וויכוח בנושא זה כבר היה לפני עשרים שנה ויותר בין הרב שך לראשי כולל חזון איש שיצאו מבית הרב שך כשהם בוכים ממש, מצטערים על היום שעשו מהרב שך 'גדול', עד כדי שהתבטאו בצאתם, כי הוא נשאר אותו מזרחניק
הוויכוח אז היה על תליית הדגל בפונוביז' ביום העצמאות ובעיקר על אמירת תחנון. הם ידעו מראש לפני שבאו אליו כי בענין הדגל הוא לא יכול לעשות הרבה בעל הבית של הישיבה הוא הרב כהנמן ומאחר והרב כהנמן הראשון החליט כי בפונוביז' ביום העצמאות תולים את הדגל אז בנו אחריו לא ישנה. אבל בנושא אחר והוא אי האמירת תחנון ביום העצמאות זה בער בעצמותיהם, וטענו כי זה בידי הרב שך, וכי הוא חייב לתקן עיוות של שנים
הרב כהנמן זצ"ל בשעתו קבע כי ביום העצמאות לא אומרים תחנון בפונוביז' הוא נימק זאת כי הוא נוהג כמו בן גוריון שאינו אומר הלל אז גם בפונוביז' לא אומרים הלל, אבל באשר לתחנון הרי בן גוריון לא אמר תחנון ממילא גם בפונוביז' לא אמרו תחנון
כמו מדי שנה, ואז במיוחד, הפגינו מול פונוביז' על רקע זה, וקבוצה מראשי כולל חזון איש נפגשו עם הרב שך לשכנע אותו כי אולי את זה אפשר לתקן שלפחות יחזירו את התחנון ביום העצמאות לישיבה. ואף סיפרו לו כי ה'חזון איש' אפילו כשהיה סנדק ביום העצמאות ולא היה כל ספק בהלכה שלא אומרים תחנון הוא ציוה לומר בשביל שחלילה לא יחשוד מי כי לא אמרו תחנון בגלל יום העצמאות, ולכן קיוו כי לפחות בענין זה הרב שך יעשה תיקון גדול
אבל תשמעו מה הרב שך אמר להם, כי מאחר וצעד כזה יזיק לכספי הישיבה מהממשלה ומהנדיבים, לכן השיקול שלו כי הכסף בא קודם. הוא אמר להם כי אם הוא היה יודע כי איש לא יידע על כך הוא היה מורה להגיד תחנון אבל מאחר ודבר כזה אי אפשר להעלים, אז החשבון של הפסד כסף לישיבה מכריע, ודחה אותם
כאן למדנו כי דעת הרב שך היה, שכל מה שמפריע לתקציבים להכנסות לישיבה, זה בא לפני 'השקפה'. מפני שעל פי ה'השקפה' צריך היה להורות לומר תחנון, ולא זה מה שהכריע, אלא הכסף שהוא מעל לכל
אז בקיצור זה הסדר שהרב שך קבע, כסף במקום ראשון, 'השקפה' במקום שני, והלכה במקום שלישי
הכסף היה סתם טענה כדי לא לומר תחנון: לדעתי אף אם על ידי התחנון היה משיג אותו כסף ממש, גם לא היה אומר: האופן היחיד שהיה אולי כן היה אומר, היה אם התחנון היה מביא לו תקציבים שבלעדם היו נשללים ממנו...
השבמחקבעולם הליטאי אומרים תחנון כמעט כל יום לא כמו אצל החסידים שבשל יארצייט או משהו דומה לא יאמרו תחנון. לכן חשוב היה לאנשי כולל חזון איש שיאמרו תחנון. הרב שך רצה לשחק כאן משחק כפול להיות בסדר עם כולל חזון איש ולכן אמר להם כי מצידו שיאמרו אבל אינו יכול להזיק לישיבה, ויצא יפה גם עם הרב כהנמן שלא היה מאפשר זאת בשום אופן כי הוא לא מחפש צרות עם הממשלה ובמיוחד עם גורמים בחו"ל שאינם חרדים
מחקמה הסיפור עם הרבי מסאטמאר שלא איפשר לומר תחנון?
השבמחקתעלה את כל העיתון, מעניין אותנו עוד פוליטיקות, לא רק הרב שך והרב אוירבך כל היום!
סליחה, שכחתי, הרבי מגור והרב שמידל...
השבמחק