דוקא ולכבוד היארצייט של הגאון הגדול רבי מנשה קליין זצ"ל אני כותב שורות אלו, מפני שאין לעג גדול יותר מלשחק אותה בצורה כל כך שקרית עד כדי שיאמרו כי אולי באמת צדקו מי שטענו כי הוא היה בעל 'משנה הלכות' הוא שינה הלכות. היו מגדולי ישראל שחלקו על הרבה מפסקיו וקבעו כי הוא משנה הלכות, אבל לא על כך אכתוב מפני שזכותו המלאה לחשוב ולפסוק אחרת מאחרים
שורות אלו באות למחות על הלעג שעושים למושג של אדמורו"ת. מילא שאנו סובלים ממי שהאבא היה אדמו"ר אין לנו ברירה אלא לחיות עם זה למרות שגם זה היה צריך להיות אחרת. להתמנות לאדמו"ר צריך מי שראוי לתפקיד ולא רק מפני שהוא הבן של. אבל שוב, על זה כבר וויתרתי למרות שאי"ה בעתיד אעסוק בענין של איך נראית האדמורו"ת בימינו ומדוע היא ראית כך
אבל במקרה של אונגוואר יש כאן צעד נוסף וחמור. הכרתי אישית את הגאון הגדול רבי מנשה קליין לפחות ארבעים שנה, ומעולם לא הציג את עצמו כאדמו"ר. התפללתי בבית מדרשו לפני שלשים שנה נכנסתי אליו הרבה פעמים, ובשנים הראשונות כשהגעתי לאמריקה הייתי מוכר אצלו את החמץ. הייתי מיודד עמו וניהלתי עמו שיחות ארוכות, הוא היה רב 'פוסק הלכות' שחלק על גדולי מפוסקי דורנו כולל הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל, וכאן היה כוחו כרב פוסק הלכות, אבל מעולם בבית מדרשו הוא לא הציג את עצמו כאדמו"ר עד שבנו דוד עבר לגור בירושלים והחל לשחק במשחקי אדמורו"ת דבר שהאבא אהב מבחינת הכמה בחורים שהסתובבו סביבו אבל לא מבחינת התואר. ולא שר' מנשה לא אהב את התואר הוא היה רוצה להיות אדמו"ר אבל מי כמוהו ידע כי אינו בן אדמו"ר ולא נכד של אדמו"ר וכי אף ברבנות הוא לא הצליח יותר מדי, לא הצליח להקים ישיבה גדולה למרות שהוא היה בבורו פארק עשרות שנים ולמרות שהיה אדם עשיר עתיר נכסים, ופרט לכולל ששילם לאברכים לא היה לו 'חסידים'. כן, היה לו ציבור של מתפללים ברובו הגדול בני משפחה וחלק אחר ממי שראו את עצמם תלמידיו מלפני שנים אבל מדובר בעשרות ולא ביותר מזה
אם ר' דוד קליין היה מכנה את עצמו 'רבה של אונגוואר' הייתי מכבד אותו, לא בגלל מה שהוא, אלא בגלל שהוא בן אביו והוא תופס את מקומו. אבל לכנות את עצמו אדמו"ר, אולי יציג לנו את שושלת האדמורי"ת שלו, אביו לא יכל להציג זאת אז הוא יעשה זאת?
