סתימת הגולל של הרב יוסף שלום אלישיב, הוא סתימת הגולל של היהדות החרדית בכלל והעולם הליטאי בפרט. ואסביר מדוע
להרב יוסף שלום אלישיב היה כח חזק שמעטים העריכו אותה. רוב מספידיו מציגים את הצד האחר שבו. היה בו צד חזק שמעטים ידברו עליה, והוא היכולת לשלוט על חיות טרף ולהחזיק אותם חזק. הרב אלישיב בימי חייו עשה זיגזגים, הוא נולד בציבור שהיה רחוק מקנאות כרחוק מזרח ממערב, הוא לעג לכל האיסורים והחרמות, הוא עשה את מה שהוא האמין שטוב. בעיניו הרב קוק היה גדול הדור ורבה של ירושלים, הוא יכל להשתדך עם הסטייפלר הקנאי מבני ברק ובו זמנית ללעוג להשקפת מחותנו ולשבת בבית דין הגדול של הרבנות מטעם. וכאשר פרש משם, הוא עשה סיבוב של מאה ושמנים מעלות, הכשירו אותו בכולל חזון איש ולאט חדר ותפס את ההנהגה הליטאית, וכאן היה לו משהו שמעטים מכירים את הצד הזה שלו
בניגוד למי שחששו להתחיל עם הרב שך, ומי שעשו זאת סופם היה כסופם של הרבנים הגאונים חיים גריינימן ודב לנדו ואחרים, הוא לא חשש ממנו ונלחם בו. בידי רשימה של נושאים שבהם הוא התקומם ולחם נגד הרב שך וכופף אותו. הרב שך נכנע אליו ולא הוא להרב שך. הוא חלק על הרב שך בתחומים רבים. ומסיבה אחת ועיקרית. הוא היה איש הלכה והרב שך היה איש השקפה. הרב אלישיב לא היה מוכן לקבל כי 'השקפה' חזקה מ'הלכה'. הוא לא פחד מהרב שך קם והתפטר ממועצת גדולי התורה ולא ביקש לשוב אליה. הרב שך בא לביתו להתחנן אליו שישוב
ובואו וראו מה קרה באותה תקופה, חיות הטרף של הרב שך הבריונים והטרוריסטים ירדו לחייו והוא לא פחד מהם. ומאוחר יותר כשתפס את ההנהגה, הוא למד איך להחזיק אותם בגרון. אם כי היתה לו חולשה נוראה, הוא לא שלט, הוא סמך על ישרותם של אחרים וכאן היה מקור הצרה שלו, וזו הסיבה מדוע המפלגה הליטאית התדרדרה למצב הזה. היו לו כמה הולכי רכיל שקרנים בני שקרנים שהאכילו אותו באינפרומציה שקרית וחשב שהם אומרים אמת ונפל בפח. קחו לדוגמא, כשבנו של אשר דויטש מן המחבלים של פונוביז' זרק לבן על הגאון רבי גרשון איידלשטיין, ההגיון חייב שהרב אלישיב ימחה. אבל לא רק שלא מחה הוא התייצב לצידם של הטרוריסטים
לעומת זאת כמנהיג, הוא ידע איך לשמור לצידו טרוריסטים וחיות טרף מי שגרמו למצב הזה בדגל התורה, הוא לא האמין כי הטענות נגדם נכונים, הוא האמין בלבו כי ר' שמואל אויערבך הוא יהודי עדין נפש לא מסוגל להרים את קולו ולא יפגע בזבוב
הרב אלישיב היה מקובל על שני הצדדים וכך שמר על 'דגל התורה' מאוחדת, אבל לא לקח בחשבון את העתיד. או שידע מה שיקרה אבל לא יכל לעשות הרבה. 'דגל התורה' בלעדי הרב אלישיב נקלעה למלחמה למציאות של שתי מנהיגים ושני עיתונים, גישות ושיטות אחרות. לא עוד ישיבות שלומדים בהם גמרא, אלא ישיבות שלומדים בהם שנאה וחבלה. היום כשאתה פוגש 'בן תורה' השאלה הראשונה שאתה שואל אותו למי שייכת הישיבה לשונאים או למחבלים
