רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 23 ביולי 2012

כשצעקתי 'שבת' על נכדו של הרב שך - כך נראים נכדו וניניו של הרב שך

הבן אפרים עומד, באמצע יושב הנכד ומשני צידיו ניניו של הרב שך
זה מזכיר לי ימים גדולים ויפים לפני הרבה שנים, הייתי אז בחור, וד"ר אפרים שך היה השכן שלנו ברחוב עוזיאל בבית וגן. אפרים היה מתפלל בליל שבת בבית הכנסת החסידי ברחוב בית וגן 99 (שטיבל חסידי) בשכנות עם אברהם רביץ שהיה גר במספר 103, שם גרתי חצי שנה מאז חתונתי עד שהדירה החדשה שלי היתה מוכנה. ומאחר והורי גרו ברחוב עוזיאל, וד"ר אפרים שך היה גר באותו רחוב מספר בתים לידינו, בדרך חזרה מבית הכנסת היינו הולכים יחד, והיו לי הרבה הזדמנויות לדבר עמו

לא אשכח, כששאלתי אותו מדוע אשתו אינה מכסה את ראשה, הלא יש לך אבא כזה. וזה מה שהוא אמר לי, גם אמא שלי לא כיסתה את ראשה אז מה אתה רוצה ממני תשאל את השאלה הזו את אבי. הוא ניסה 'לשכנע' אותי כי כל ענין כיסוי הראש אצל הנשים הפך להיות 'פרומקייט' חדש וכי נשות גדולי ישראל הליטאים מעולם לא כיסו את ראשן

אבל לא את זה אני בא לספר לכם כאן אלא משהו אחר ומעניין. ראיתי את התמונה וזה הקפיץ אותי. הנכד של הרב שך לא שמר שבת והוא היה מגיע עם טוסטוס - לא יודע איך קוראים לזה היום - לבית אביו בשבת, ולמרות שאני לא צעקתי 'שבת' על אף אחד אחר, עליו צעקתי, מפני שלכבוד אביו וסבו היה עליו לנהוג אחרת - זו דעתי וכל אחד יכול לחלוק עלי

הייתי אז המום, מאיך שנראה האבא, הבן, והנכד שלשה דורות שעשו צעד אחר צעד, אפרים כפי שהוא מעיד גדל בבית ציוני והמשיך בדרך כפי שחונך, הוא נשלח על ידי האבא ללמוד להיות דוקטור, והבן עשה צעד אחד נוסף, והנה יש לכם את אפרים הבן, הנכד והנינים

איני מביא שורות אלו חלילה לבזיון. ההיפך, מטרת שורות אלו הם ללמד את מי שצריך את מה שלמדנו בפרשת השבוע, כשתשומת הלב הוא לנושא אחר לפני הילדים אז ככה נראה החינוך. נכון, בפרשה עוסקים בכסף של בני גד ובני ראובן, אבל טעות לחשוב שרק כסף. כל תשומת לב שמקדים את חינוך הילדים גורם למצב הזה. הרב שך מעיד על עצמו שהוא הפקיר את הבית הוא רצה רק ללמוד, ושכח, שמצוות חינוך לא פחות חשובה ממצוות לימוד התורה ויתכן כי היא אף קודמת, מפני שמדובר פה בביטולה צורך קיומה

לרשימה מענינת על חיי ילדיו ונכדיו של הרב שך כנס לכאן
http://nlul.blogspot.com/2012/07/blog-post_23.html 

8 תגובות:

  1. לקיים מה שנאמר באגדה: כנגד ארבעה בנים דברה תורה: אחד חכם (הדור הראשון) אחד רשע (הדור השני) אחד תם (הדור השלישי) ואחד שאינו יודע לשאול (הדור הרביעי)

    תוצאות ההשקפה הטהורה...

    השבמחק
  2. אני מציע לעיתון הפלס לחלק את התמונה הזאת ביחד עם העיתון לרגל הייארצייט. שמאחורה ישתלו גם את התמונה של ראש השבט הרב שך.

    תאמינו לי אני יותר מחזיק מהנינים מאשר הסבא שהחריב את עולם התורה.

    ליטאי שמתפכח מההשקפה של נתי גרוסמן

    השבמחק
  3. ציטוט מהבלוג שבקישור מדברי אפרים שך - שימו לב - במיוחד ההורים - לגדלות של ר' חיים עוזר:

    איך הייתה מערכת היחסים שלך עם 'אבא בנעלי הבית'? היו רגעים של משחק או שובבות? סביבונים אחרי הדלקת נרות? מסירות של כדור בסלון?

