כן, זה היסטוריה, אבל כזו הזועקת לשמים. בכל עת שאני רואה את תמונתו או שומע עליו אני נזכר באותן הימים, איך מי שאמור היה להיות גדול מנהיגי הליטאים, מי אשר היה משכמו ומעלה בכל התחומים, מי שנשא ראש על כתפיו, והציבור הליטאי היה מתגאה בו, הפך למרמס, רמסו אותו ועשו ממנו עפר ואפר, ומי עשו זאת? חסידים, מזרחיסטים, חילונים, ציונים, רשעים? כן רשעים, אבל איך הם נראים הרשעים הללו, עם פראק והמבורג, מי אשר לחמו בכל מי שחששו שמא הוא יהיה חלק מן ההנהגה
לא אשכח את אותן הימים כשהרב שך זעק 'דעתו טריפה' ולחם בו בחרב ובחנית. ומדוע? מפני שחלק עליו בענין היחס לספרדים, לדעת ר' חיים גריינימן הרב שך הרחיק לכת, לא היו צריכים להפסיד אותם, יכלו להמשיך לחיות עימם בשלום וממילא היו הספרדים נאלצים לשמוע בקול דברי גדולי הליטאים. אבל הרב שך ששיטתו היתה או הכל או כלום, הלך עד הסוף. ומה השגנו? ש"ס בנתה את עצמה בלי הרב שך, היא אף הכפילה את מספר המנדטים שלה, ואילו הציבור הליטאי הפסיד את אחד מגדולי הכוחות מי אשר עד היום הזה החכמים פונים אליו ומתייעצים עימו
הגאון רבי חיים גריינימן חיתן היום את נכדו וכך נזכרתי בו שוב. כתבתי על אותה מחלוקת דפים על גבי דפים, ובל"נ עוד אעלה אותם בעתיד, אבל אסור אי אפשר מבלי להזכיר שוב ושוב, כי הבעיה הליטאית היא שמהרסייך ומחריבייך ממך ייצאו, מי ששברו את ההנהגה מי שעשו הכל להשמיד את העולם הליטאי הם אותם מי שהשתלטו על ההנהגה דרך הרב שך. עשרים שנה של הרס וחורבן הישיבות, לא השאירו ממנו זכר של ישיבה, הם הפכו לסניפי מפלגות, ועשרים שנה של אבדן מנהיגות אמת
אם ההנהגה היתה עוברת מיד אחרי הרב שך למנהיגים כמו הרבנים חיים גריינימן ואהרן לייב שטיינמן הכל היה נראה אחרת, הם היו עושים הכל ללכד את הציבור החרדי שהיה היום חזק פי מאה לפחות. הציבור החרדי הפסיד כל כך הרבה בגלל שלא היה לה מנהיג חזק. היינו עסוקים במלחמות שבין מי שחשבו שהם מנהיגים ולמעשה לא הנהיגו אלא שלטו שלטון דיקטטורי ולא אפרט. הפסדנו מנהיג אמת חכם, היודע איך ללכד את כולם, מוצא את נתיבות לב הציבור, ומגיע למרחקים
כן, ר' חיים גריינימן הוא סמל ההנהגה שהיהדות החרדית בכלל והציבור הליטאי בפרט איבדו בגלל רשעותם של יחידים מי שרצו להשתלט בכח הטרור וההפחדה, החזיקו ביהודי תמים שהיה מונח כל כולו בשולחן ערוך והיה רחוק מחיי הציבור, הוא אמר אמן לכל שקריהם, וכך הפסדנו לפחות עשר שנות הנהגה. כן, הרב יוסף שלום אלישיב נתן את חתימתו אבל לא הוא הנהיג, לבלרים מופקרים הם אלו שהנהיגו והציבור נאלץ היה לבלוע גלולה מרה זו, לא היה מי שיחשוף את האמת, ביקשו לשמור על כבודו של הרב אלישיב
היום לא נותר לנו אלא להצטער, את השנים הללו אי אפשר להחזיר, והנזק הוא כל כך גדול, עד שמי יודע אם בכלל אי פעם נצליח להחזיר את הגלגל אחורנית
לא אשכח את אותן הימים כשהרב שך זעק 'דעתו טריפה' ולחם בו בחרב ובחנית. ומדוע? מפני שחלק עליו בענין היחס לספרדים, לדעת ר' חיים גריינימן הרב שך הרחיק לכת, לא היו צריכים להפסיד אותם, יכלו להמשיך לחיות עימם בשלום וממילא היו הספרדים נאלצים לשמוע בקול דברי גדולי הליטאים. אבל הרב שך ששיטתו היתה או הכל או כלום, הלך עד הסוף. ומה השגנו? ש"ס בנתה את עצמה בלי הרב שך, היא אף הכפילה את מספר המנדטים שלה, ואילו הציבור הליטאי הפסיד את אחד מגדולי הכוחות מי אשר עד היום הזה החכמים פונים אליו ומתייעצים עימו