אין מי שמסוגל ברחוב הליטאי לאחד את כולם. אם היה כזה הוא היה מציל אותם. היו מי שהאמינו שר' חיים קנייבסקי יצליח לאחד אותם, אבל למדו להבין כי הוא מהווה קוץ ב... מבחינתו של ר' שמואל אויערבך, ובעתיד אחריהם ה' ישמור ויציל. אי אפשר להשכין שלום בפונוביז' בגורדנא-הורודנא, בכל נושא וענין נמצא את הפילוג ואת המחלוקת ולכן טוב יעשו אם עתה יאמרו שלום זה לזה ולא להתראות ושכל קבוצה תנהל את עניניה בעצמה. אם לא יעשו זאת, פירושם של דברים מלחמה ביניהם שזה ישפיע אוטומטית על אגודת ישראל. ואם רוצים אתם לראות, חסידי גור למשל בונים על הפילוג הזה בתקוה כי המחבלים יהיו לצידם במאבק בשלומי אמונים הכלל חסידי. אם הם היו בטוחים כי הציבור הליטאי מאוחד הם היו חושבים אחרת ולא הולכים על פילוגים והפגנות כח. הפילוג הליטאי יגרור פילוג בתוך הציבור החסידי
אין לי ספק שעוד נתגעגע להרב אלישיב, לא בשל היותו מנהיג המחבלים, אלא בשל היותו כח מאחד
להרב יוסף שלום אלישיב היה כח חזק שמעטים העריכו אותה. רוב מספידיו מציגים את הצד האחר שבו. היה בו צד חזק שמעטים ידברו עליה, והוא היכולת לשלוט על חיות טרף ולהחזיק אותם חזק. הרב אלישיב בימי חייו עשה זיגזגים, הוא נולד בציבור שהיה רחוק מקנאות כרחוק מזרח ממערב, הוא לעג לכל האיסורים והחרמות, הוא עשה את מה שהוא האמין שטוב. בעיניו הרב קוק היה גדול הדור ורבה של ירושלים, הוא יכל להשתדך עם הסטייפלר הקנאי מבני ברק ובו זמנית ללעוג להשקפת מחותנו ולשבת בבית דין הגדול של הרבנות מטעם. וכאשר פרש משם, הוא עשה סיבוב של מאה ושמנים מעלות, הכשירו אותו בכולל חזון איש ולאט חדר ותפס את ההנהגה הליטאית, וכאן היה לו משהו שמעטים מכירים את הצד הזה שלו
בניגוד למי שחששו להתחיל עם הרב שך, ומי שעשו זאת סופם היה כסופם של הרבנים הגאונים חיים גריינימן ודב לנדו ואחרים, הוא לא חשש ממנו ונלחם בו. בידי רשימה של נושאים שבהם הוא התקומם ולחם נגד הרב שך וכופף אותו. הרב שך נכנע אליו ולא הוא להרב שך. הוא חלק על הרב שך בתחומים רבים. ומסיבה אחת ועיקרית. הוא היה איש הלכה והרב שך היה איש השקפה. הרב אלישיב לא היה מוכן לקבל כי 'השקפה' חזקה מ'הלכה'. הוא לא פחד מהרב שך קם והתפטר ממועצת גדולי התורה ולא ביקש לשוב אליה. הרב שך בא לביתו להתחנן אליו שישוב
ובואו וראו מה קרה באותה תקופה, חיות הטרף של הרב שך הבריונים והטרוריסטים ירדו לחייו והוא לא פחד מהם. ומאוחר יותר כשתפס את ההנהגה, הוא למד איך להחזיק אותם בגרון. אם כי היתה לו חולשה נוראה, הוא לא שלט, הוא סמך על ישרותם של אחרים וכאן היה מקור הצרה שלו, וזו הסיבה מדוע המפלגה הליטאית התדרדרה למצב הזה. היו לו כמה הולכי רכיל שקרנים בני שקרנים שהאכילו אותו באינפרומציה שקרית וחשב שהם אומרים אמת ונפל בפח. קחו לדוגמא, כשבנו של אשר דויטש מן המחבלים של פונוביז' זרק לבן על הגאון רבי גרשון איידלשטיין, ההגיון חייב שהרב אלישיב ימחה. אבל לא רק שלא מחה הוא התייצב לצידם של הטרוריסטים
לעומת זאת כמנהיג, הוא ידע איך לשמור לצידו טרוריסטים וחיות טרף מי שגרמו למצב הזה בדגל התורה, הוא לא האמין כי הטענות נגדם נכונים, הוא האמין בלבו כי ר' שמואל אויערבך הוא יהודי עדין נפש לא מסוגל להרים את קולו ולא יפגע בזבוב
הרב אלישיב היה מקובל על שני הצדדים וכך שמר על 'דגל התורה' מאוחדת, אבל לא לקח בחשבון את העתיד. או שידע מה שיקרה אבל לא יכל לעשות הרבה. 'דגל התורה' בלעדי הרב אלישיב נקלעה למלחמה למציאות של שתי מנהיגים ושני עיתונים, גישות ושיטות אחרות. לא עוד ישיבות שלומדים בהם גמרא, אלא ישיבות שלומדים בהם שנאה וחבלה. היום כשאתה פוגש 'בן תורה' השאלה הראשונה שאתה שואל אותו למי שייכת הישיבה לשונאים או למחבלים
