רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 23 ביולי 2012

הדג הסריח מהראש - על כמות הצחנה והסרחון העולה מן המחנה הליטאי

תלמד פונוביז' כותב:
 
כמות הצחנה שעולה בשבוע האחרון ממחנינו הטהור הוא פשוט איום ונורא. חברי שאלו אותי אמש בהספד בכולל חזון איש, בכאב עם דמעות בעיניים לאן התדרדרנו, מה קרה לנו שאנו יותר גרועים מכל החוגים, ההשפלה שעוברים גדולי הדור, הטרור, האלימות, הביטול תורה הנוראי של אלפי בחורי הישיבות. ראיתי את הכאב, אבל בעוד הם בוכים אני צחקתי, ממש כמו רבי עקיבא שראה את השועלים מהלכים בהר הבית והוא צחק.
 
והסברתי להם, ידידי וחברי הטובים עוד מספסל הלימודים. הסירחון והצחנה לא התחיל מאז הורה מרן קדש הקדשים  הגראי"ל שטיינמן, ואחריו כל גדולי הדור לזרוק את נתי גרוסמן מכל המדרגות ולגלגל אותו כשעיר לעזאזל לארץ גזירה. הסירחון כבר טמון אצלנו קרוב לעשרים וחמש שנה, כאשר נתי גרוסמן ביזה והשפיל את כל גדולי ישראל, וכל המחלוקות בקרב בני התורה וגדולי ישראל ה"ידא אריכתא" של נתי גרוסמן היה שם. ידו בכל ויד כל בו. אין פשקויל וכתב פלסתר שיצא או מחלוקת שנתי גרוסמן לא היה מעורב שם.
 
הכל נעשה כמובן באיצטלא של קדושה ושל תורה וכאילו הוא נתי גרוסמן כבלעם בשעתו, "מכוון לדעת עליון", אבל הכל היה צחנה.
 
מה שקרה בחודש האחרון, שגדולי ישראל כתיקון גדול, פשוט ניערו את הבית, פתחו את החלונות כדי לזרוק את המקור של הזבל בעצמו, את התפוח הרקוב, ולכן הסירחון התפשט במהרה בקרב כל שדרות הציבור.
גדולי הדור ב'תיקון גדול' שעשו, זה היה ניתוח כואב ומסובך, אבל הוציאו את כל האיברים שנרקבו, את המוגלה הם הוציאו מקרב ציבור בני התורה. רגע לפני שבני התורה שקעו בנו"ן שערי טומאה, ניצלנו מכליה רוחנית וגשמית. רק עכשיו אנו מבינים כיצד גדולי ישראל הצילו אותנו מאנשים זדים רעים וחטאים לה' מאד כאנשי סדום ועמורה. כל התיקון גדול של הרב שטיינמן היה כדאי רק כדי לחשוף את נתי גרוסמן וחבר מרעיו. כל המילים הנוצצות של "גדולי ישראל" ו"כבוד התורה" ו"השקפה", נעלמו ברגע שנדמה היה לו שפגעו בכבודו. לפתע אין עולם התורה אין גדולים, יש רק את נתי גרוסמן ויעקב לבין ויש להם רבל'ה ושחקן לא קטן בשם ר' שמואל אוירבך. 

חבורה נלוזה זו נפלטו מעולם התורה ושילכו לחפש את מקומם בקרב קבוצות אחרות. אולי שיפתחו תעשיית באבות סביב ר' שמואל אוירבך.

12 תגובות:

  1. אני לא חושב שנתי גרוסמן הוא הכל בציבור הליטאי יש בסיס של שנאה לכל דבר שהוא לא ליטאי וזה השתרש אצלם וחדר לכל הליטאים מעט מאוד מהציבור חי באהבה ואחדות בין כל הקהילות קודש בעוד שרובם בזים ומקללים מי שלא בא בברית הרב שך.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מסכים איתך בענין זה וחולק על התלמיד מפונוביז' אין ספק שנתי גרוסמן הוא לא הדמות הליטאית. אבל הוא הראי, הם הציבו אותו כראי לכלל הציבור הוא זה שמבטא את הציבור הזה וגורם להם רעה

      נתי גרוסמן גרם רעה לציבור הליטאי הוא גרם להם תדמית שלילית ומתרחקת אפילו מהציבור הליטאי, הוא גרר את הציבור למחלוקת פנימית קשה אם הוא לא היה מבזה את הרב שטיינמן באופן קבוע לא היינו מגיעים למצב הזה, לכן החיצים מופנים אליו

      מחק
  2. אתה יודע הרב שאולזון שהג''מ אומרת מה שהינוקא אומר זה מה שהוא שומע אצל הוריו וד''ל.