לא יתכן שכל צרוע וכל זב יעשה את עצמו אדמו"ר, הוא טוב בשביל לנהל שטיבל בית כנסת משלו, ומדוע לא, עוד מאות ואלפים עושים כך, אבל אדמו"ר, זה לעג לחסידות ולמשמעות המקורית של האדמורו"ת
שורות אלו באות למחות על הלעג שעושים למושג של אדמורו"ת. מילא שאנו סובלים ממי שהאבא היה אדמו"ר אין לנו ברירה אלא לחיות עם זה למרות שגם זה היה צריך להיות אחרת. להתמנות לאדמו"ר צריך מי שראוי לתפקיד ולא רק מפני שהוא הבן של. אבל שוב, על זה כבר וויתרתי למרות שאי"ה בעתיד אעסוק בענין של איך נראית האדמורו"ת בימינו ומדוע היא ראית כך
אבל במקרה של אונגוואר יש כאן צעד נוסף וחמור. הכרתי אישית את הגאון הגדול רבי מנשה קליין לפחות ארבעים שנה, ומעולם לא הציג את עצמו כאדמו"ר. התפללתי בבית מדרשו לפני שלשים שנה נכנסתי אליו הרבה פעמים, ובשנים הראשונות כשהגעתי לאמריקה הייתי מוכר אצלו את החמץ. הייתי מיודד עמו וניהלתי עמו שיחות ארוכות, הוא היה רב 'פוסק הלכות' שחלק על גדולי מפוסקי דורנו כולל הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל, וכאן היה כוחו כרב פוסק הלכות, אבל מעולם בבית מדרשו הוא לא הציג את עצמו כאדמו"ר עד שבנו דוד עבר לגור בירושלים והחל לשחק במשחקי אדמורו"ת דבר שהאבא אהב מבחינת הכמה בחורים שהסתובבו סביבו אבל לא מבחינת התואר. ולא שר' מנשה לא אהב את התואר הוא היה רוצה להיות אדמו"ר אבל מי כמוהו ידע כי אינו בן אדמו"ר ולא נכד של אדמו"ר וכי אף ברבנות הוא לא הצליח יותר מדי, לא הצליח להקים ישיבה גדולה למרות שהוא היה בבורו פארק עשרות שנים ולמרות שהיה אדם עשיר עתיר נכסים, ופרט לכולל ששילם לאברכים לא היה לו 'חסידים'. כן, היה לו ציבור של מתפללים ברובו הגדול בני משפחה וחלק אחר ממי שראו את עצמם תלמידיו מלפני שנים אבל מדובר בעשרות ולא ביותר מזה
אם ר' דוד קליין היה מכנה את עצמו 'רבה של אונגוואר' הייתי מכבד אותו, לא בגלל מה שהוא, אלא בגלל שהוא בן אביו והוא תופס את מקומו. אבל לכנות את עצמו אדמו"ר, אולי יציג לנו את שושלת האדמורי"ת שלו, אביו לא יכל להציג זאת אז הוא יעשה זאת?
לא יתכן שכל צרוע וכל זב יעשה את עצמו אדמו"ר, הוא טוב בשביל לנהל שטיבל בית כנסת משלו, ומדוע לא, עוד מאות ואלפים עושים כך, אבל אדמו"ר, זה לעג לחסידות ולמשמעות המקורית של האדמורו"ת
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
השבמחקסליחה אדמורות לא קשורה לשולשלת . זה אחד הטעיות הגדולות.
השבמחקהחסידות התחילה מאחד בלי שולשלת והוא הבעש"ט.
הרב המגיד לא היה לו שולשלת , לאדמו"ר הזקן גם לא היה שולשלת.
בעצם כל האדמורים התחילו בלי שולשלת , צאנז בלז גור חבד וכל השאר.
כך שאין קשר בין החסידות לשולשלת אדמורים , זה אחד השקרים הגדולים שאדמורות קשורה לשולשלת , אדמורות קשורה לאישיות של האדם ולא למי הוא מיוחס.
וזה השקר הגדול ביותר שכל בן של אדמור צריך להיות אדמור , וכי האם בגלל שהוא בן של אדמור הוא לא צרוע וזב?
ומפני זה כל שולשלת החסידות לא עברה נכון היות ולא האנשים המתאימים המשיכו להנהיג אלא בנם של אדמורים שברוב המקרים לא התאימו .
רק ברור שיותר קל לקבל בן של אדמור מתלמיד כי הרי כל תלמיד חושב שהוא מתאים .
הסיבה שבן ממשיך כי התלמידים לא מפרגנים לתלמיד החשוה באמת להיות אדמו"ר ,וזה מחוסר מידות טובות.
ולכן לא האדמורים יביאו את הגאולה היות והם רחוקים מלהתאים לתפקידם .
ומי שחושב שרק מי שיש לו שולשלת מתאים להיות אדמור חי בשקר גדול
וגורם למהיגי השקר להנהיג את היהדות.
לאט לאט תבין חיים למה אני חושב שאתה חי בשקר גדול.