    שך מגחך. "איפה! תשכח מזה. אבא לא התחבר אלינו, הילדים שלו, דרך משחק או השתטות או צחוק. אין דבר כזה. אבא היה מכונת לימוד בלתי פוסקת. 20 שעות ביממה. המקום היחיד שהחיים שלי בילדות התחככו איתו היה באמצעות הלימוד. 'מה למדת היום? איך אתה מבין את זה? איך אתה מסביר את זה?' ככה. התחברות של חברותא".

    ואז הוא נזכר ומוסיף עם זיק של שובבות בעיניים: "עם אבא אומנם לא שיחקתי, אבל בעצם יצא לי לשחק עם ר' חיים עוזר (גרודזנסקי, מגדולי התורה בדור הקודם – ד"ח). זה קרה בזמן הלוויה של אחותי. לא היה מי שיישאר איתי ור' חיים עוזר התנדב לשחק איתי באותה שעה".

    השבמחק
  4. מר שאלזון התורה אינה עוברת בירושה.

    דבר שני: מהכתבה על הבן נוכתי לדעת שהוא מסביר את דעת אביו בחדות ולא מזלזל באביו ומאוד מכבדו. הבן מכיר הכי טוב את נפש האבא אם עןשה לשם שמים או לט ומדבריו הבנתי שפועל אביו מיראת שמיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. למה שיזלזל, יש לי בארכיון כמה ראיונות עמו הוא מגן על אביו אבל תמיד טוען כי אביו היה ציוני וכי הוא חינך אותו לדרך כפי שהוא חי. באחד הראיונות הוא אומר כי לא הוא שינה אלא אביו שינה

      מחק
  5. התיזה שלך היא אידיוטית.
    קח דוגמה מעצמך. כולנו הכרנו את אביך ז"ל, ואת יושרו. ואתה??....
    אין צורך להוסיף מילים, למי שיודע.

    השבמחק
  6. אקדים שאני חסיד חב"ד

    פעם אחת הגיע קבוצה של תיירים במלבורן ושמעתי אותם מדברים עברית מייד נגשתי לא' מהם ושאלתי אותו אם הוא רוצה להניח תפילין, והוא סירב בחיוך...
    אח"כ שאלתי עוד א' ואמר לי הנחתי הבוקר עם הרב ש"ך, בתור בחור (תמים) חב"דניק חשבתי שהוא צוחק עלי אז הראה לי הבנ"א ששאלתיו קודם ואמר לי זה הרב אפרים ש"ך בנו של הרב ש"ך...
    וד"ל שאם שאלתי, הוא היה נראה כאחד שאפשר לשאול אותו, אם כי היה לו כובע תיירים אבל עם מכנסיים מאוד קצרות בלי ציצית (בחוץ) וכו'
    אח"כ הלכתי אליו בטענות, שאל מה אני לומד ודברנו בסוגיית תרי רובא בכתובות י"ד: - ט"ו והוציא מפיו אכן בחב"ד יודעים ללמוד ובמיוחד התפעל שלומדים שמעתתא אליבא דהלכתא כי מיד דברנו על יוחסין באבן העזר הסימנים הראשונים (ד-ו)
    יהיו הדברים לזכרו (של הבן כמובן האבא מאן דכר שמיה)

    השבמחק
  7. חיזוק לדברי העורך,
    גם אני כשכן הייתי רואה את אשתו ובתו של א. שך מתהלכות עם מכנסיים וחולצה ללא שרוולים, כמו"כ בביתו ברחוב עוזיאל מ"ס 80 קומה ב מצד שמאל (של העומד ברחוב) לא היה שעון שבת ובליל שבת האור היה נדלק ונכבה ללא הפסק,
    דורון בנו של אפרים לעולם לא הלך להתפלל עם אביו והוא התפלל (דיבר כל התפילה) בבית הכנסת לצעירים, במרתף מאחורי בית הכנסת החסידי.
    והגרוע מכל,
    שא. שך היה בא להתפלל (כביכול) מנחה בשבת לפנות ערב, (24 שעות לאחר כניסת השבת) לבית הכנסת ברחוב בית וגן 99 לא היו יכולים לעמוד על ידו, מפאת סירחון הסיגריות שיצא מפיו.

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.