    דבר שני הציבור הליטאי קיבל ואימץ את מלחמותיו של גרוסמן ושו''ת אף אחד לא מחה או דיבר אחרת סימן שזה לא כ''כ רחוק מהשקפתם. רק שהגולם קם על יוצרו ופגע להם בגאוותם כאן הוא עף החוצה. חברים אם נתי החזיק שנים עם כל זה שידעו שידיו רב לו בביליארד ובמלחמות והעריצו אותו והשאירו אותו זה אומר הכל.

    השבמחק
    תשובות
    1. כאן אני חייב להעלות נקודה אחרת שנמצא את זה לא רק אצלם וזה הענין של כל דאלים גבר, הסיבה מדוע המחבלים הליטאים טיפחו את נתי גרוסמן כי הם היו צריכים גבר אלים ואצל כל אחד האלימות עובדת אחרת, בעולם הליטאי ה'יתד' היה השוט מהם פחדו יותר מן המוות, ונתי גרוסמן שיחק את המשחק האלים עד אשר קבוצה אחרת מצאה את הדרך איך לשבור את הגבר אלים ולזרוק אותו מ'יתד נאמן'

      מחק
  3. לתלמיד מפונוביז' יש אימרה חסידית שלליטאים יש צלם בלב וזה כולל גם אותך זה הכל אז אנא הסירו אלוהי הניכר מליבכם נקודה

    השבמחק
  4. השאלה המציקה לי: מה היום מיומיים? למה התעורר "רק" עכשיו הרב הצדיק שטיינמן? הרי הבעיה קיימת מאז ומקדם? ולמה לא התעוררו בזמן הרב אליישיב ז"ל? למה נתנו למפלצת הזו לגדול במימדים נוראים כאלו?
    תבינו את עצם המצב: מעכשיו חייבים "לחנך" דור חדש שלא מכיר רק דרך אחד להשגת כל היעדים, והוא דרך הטרור והפלגנות ר"ל. וכי מילתא זוטרתא היא לחנך "ציבור" שלם לאפשרות אחרת? וכי זה דבר קל להוביל ציבור לחשיבה בונה, כשרק מכיר דרך ההרס? כשהדוגמה מאלו המתקראים "גדולים" היא השלילת הזולת? וכל המעשיות המסתובבים בראש כל חוצות מראים על דרך הקלוקלת הזה? כשלא רק העיתון הוא הוראה על קלקול הנורא הזה, אלא גם ספרים הנכתבים באיצטלה של קדושה הממלאים ספריות וסיפורי ילדים וכו' וכו' כשכל וכו' הוא דבר נורא מצד עצמו.
    למה אף אחד הנמצא בפנים לא הרים קול צעקה?

    האמת שעצם הדבר לא מבין אותו: למה זה נתנו מקום גדול לעגל הזה עד שנהיה שור אוכל עשב!!!

    השבמחק
    תשובות
    1. ההסבר לטענה שלך מאוד פשוטה. כל עוד הרב אלישיב היה בכוחו היתה בעיה. הוא ידע מה שקורה, הוא לא רצה שאת המחלוקת הזו שאנו רואים עכשיו תפרוץ בזמנו לכן הוא דחה ולא נתן לעשות שינויים מפני שידע כי שינוי פירושו מלחמה

      בהזדמנות הראשונה שהיתה להרב שטיינמן לשנות הוא שינה

      ובאשר למצב עצמו צר לי לקבוע כי רק הרב אלישיב אשם בפילוג הפנימי הוא זה שגרם לכך כשהוא תמך בצד אחד במחלוקת פונוביז' זה מה שהביא את החורבן על העולם הליטאי. אם הוא היה מנהיג באמת ומבין וחושב על העתיד, הוא היה כבר ברגע הראשון של מחלוקת פווביז' עושה סדר מוציא את מרקוביץ משם, מחייב את כהנמן לשלם לו מלא הפיצויים ובזה היה עוצר את המחלוקת הכלל ליטאית. המשך המחלוקת שם שברה את עתיד הציבור הליטאי, זה מה שיצר את המושגים של שונאים ומחבלים