הגאון רבי חיים גריינימן חיתן היום את נכדו וכך נזכרתי בו שוב. כתבתי על אותה מחלוקת דפים על גבי דפים, ובל"נ עוד אעלה אותם בעתיד, אבל אסור אי אפשר מבלי להזכיר שוב ושוב, כי הבעיה הליטאית היא שמהרסייך ומחריבייך ממך ייצאו, מי ששברו את ההנהגה מי שעשו הכל להשמיד את העולם הליטאי הם אותם מי שהשתלטו על ההנהגה דרך הרב שך. עשרים שנה של הרס וחורבן הישיבות, לא השאירו ממנו זכר של ישיבה, הם הפכו לסניפי מפלגות, ועשרים שנה של אבדן מנהיגות אמת
אם ההנהגה היתה עוברת מיד אחרי הרב שך למנהיגים כמו הרבנים חיים גריינימן ואהרן לייב שטיינמן הכל היה נראה אחרת, הם היו עושים הכל ללכד את הציבור החרדי שהיה היום חזק פי מאה לפחות. הציבור החרדי הפסיד כל כך הרבה בגלל שלא היה לה מנהיג חזק. היינו עסוקים במלחמות שבין מי שחשבו שהם מנהיגים ולמעשה לא הנהיגו אלא שלטו שלטון דיקטטורי ולא אפרט. הפסדנו מנהיג אמת חכם, היודע איך ללכד את כולם, מוצא את נתיבות לב הציבור, ומגיע למרחקים
כן, ר' חיים גריינימן הוא סמל ההנהגה שהיהדות החרדית בכלל והציבור הליטאי בפרט איבדו בגלל רשעותם של יחידים מי שרצו להשתלט בכח הטרור וההפחדה, החזיקו ביהודי תמים שהיה מונח כל כולו בשולחן ערוך והיה רחוק מחיי הציבור, הוא אמר אמן לכל שקריהם, וכך הפסדנו לפחות עשר שנות הנהגה. כן, הרב יוסף שלום אלישיב נתן את חתימתו אבל לא הוא הנהיג, לבלרים מופקרים הם אלו שהנהיגו והציבור נאלץ היה לבלוע גלולה מרה זו, לא היה מי שיחשוף את האמת, ביקשו לשמור על כבודו של הרב אלישיב
היום לא נותר לנו אלא להצטער, את השנים הללו אי אפשר להחזיר, והנזק הוא כל כך גדול, עד שמי יודע אם בכלל אי פעם נצליח להחזיר את הגלגל אחורנית
אני רוצה להיות עדין, מבלי לפגוע באיש, אז אתנסח כך:
השבמחקלא נראה לי שהרב שך טעה, בכך שהרחיק את ר' חיים גריינימן מהנהגת הציבור החרדי.
אתה חתיכת מטומטם שלא נברא כמוך
השבמחקעוד לה היה בעולם אדם (חיה בעצם) שהתבטא בכזו בוטות נגד כל גדולי ישראל.
הכי מעניין שהכל מגיע כאילו באיצטלא של צדיקות וחסידות, זכות הציבור לדעת את האמת
זבל אורגני, סרחון של איש חיה כלב.
אין מילים שיכולים לתאר אותך.
חוץ מלתאר לא אמרת כלום!!!
מחקהוא כתב דברים שהיו: יש לך תשובה, אז תענה אין לך תשובה, אז תמשיך הלאה: הרי עם עובדות לא מתווכחים: יש לך עובדות אחרות או הסבר אחר, אז בקשה, אבל סתם ללכלך, מראה על שפלות מוח!!!
כפי שציין מוסה- יש לך מידע המוכיח אחרת מעולה, לאו סתום את פיך!
מחקקללות וגידופים השאר בפורומים משוקצים הנועדים לזה.
לא בטוח שזה יהודי
מחקלא היה לי ברור מתי היה הוויכוח בין הרב שך והרב גריינמאן ובאיזה נושא: מה זה?
השבמחק"ומדוע? מפני שחלק עליו בענין היחס לספרדים, לדעת ר' חיים גריינימן הרב שך הרחיק לכת, לא היו צריכים להפסיד אותם"
בהקשר למה היה הענין של הספרדים?