אין מי שמסוגל ברחוב הליטאי לאחד את כולם. אם היה כזה הוא היה מציל אותם. היו מי שהאמינו שר' חיים קנייבסקי יצליח לאחד אותם, אבל למדו להבין כי הוא מהווה קוץ ב... מבחינתו של ר' שמואל אויערבך, ובעתיד אחריהם ה' ישמור ויציל. אי אפשר להשכין שלום בפונוביז' בגורדנא-הורודנא, בכל נושא וענין נמצא את הפילוג ואת המחלוקת ולכן טוב יעשו אם עתה יאמרו שלום זה לזה ולא להתראות ושכל קבוצה תנהל את עניניה בעצמה. אם לא יעשו זאת, פירושם של דברים מלחמה ביניהם שזה ישפיע אוטומטית על אגודת ישראל. ואם רוצים אתם לראות, חסידי גור למשל בונים על הפילוג הזה בתקוה כי המחבלים יהיו לצידם במאבק בשלומי אמונים הכלל חסידי. אם הם היו בטוחים כי הציבור הליטאי מאוחד הם היו חושבים אחרת ולא הולכים על פילוגים והפגנות כח. הפילוג הליטאי יגרור פילוג בתוך הציבור החסידי
אין לי ספק שעוד נתגעגע להרב אלישיב, לא בשל היותו מנהיג המחבלים, אלא בשל היותו כח מאחד
תגיד לי.. עובר עליך משהו בחייך? אספר לך משהו קצר כדי שתבין.. בכל דור היו גאונים וצדיקים וזה התחיל עוד מימות אברהם יצחק יעקב והלאה עד ימינו ועוד בתקופת אברהם התורה מספרת שהיו ליצני הדור אומרים שיצחק הוא בנו של אבימלך ולא של אברהם לאחר מה שהיה בין שרה לאבימלך.. אבל שים לב טוב טוב.. התורה מדגישה לנו מי אלה שהיו מרכלים ומדברים "לצני הדור"
השבמחקיש אדם.. בין 102 או יותר שכל חיו למד תורה וזיכך גופו בתורה מצוות עול הציבור ונטל העם ועכשיו כל מה שמעסיק אותך זה מחלוקת הקנאים עם המחבלים וכל הבולשיט הזה של עולם הישיבות? בכל יום ויום אני מודה להשם שאני ספרדי ולא למדתי בתוך מערבולת וסבך ההוואי החסידי/ליטאי וכל מה שהולך בינכם לבינהם (אויי וואיי גיוואלד.. יש פה פרעענק איך אני קורא בכלל דברים של פרעענק)
שתבינו חבר'ה.. רק תבינו איפה אתם חיים ומה התכלית.. כולנו חתיכות בשר שעומדות בתור ליומנו האחרון.. התכלית פה היא לקרב גאולה על ידי אהבת חינם אז מה קרה אם ההוא לובש ככה והשני לובש אחרת.. זה אוכל כשרות א ההוא כשרות ב (אני מדבר על בדצים) אותך נקבל לשכונה שלנו ואותך לא.. נו באמת.. ושיבוא המשיח ותגלו שהוא לא מהזרם שלכם.. מה תעשו אז? מה תעשו?
הערה:
מחקמקובל על כל הזרמים ביהדות החרדית כולל הספרדים שהשימוש במושג "חילונים" כלפי יהודים שאינם מקיימים תורה ומצוות הינו פסול, עצם השימוש במושג "חילונים" מהווה לגיטימיציה לפריקת עול.
אתה יכול לקרוא לעצמך "חרדים ויהודים שעדיין אינם שומרים תורה ומצוות" אבל לא חלילה "חרדים וחילונים"
ידידי מהכותרת "חרדים וחילונים", כל מילה פנינה. אין מה להוסיף.
מחקלמר אנונימי א' (לא זה שכתב כל מילה פנינה.. אלא הקודם לו) אתה יודע.. שקמה תנועת השומר הצעיר והם רצו להפוך את כל ילדי העולים שהיו אדוקים בדתם, לכורים מהשורה הראשונה.. הייתה להם שיטה! הרי אי אפשר לומר לילד אין אלוקים.. אז מה שהם עשו זה בעצם למצוא דרך חיים מרתקת יותר שאין בה שמץ יהדות ודרכה להפיל את הקרקע האלוקית מתחת לרגלם של הילדים הטהורים.. והם הצליחו.. ואתה.. איש בין דור דיעה (או שלא.. זכות הבחירה בידך) במקום להבין מה כתבתי.. במקום למלאות את החלל הריק שבראשך בקצת תוכן מעשי וענייני.. בחרת להתפס לכותרת.. כנראה שמהכותרת לא קראת מילה.. אתה תמיד נתקע בהתחלות?!?!
