץ ישראל, הוא לא הסכים לבטל מסיבה שהתקיימה בשעת ההלויה, הסאטמארים רקדו ושרו כשהוא נפטר, לשמחתם לא היתה גבולות
ר' משה המכונה הברך משה כלל לא הלך להלויה, וישנם מן הסאטמארים שמנסים היום לטעון כי הוא הגיע בסוף ההלויה לבית העלמין. הוא לא בא לנחם את בניו, למרות ששהה אז בארץ ישראל
רשומים אצלי עשרות סיפורים מענינים מאותן רדיפות של הסאטמארים את הקלויזענבורגער וכיצד שפכו את דמו, ובל"נ בהזדמנות אחרת נעלה אותן
מה שמעניין, הדור החדש בסאטמאר מרגיש רע מאוד עם מה שעשה ר' יואל לרבי מקלויזנבורג, ור' אהרן מיהר להשכין שלום עם בן דודו מצאנז-קלויזנבורג-נתניה, למרות שהרבי מנתניה לא שינה דבר וחצי דבר, והוא ממשיך לרשום את מוסדותיו בממלכתי דתי (ראה בפוסט הבא)
הרבי רבי יואל מסאטמאר רדף את הרבי מקלויזנבורג וירד לחייו, למרות שמדובר בבן משפחה קרוב, הוא חשש ממנו מפני שהיה תלמיד חכם ורבים נהרו אליו והעדיפו לשבת אצלו מאשר בסאטמאר. מי שילמד את אותן הימים, התלמידי חכמים התאספו מסביב לקלויזענבורגער, והעמי ארצים מסביב לסאטמארי, וכשיטת סאטמאר, הפכו אותו לאפיקורס רשע וגס רוח, כתבו עליו את הפשקווילים הכי גרועים, עשו ממנו מה שלא עושים היום מן הגרוע ביותר, עד שנאלץ לעזוב את ווילימסבורג ועלה לארץ ישראל
האיבה הסאטמארית לקלויזנבורג היתה כל כך קשה, שכאשר נפטר הרבי מקלויזנבורג, ורבי משה הרבי שאחרי רבי יואל מסאטמאר היה בארץ ישראל, הוא לא הסכים לבטל מסיבה שהתקיימה בשעת ההלויה, הסאטמארים רקדו ושרו כשהוא נפטר, לשמחתם לא היתה גבולות
ר' משה המכונה הברך משה כלל לא הלך להלויה, וישנם מן הסאטמארים שמנסים היום לטעון כי הוא הגיע בסוף ההלויה לבית העלמין. הוא לא בא לנחם את בניו, למרות ששהה אז בארץ ישראל
רשומים אצלי עשרות סיפורים מענינים מאותן רדיפות של הסאטמארים את הקלויזענבורגער וכיצד שפכו את דמו, ובל"נ בהזדמנות אחרת נעלה אותן
מה שמעניין, הדור החדש בסאטמאר מרגיש רע מאוד עם מה שעשה ר' יואל לרבי מקלויזנבורג, ור' אהרן מיהר להשכין שלום עם בן דודו מצאנז-קלויזנבורג-נתניה, למרות שהרבי מנתניה לא שינה דבר וחצי דבר, והוא ממשיך לרשום את מוסדותיו בממלכתי דתי (ראה בפוסט הבא)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.