רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 7 בנובמבר 2021

עולם השקר

 

מאת: חרדי בעולמו

 

בימים אלו התפרסם תחקיר ש'גילה' את הידוע לכל, שמחירי הסופרמרקט לחרדים, זולים בהרבה מאשר לציבור הכללי. המדינה כולה 'הזדעזעה' ואפילו הוגשו תביעות ייצוגיות (ע"ס חצי מיליארד ש"ח) נגד הרשת, בגין הפליה-פסולה בין חרדים לחילונים. (כנראה שיש הפליה-לא-פסולה, מישהו רוצה לנחש?).

זו הזדמנות מעניינת לראות את הדברים 'מהצד'. הרי מכבר ידוע שהמחירים לחרדים זולים יותר. ולא, הם לא זולים יותר בשל אהבת-חרדים-לתיאבון, אלא בגלל שהחרדים לא יקנו אצלך, אם לא תוריד להם את המחירים. לחרדים יש סדרי עדיפויות משלהם מה לעשות בכספם והעשרת הרשתות, אינה כלולה בהם. החרדים פחות נמשכים אחרי 'מותגים' (בתחום האוכל. בתחומים אחרים אין כמו החרדים נסחפים אחרי מותגי צדיקים וכדו'). מחוסר משאבים, הם גם עושים מבדקי שוק מעמיקים ורוכשים היכן שזול להם. המכירות השכונתיות שואבות אליהן המוני קונים וגם מי שקונה עדיין ברשתות, יפסיק לעשות כן במידה והמחירים יֻשְׁווּ למחירים-לחילוניים.

תוצאת הסערה-בכוס-מים הזו הינה אחת, בהכרח: המכירות לחרדים באינטרנט יופסקו והרשתות יפסידו את מה שהן רגילות להרוויח (ואולי בשל כך, יעלו עוד קצת את המחירים אצל מי שכן אפשר).

הסבתי את שימת הלב לסערה בכוס מים הנ"ל, רק כדי שנוכל להחזיר המבט פנימה ולהבין שסדנא דארעא חד הוא. יש דרך התנהגות אנושית וכשאנחנו מודעים לכך, גָּדֵל  הסיכוי שנוכל לצאת (לפחות נקודתית) מהעיוורון המאפיין בני אנוש.

דרכו של אדם שאינו משנה את דרכו. הרגל נעשה לטבע והטבע הוא שאין משנים הרגלים. לא תמצאו חסיד גור שהופך להיות חסיד ויז'ניץ וכדו'. אנחנו מתפארים בכך שאצל המזרוחניקעס הנשירה גדולה מאשר אצלנו. זו אכן עובדה, כנראה. אבל שוכחים שאצלם הנערים לומדים בחירה מהי. באופן טבעי, מי שמועמד על 'נקודת בחירה' כלשהי, מן הסתם חלק יבחרו בחיים וחלק אחר, לא. זה כמעט סימן חיים, לא כן? אצל המזרוחניקיעס כל בחור מתבגר צריך להחליט אם הוא הולך לצבא, לישיבה, להסדר, למכינה וכדו'. האפשרויות מעמידות אותו למבחן ובדיקה-עצמית: מה אני רוצה בחיים? מה חשוב בעיני? מה 'בל יראה' אצלי וכו'. אצלנו, האפשרויות הם בערך שתיים. או שאתה ממשיך בתלם, או שאתה יורד לעברי פי פחת. מערכת החינוך שלנו מראה רק דרך אפשרית אחת. מי שאינו הולך בתלם (כל חוג, תלמו כצלמו) יוגדר כנושר, שבאבניק, וכדו'. אין לך אפשרות למצוא את הקב"ה בעצמך. לכן הבחירה האמיתית שעומדת בפני הבחורים אינה 'מה האמת בעיני?', אלא השאלה 'האם אני מוכן לעזוב את החממה שלי?'. העולה מכך הוא שמי שחצה את גיל ההתבגרות ונשאר 'בצד שלנו', לא באמת בחר בהשם ובתורתו, אלא בחר בהמשך השתייכותו למגזר החברתי-החצרי.

הדבקות של בן אנוש במה שחשב עד עכשיו, הנה כל כך חזקה, עד שבשנה א' בלימודי פסיכולוגיה מביאים את הדוגמה של המשיחיסטים שמבחינתם הרב'ה הוא 'שליט"א'. 'אל תבלבל אותי עם עובדות', אינה אמירה מתחכמת, זה המוח האנושי הרגיל.

85% מנפטרי הקורונה הינם מאלו שלא התחסנו (בהיפוך ממספרם באוכלוסיה). האם מתנגד חיסונים כלשהו השתכנע? הרי גם רבנים מופלגים הוציאו 'פסק דין' שאין להתחסן.

אם בדברים לא ממוסדים רואים ש'האמת תהיה נעדרת', הגו בעצמכם מה קורה ל'אמת ממוסדת'! אמת כזו, שתומכת במערכות ממוסדות, אין לה שום סיכוי לְהִתְפּוֹגֵג מֵאֵלֶיהָ. 'אמיתות' כמו 'דעת תורה' בכל עניין, לא תתפוגגנה מול מכתבו של רח"ע גרוז'ינסקי שענה למבקש דעתו, דעת תורה, בעניין פוליטי בזה הלשון "באמת זהו שאלה פוליטית ולא של הלכה" (אגרות רח"ע ב איגרת תרמ"ג). לנגד עינינו נקראים-מצווים יושבי טלז-סטון להצביע בעד איש זר, וזאת כאילו בשם התורה ודעתה!

מאותה 'דעת תורה' יצא גם להצטרף להסתדרות הציונית! מאותה חוסר-דעת (שמתיימרת להיות 'דעת' כלשהי) יוצא גם שעדיף שלא יהיה כסף למגזרנו, מאשר לקבל כסף. וזאת למה? משום שאת הכסף יתן מחמוד עבאס. כאילו כספים שנתנו עד הלום עוכרי תורה למיניהם זה בסדר, אבל כשמבקש רעתנו הפיזית מבקש לתת לנו, זה לא בסדר. היכן הוא אותו שיקול הדעת כשקונים  שמיטה-לחומרא מעזה ואחוז נקוב עובר לכיסי החמאס, שיממן בהם טילים שיירו על יושבי הנגב???

העמדה החרדית היתה, לכל אורך הדרך, חד משמעית. הציונות היא טריפה ואסור לחבור אליה ובוודאי שלא לעזור לה. בדיעבד גמור הותר להצטרף לקואליציה  - ללא קבלת אחריות כְּשָׂרִים.

עכשיו נקרתה בדרכנו האפשרות המועדפת ביותר שלנו: אפילו לא להיות חברים בקואליציה, רק לקבל כל מה שנרצה, אם רק נואיל להמנע בהצבעות. יש אפשרות טובה מזו? מה שהוחלט (אם הוחלט. איני בטוח שמישהו דן 'שם' בכלל במצבים ובאפשרויות) הוא, שהכי חשוב זה 'לשמר את הבלוק'.

מה עוד צריך לקרות כדי שבר דעת יבין שפשוט משחקים לו במוח??

 

חרדי בעולמו


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.