השבמחקותעשה טובה... קרא שוב מה כתבתי..
"חרדים וחילונים" זה לא כותרת זה ניקניים-כינוי שנבחר: "שמו של דבר מעיד על מהותו". אם השמו"צ הצליחו לפעול על יהודי שיכנה את עצמו בכינוי שלהם ("חילונים") אז הם הצליחו במשהו. הכינוי "חרדים וחילונים" = "חרדים ואפיקורסים", יהודי שאוחז בכזה כינוי אין לו מה למכור לנו רעיונות תורניים. אפשר להחליף ל: "כלל ישראל" / "אהבת חינם" / "גאולה התכלית" וכד' ואז נשמע, נשקול את הדברים ואולי נבוא לשבת לפניך כתלמיד לפני רבו, במידה כמובן שהסחורה התורנית שתספק לנו תהיה יותר טובה ממה שיש לנו בספרים. אם לא, יש מספיק בלוגים של יהודים שאינם שומרי תומ"צ לע"ע שאפשר לשווק להם את התכנים, רצוי רק להיזהר איתם ולא לגרום לתגובה נגדית חלילה.
מחקנ.ב.
טיפ: על מנת להצליח לשווק אהבת חינם צריך שהלקוחות יחושו שזה אמיתי, מה שאומר שגם צורת ההתנסחות דלעיל זקוקה לעידון מסויים...
ועוד משהו: יהודי הוא לא חתיכת בשר שעומדת בתור ליום האחרון, ממש לא. הבעש"ט אמר ש"גשמיות של יהודי היא רוחניות" והרמב"ן בשער הגמול מבאר "שהעוה"ב אינו עולם הנשמות אלא עולם נברא קיים שימצאו בו אנשי התחיה בגוף ובנפש"
שבת שלום מלאה וגדושה אהבת חינם וגאולה
מאחר ונגעת בענין של חרדים וחילונים אכתוב כמה מילים מה צורם לי כשאני שומע את המילה 'חילוני'.
מחקכידוע, היהדות אינה דת, אנחנו עם. ההבדל בינינו לבין הנצרות והאיסלאם, שאתה יכול להיות בן עם מסוים ולהחליט על איזה דת שאתה רוצה. ישנם ערבים שהם נוצרים ויש מוסלמים מה שאין כן אצל יהודי, מפני שאיננו 'דתיים' המושג 'דתי' אצל יהודי הוא מושג שמטעה, וכאן יסוד החורבן שלנו
מפני, שכאשר אדם אומר אני חילוני הוא לא מרגיש כל נקיפות מצפון כשהוא עובר על חוקי התורה. לעומת זאת כאשר אתה חלק מן העם, כל אחד חייב לשמור על החוק אי אפשר לומר אני פטור מן החוק
טעות עשו החרדים והדתיים בשעתו שאיפשרו לאחרים להגיד שהם חילונים, אסור היה לקבל את המושג היו צריכים לצעוק להם אתם מתחמקים מן החיוב האזרחי שלכם לכן אתם אומרים ככה אבל זה שקרי אין דבר כזה להיות יהודי חילוני. מי שאינו שומר על חוקי התורה הוא כמו כל אזרח העובר על החוק
אכן, ההבדל בין הקרויים חרדים ודתיים לאלה שלא הוא (בד"כ...) אחוז המצוות שמקיימים מתוך התרי"ג:
מחקרוב מוחלט של היהודים בארה"ק מקיימים מצוות מילה (מצוה שבגוף) חופה וקידושין, מצה בליל הסדר, יום כיפור, מצוות דרבנן של חנוכה ופורים וכמובן מצוות רבות שבין אדם לחברו ומצות ישוב ארץ ישראל
למה רק בארץ ישראל, רוב יהודי העולם הם רפורמים וקונסרבטיבים והם שומרים על אותן מצוות,חוץ ממצוות התלויות בארץ, ובכל זאת הם עדיין לא שומרים שבת ואינם קולטים כי הם עוברים על החוק
מחקלענ"ד
השבמחקהבעיה היותר גדולה היא בשימוש במילה "חרדים" ו"דתיים" - היינו שהפכתם את זה ל"מגזר".
בכך גם נתרחקו הרבה מאחינו מן הדת ואפילו מאהבת העם התורה והארץ. שכן, אם יש מגזר שכזה ואני האדם הפשוט לא מעוניין להשתייך למגזר-אוטומטית אני מתנתק ממה שמגזר זה מזוהה עמו
קהילות היו תמיד בישראל, מאז יציאת מצרים היינו 12 שבטים וזה לא צריך לדחות אף אחד. חרדים ודתיים הם שומרי מצוות. הבעיה הם החילונים מפני שהם מתנערים מקיום המצוות
מחק