      מחק
    2. כתבת שהרב אלישיב אשם בפילוג הפנימי, בעיני הסיפור מורכב יותר ועצוב יותר, מפני שהאשמה שלו היא פסיבית ולא אקטיבית.
      ידועה אמרתו של ר' שלמה זלמן אוירבעך שאצלי בחצר יש רק חתולים, לפני כמה שנים התפרסם בפורומים החרדים שהגרי"ש התבטא שאין לו חצר, וזה הקטע העצוב, אינני יודע האם הוא היה תמים או שהוא בחר לא להתעמק בקורה סביבו, אבל הגרי"ש לא היה מודע למתחולל סביבו, הוא נתן לנכדו ולאנשים נוספים לנהל לו דברים, כגון להרחיק טרדנים ועוד, מפני שהיה לו נח עם זה, אך, הוא לא שם ליבו שזה הבסיס לחצר, ברגע שניתנה להם הרשות הם לא רק הרחיקו טרדנים, אלא, גם את אלו שהם לא חפצים ביקרם.
      ובכך הם ניווטו את דעתו של הגרי"ש בכל מיני נושאים כשהם דואגים שרק מה שרצוי להם יגיע לאוזניו, ובכך הלהיטו את אש המחלוקת בציבור הליטאי, ומי יודע אולי גם.הכרעותיו של הגרי"ש בנושאים שונים שהיו נגד כל סוג של פשרה וגרמו להתגבהות הלהבות בין ציבור יראי ה' לציבורים אחרים, נגרמו בעטיים של אלו, ואם היו פורסים בפניו את כל הפרטים כשלחן הערוך לסעודה הכרעתו הייתה אולי שונה ומשפיעה על המתח בארצנו הקדושה.
      ועל זה ליבי דווה, תחושתי היא שהכרעותיו לא היו מתוך שיטה ודרך, אלא פשוט תוצאה של המידע החלקי אותו קיבל מהסובבים...

      מחק
    3. יש הרבה אמת במה שאתה כותב, ואוסיף עוד משהו חשוב. הרב אלישיב לא קלט כי הסובבים אותו הם נוגעים במחלוקת. ניקח למשל את מחלוקת פונוביז' מי שפיטם אותו באינפרומציה בנושא הזה היה שמואל דויטש שהוא נוגע, אחיו אשר הוא הסגן השני לשמואל מרקוביץ מראשי המחבלים הם ניהלו יחד את המלחמה בכהנמן, שמואל דוישט מסתובב ואומר שהדבר לא נוגע לו, אך כשזרקו את הלבן על הרב איידלשטיין פתאום זה כבר כן נגע לו, ושוב, גם כאן הוכח עד כמה כוחו על הרב אלישיב שעל זריקת לבן לא קלט הרב אלישיב להבין שהוא צריך למחות. פרט אם מסרו לו אינפרומציה מעוותת. קשה לי להאמין שהרב אלישיב יתייצב נגד כל הרבנים בענין הזה, וזה מה שקרה. במקרה ההוא גם למדנו איך ששמואל דויטש הביא עמו את שמואל אויערבך ויחד עשו את המלאכה. ואם נאמר שהרב אלישיב ידע גם ידע כל פרט ובכל זאת עשה כך, אז עדיף בימי השבעה שלו שלא להרבות מילים בנושא

      מחק
  5. "הדג הסריח מהראש - על כמות הצחנה והסרחון העולה מן המחנה הליטאי" האם על כל סיפור בחצר חסידי אתה כותב שמדובר במחנה החסידי (כאילו חסר שם סיפורים לא פחות עסיסיים) אמנם אתה מביא אותם אבל הכותרות שלך מזכירות את הכתבות בעיתונות הכללית "חרדי גנב חרדי תקף וכדו'" לא כל הגיג של מאן דהוא ראוי לפרסום ודאי לא במקום מכובד והמוני כמו כאן.

    השבמחק
    תשובות
    1. האם נתי גרוסמן בעיניך הוא מאן דהוא? האיש שהוביל את הפוליטיקה הליטאית 25 שנה, גרר את הציבור הזה למחלוקת כל כך קשה, זה בעיניך 'מאן דהוא'?

      מחק
  6. nati grosman lageinom

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.