אם היית כותב את התגובה הזו במקום הנכון הייתי מסכים עם הרבה בדבריך. מפני שאכן נכון בתחילה כך היה. קח למשל בקרלין, ר' שלמה'לע קרלינער היה תלמיד ולא בן. ר' נתן בברסלב היה תלמיד. גם בחסידויות היכן שלקחו צאצאים זה לאו דוקא הלך מאבא לבן. בחב"ד למשל הצמח צדק לא היה בנו של האדמו"ר האמצעי, אבל כל מה שאתה כותב יכל להיות נכון כשדובר באדם המתאים אבל לא כשמדובר בלעג לכל נושא האדמורו"ת ולא אוסיף בשביל שלא לפגוע אישית במדובר
מחקהשקפתי על אדמור"י דורנו ידועה מהרבה פוסטים ומאות רשימות שכתבתי, כך שאני לא צריך להוכיח כי איני מרוצה ממה שיש לנו, אבל גם בסדר הקיים חיייב להיות איזשהו סדר
בל"נ בהזדמנות אכתוב על השקפתי בנושא איך זה צריך להיות באמת
גם לפי דבריך זה לא לעג ל"חסידות" אלא לעג לאדמורים , ולדעתי זה גם לא לעג לאדמורים .
השבמחקלדעתי זה לא נקרא סדר אמיתי היות וסדר אמיתי זה שהמנהיג מתאים מבחינה רוחנית ולא מבחינה ביולוגית.
ולכן הסדר של היום זה השקר הגדול ביותר.
כתבתי את התגובה כאן לא כדי להגן עליו אלא פה זה היה נראה לי מתאים.
דוקא בגלל שאני מכיר אותו טוב , אני אומר שוב הוא לא פוגע ב"חסידות" ואפילו לא באדמורים , אלא הוא מגלה את הפרצוף האמיתי איך אנו נראים ברדיפה אחרי אדמורים.
אין וויכוח שהסדר של היום הוא סדר לא טוב ומעוות את הענין
מחקאני מסכים איתך שהוא מגלה את הפרצוף של איך שנראית האדמורו"ת בימינו
ולמרות שאינך עוסק בו אוסיף כאון שורה בענין, מדוע אינו יכול להסתפק ב'רבנות' שיקרא 'אונגווארער רב' לשם מה הוא זקוק להיקרא 'האדמו"ר מאונגוואר', זה מוכיח שמשהו חולה בכל הנושא הזה, 'רבנות' לא מספיק טובה בשבילו, הוא זקוק ל'אדמורו"ת'
אתה צודק אבל זה לא מחלה רק שלו אלא מחלה כללית חסידית.
השבמחקאני למדתי איתו בישיבה ואני זוכר את אביו עוד כשהיה ב"בית שערים" בארצות הברית.
את המחלה הוא קיבל בישיבה שהוא למד בה .
הבהרה
השבמחקלא למדתי ב"בית שערים" רק הייתי צריך להגיע אליהם לצורך סידור ויזת סטודנט.
אני מכיר אותו מישיבה אחרת שלמדתי שם.
זה לא דבר חדש אלא דבר ידוע כבר שנים.
השבמחקע"ע רבי בנימין רבינוביץ' שהיה מרבני העדה החרדית, ובנו שנהיה האדמו"ר מפוריסוב.
ע"ע רבי ישעי'ה שנייבאלג שהיה דיין בבעלז, ובניו אדמורים מזידיטשויב ועוד (לא זוכר איפה).
אז מה לך כי נזעקת?
באותה מידה יש כאלו שנהיו אדמורים מעצמם רק בגלל שהסבא של הסבא שלהם הסתופף בצילו של המגיד...
אם הבלוג הזה היה קיים אז בשעתו כאשר הפכו הללו לאדמורי"ם, הייתי כותב את זה אצלם, הדברים אינם אמורים כלפי אונגוואר בלבד, הכוונה היא למציאות שנוצרה המעוותת את מקור האדמורו"ת
מחקמה זה מקור האדמו"רות?
מחקהיו אדמורים שהיו גדולי תורה ואחרים גדולי תפילה ואחרים גדולי חסד ואחרים ריקנים.
זה אומר משהו על האדמו"רות?