תודה מראש על התשובה.
מצטרף לתגובה הראשונה: כאחד שמכיר מקרוב את הרב גריינמן ובעיקר את חסידיו, יש סיבות טובות לכך שעד היום הם מאוסים ונתעבים בעיני כל בר דעת, ולא בגלל הרב שך בכלל, אלא בגלל ההתנהגות של הקבוצה הזאת.
השבמחקלדוגמא: אתה, ר' חיים, אומר תמיד שאין לך בעיה שכל אחד יהיה לו את הרב שלו, אבל שלא יתנשאו על אחרים. אז לידיעתך, הם מחזיקים מהרב שלהם לגדול הדור, וכל מי שאינו כפוף לו, ואפילו הוא תלמיד חכם וצדי גדול, ולא משנה מחבל או שונא או חסיד או ספרדי וכדו', ואפילו חזונישניק - הוא אפס מאופס עם הארץ דאורייתא שלא ראה מאורות מימיו, שהרי משה קיבל תורה מסיני ומסרה לחזו"א והחזו"א מסרה לרח"ג, ובכלל זה "דרך הלימוד" המסורה אך ורק לרבם, וה"יראת שמים הטהורה" ששמורה אך ורק למתפללי "בית המדרש הגדול" - שימו לב שזה השם היחיד של בית הכנסת שלהם - זהו בית המדרש הגדול ואין בלתו.
זה רק דוגמא אחת ויש עוד כמה בעיות שלא אפרט ואיזיל כי רוכלא כי יכלה הזמן והם לא יכלו.
הבעיה שיש הרבה, כמוך למשל, שלא מכירים אותם באמת אלא רק שמעו עליהם ועל "צדקותם" כביכול.
ואל תאמר שזה רק הם ולא רבם, כי התפוח לא נופל רחוק מהעץ.
מה שאפשר ללמד זכות עליהם שזה כתוצאה מהבידול שלהם מהציבור ע"י הרב שך, שהם היו צריכים לחזק ולעודד את עצמם ולכן הם הגיעו למסקנה שכל עולם התורה טועה והם צודקים, ולכן חינכו כך את בניהם, הבעיה שמי שמכיר יודע שהשקפתם זו התחילה הרבה קודם, שהם אחזו שהרח"ג הוא ממשיך החזו"א שהוא יחיד בדורו וכו', וזו גם הסיבה למשפט הידוע שהרב שך אמר עליו "לא כל מי שחולק על ... הוא חזון איש".
לא שאני בא להצדיק את הרב שך, אבל בענין הזה אל תגזים במדרגה הגבוהה של רבם, וד"ל.
האמת שאין לי טענה עליך, כי גם בחב"ד היה ענין של נשיא דורינו ובפרט "בדור האחרון" ואכמ"ל.
ר' אהרן היקר,
מחקאם תשים לב, פסיכולוגית, כל קבוצה נפגעת עושה מהגדול או הרבי שלהם משהו עליון. תעבור לויזניץ, מנדלי לפני שידע כי אחיו יתפוס את מקומו לא העיז לעשות את מה שהוא עושה היום. היו מעיפים אותו על טיל. כאשר הם נפגעו, פגועים מבטאים זאת כך
לכן הטענה על התנהגות אנשי ר חיים גריינימן מובנת מן הבחינה הפסיכולוגית
אני חוזר לאחור לאותן השנים של המלחמה הגדולה בו. גם אני אל הייתי חסיד שלו, ובכל זאת אי אפשר לקחת מאדם את מה שיש לו. ר' חיים גריינימן הוא יהודי חכם אין ספק. היכן הוא הפסיד אצלי נקודות שהוא אל ידע לקרא את הרב שך נכון. אם הוא היה חכם באמת הוא היה שותק ומקים קואליציה חזקה ואז יוצא למלחמה על אי הרחקת הספרדים ובעיקר אריה דרעי שעליו הוא רצה לשמור מכל משמר
אני לא חזון איש'ניק בשיעורים אני נוהג כשיעורי ר' חיים נאה. ובכל זאת למרות שהם מחזיקים ממנו כאחד ויחיד ואין בלתו, זה סביר בהחלט למי שעבר את תקופת הרב שך שכל כוחו היה אחד ויחיד ואין בלתו כולם חייבים לקבל את מרותו, מי שלא קיבל, אז סופו היה כסופם של ר' חיים גריינימן ר' דוב לנדו ועוד
הגישה שלי שונה בדברים האלו. כל מי שיש לו כח הנהגה אז יש לו את זה. זה לא אומר שאני רוצה אותו כמנהיג שלי, אבל מה שיש לו יש לו ואי אפשר להתעלם מזה
נכון שהיתה לו את הבעיה של קבלו דעתי מפני שזו דעת החזון איש ואי אפשר לחלוק עליה, צרה צרורה זו היא נחלת כמה קבוצות והרב שך בתוכם, ובכל זאת לרדת עליו בצורה כפי שעשה זאת הרב שך, לשאת נאומים ששם זעק כי דעתו טריפה ולבזותו בצורה כל כך בוטה, מי התיר זאת
אזכיר לך שלפני זמן הרב שטיינמן רצה לבא לבקרו והוא לא הסכים לקבלו מפני שבאותן הימים הרב שטיינמן לא יצא להגנתו. אני לא מסכים עם ר' חיים גריינימן בענין זה מפני שהרב שטיינמן בעצמו היה אחד הנפגעים חטף מכות קשות ור' חיים גריינימן לא יצא להגנתו. אף אחד לא העיז אז לצאת נגד הרב שך. אבל זה מוכיח שעד היום הזה הוא מרגיש פגוע מאותו מצב שאפשר לרדת על יהודי תלמיד חכם לבזותו בצורה שכזו, ואין מי שיגן עליו
תלכו ללמוד משועממים
מחקחוץ מללכלך על רבנים אין לכם מה לעשות
מי אתם שמישהו בכלל יתייחס לדעה שלכם
ר' שאולזון ראיתי את דבריך ודבריך נגעו מאוד לליבי, אני אכן זוכר את הימים ההם שהגר"ח גריינימן שליט"א היה אחד מגדולי הדור על אף שהיה צעיר.
השבמחקהיתרון הגדול של הרב גרינימן שליט"א שרוב גדולי הת"ח בזמנו חשבו עליו שהוא הת"ח בהא הידיעה של דורנו, לדוגמא הגר"ד לנדוי שהוא עצמו חד בדרא, מחשיב את עצמו ככפוף להרב גריינימן.
הארס שמפעפע בלבות הדור הצעיר של אז, ניתן לראות כאן בתגובות שמעלי.
עיינו היטב בדבריהם כאן ותראו ותבינו על מה רודפים בן אדם, רודפים ת"ח בגלל שתלמידיו חושבים שהוא הת"ח הגדול ביותר בדורנו, ואם תלמידיו חושבים כך, צריך לרוף אותו ואותם עד חרמה.
והנה לך כל התורה על רגל אחת!
חבל! חבל! חבל!
יפה, ובכבוד כתבת
מחקר חיים שלום רב
השבמחקבמצבינו העכשיוי שאיך נראה הציבור הליטאי
אין צורך בפלפולי סרק הרבה מתלמידי מרן הגרא"מ שך זצ"ל
מתבוננים ומכים על חטא בכל הנוגע להגר"ח גרינימאן
מסכים איתך, העולם הליטאי איבד מנהיג גדול, טענות יש על כולם לא היה דור כלשהו בלי טענות על המנהיג, אם לא מזה אז מזה, אבל כאשר עוברים על השנים ורואים מה קרה לעולם הליטאי, אין הפסד כי מדובר בהפסד גדול
מחקתגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
השבמחקבהכרותי אישית את ר' חיים אכן הוא המתאים להנהיג את הדור גאון בתורה איש אמת ללא חישובים פולטיים יש לו ראיה למרחקים בכל התחומים מכלכלה ועד לרפואה ולא שקוע רק בד' אמות של הלכה , הוא האיש שיכל לחבר את כל הציבור שלנו ואולי ב"ה זה עוד יקרה
השבמחקאני מודה על כך שיש הפסד גדול לדור שלנו
השבמחקוכל מי שמדבר נגד הגר״ח גריינימאן שידע שאין לו תקנה לא בעולם הזה ולא בעולם הבא
וכל מי שהעיז לדבר נגדו ולא ביקש מחילה ימות במיתה משונה ואין לו חלק לעולם הבא
דעו לכם שכל מה שכתבם עד עכשיו אינו אלא טיפה מן הים על גדלותו התורנית אשר חיבר ספרים בכל מקצועות התורה והדבר היחיד שעומד לנגד עיניו זה רק רצון ה ואין בלתו עיינו בכתבה של יעקב ב פרידמן מערב סוכות תשעה
השבמחקעיינו בכתבה במוסף של בקהילה ערב סוכות תשעה בכתבה של יעקב ב פרידמן
השבמחק