לא.
כי אדמו"ר זה לא גדול בתורה או גדול בתפילה או איש חסד. אדמו"ר זה מי שאחרים מכירים באדמורותו מכל סיבה שהיא.
אם יש שוטים שמקבלים עליהם את בן האדמו"ר רק בגלל שהוא הבן של האדמו"ר הקודם זבש"ם.
הבעיה זה לא האדמו"ר, יהא מי שיהא, הבעיה היא בחסידים השוטים.
אתה לא צודק, כי על כל פנים בקהילות הבינוניות ומעלה, כשבן האדמו"ר מתמנה, אין יכולת לחסידים שלא לקבלו, כי אי אפשר כמעט לעבור מקהילה לקהילה כיום בהתחשב במוסדות המבוגרים והילדים, חיי הקהילה, ועוד. דבר שיש מהמנהיגים שמנצלים זאת עד תום כדי לעשות ככל העולה על רוחם בקהילה ללא חשש.
מחקזה בדיוק כמו שאזרחי איראן כולם מכבדים את האיסלאם, ואזרחי רוסיה את סטאלין בשעתו ...
ב"ה, אנחנו חיים כיום בחברה דמוקרטית.
מחקסטאלין היה ברוסיה וגם הקיסר פרנץ יוזף כבר איננו.
לכן כשם שהפסקנו להתפלל לשלומו של הקיר"ה (הקיסר ירום הודו) כי כבר אין קיסר, אז הגיע הזמן לחזור לדברי המשנה הקדושה "עשה לך רב" ולא לבחור באדמו"רים בגלל סיבות חיצוניות אלא בגלל אישיותם וגדלותם.
אני לא חסיד, אבל אם מישהו בוחר להיות חסיד, אז שיעשה זאת כמו שנהגו אבותינו משכבר הימים - בחרו באדם שהיה מתאים בעיניהם, ובהסתלקותו חיפשו להם מחליף.
כך הייתה תחילת החסידות וצריך לחדש זאת.
אם מישהו נשאר בחסידות כאשר הוא לא מרוצה מהאדמו"ר בגלל המוסדות עבורו ועבור ילדיו - זה אומר שנוח לו לחיות עם המוסדות הקיימים כי הוא מתפרנס מהם או מרוויח מהם דבר מה.
ובמצב שכזה - מה לו כי ילין על המצב?
סוף דבר, המצב העגום של החסידויות הוא פרי הבאושים שנוצר בארץ ישראל בשלושים השנים האחרונות.
במקום לעבוד ולהתפרנס, חיים על חשבון החסידות בצורות ישירות ועקיפות.
כך שרק לנגידים יש אפשרות לבחור רב, כל השאר בוחרים בחיי הנוחות שמעניקים להם מוסדות החסידות.
אתה לא צודק, כי בטח גם אתה בחייך עושה הרבה דברים באילוץ, שאין לך כ"כ אפשרות לעזוב / לברוח / להימנע, כיום לא ניתן באופן מעשי כמעט לעזוב חסידות, בפרט חסידות בינונית ומעלה, כי זה יוצר המון בעיות.
השבמחקוהרבי'ס מנצלים זאת ורודים בעם ללא היסוס.
גם השיטה ברוסיה עבדה שכל הפרנסה באה [כאילו] דרך המימשל, כדי לכבול אליו את הציבור. כבר אמר מי שאמר שהנציגים החרדיים בכנסת עוד יתבעו שגם "קצבאות הילדים" יעברו דרך הקהילות ...
מה לעשות שהקהילות לא השאירו ברירות והם הקימו את עיקר המנגנונים החזקים בציבור החרדי. אין זה שום תירוץ להתעמר בציבור. זה בדיוק כמו שלפני 30 שנה חברת "בזק" התעמרה בלקוחותיה כי לא היו לה מתחרים, וזה שהמון בעם לא יכול היה להתנתק מהם ולהיות ללא טלפון לא היווה הצדקה למעשיהם ...
זה כמו שאתה לא תוכל להתלונן על מנהידות מושחתת במדינה, בטענה שהינך יכול אם תרצה לעבור דירה לספרד - או כל מדינה בה אין לך שום קרובים וכדומה.