רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 19 בנובמבר 2021

א״ל רב לרב המנונא אם יש לך היטיב לך.. (גמ. עירובין ע״ד)


 מאת יהודי פשוט

מאחר שראש ישיבת טלז שיצא בהתקפה על הגבירים החיים בגבולות יכלתם לא עיגן דבריו במאמרי חז״ל, על כן אני מתיר לעצמי שלא להסכים עם דבריו.

השתכנעתי יותר מסיפור המסופר על אחד מהאדמו״רים הגדולים שבא לפניו חסיד שנתעשר בעושר  מופלג והרבי היה מדריכו כאחד הבקיא לעילא בהנאות עולם הזה ותענוגותיו, הלבוש ההדור והמפנק האוכל הטוב והנסיעה בעגלה הרתומה לארבעה סוסים וחופשה מפרק לפרק במעיינות המרפא ואם הוא נוסע מחוץ לעיר לסייר עסקיו אל ישוב בידיים ריקניות כי שמחת הנשים בתכשיטים וכו׳ וכו׳.

והיה אותו גביר שומע ומתמיה הלמה כה חשוב בעיני הרבי המסתגף שהוא יחיה חיי תענוגות כאחד הנסיכים. עד שאמר לו הצדיק: כי אוי יהיה לענייים אם העשירים במעלתך יסתפקו במה שאני מסתפק בו.. ואתה אם תיהנה מעשרך כפי שהוריתיך יכאב לך כאשר תראה בצערם של העניים שאפילו לצרכי חיי גופם אין להם ויהיו עיניך יפות במעט שתתן להם..

אמת, ראיתי בני עליה שחיים כעניים ומפזרים לתורה ולצדקה כמעלת עשרים אבל הם מועטין, (וגם הם לא נמלטים מטינות האשה ובני המשפחה על אשר נמנע מהם רמת החיים שהם יכולים להרשות לעצמם).. 
והלוואי וידעתי שהעשרים אלף הדולאר שהגביר המופלג יחסוך כאשר יטוס כמונו הדלפונים יגיע לתמיכה בתלמידי חכמים עניים.. כי נסיון החיים מורה שלא כן הדבר, כי העשיר שילמד לחסוך בעשרות האלפים שהוא מוציא על נוחותו יספור בדקדוק יתר את המאות שהוא מפזר לצדקה ומה הועילו חכמים בתקנתם..

ידענו כאן בעירנו הרבה יהודים נאים שהתעשרו בעושר מופלג בעסקי הנדל״ן והמשיכו לחיות כבימי עניים ומרודם וצדקתם עמדה באותו מידה, ומאז שהביאו חתניהם וכלותיהם קמעא קמעא את ההשפעה של יהודי אמריקה פנים חדשות באו לכאן.

בראש וראשונה משפחות חרדים אין קץ מתפרנסים כבר בשופי מכו״כ ענפים של החיים הטובים שלא היו עולים על הדעת בקהלנו לפני עשרות שנים, וגם אם אנחנו רחוקים עדיין במתן הצדקה ממעלת יהודי ויליאמסבורג וכל מושבות החרדים באמריקה בכל זאת פנים חדשות באו לכאן וההשגות במתן הצדקה עלו בכמה וכמה מדרגות.

ובאשר לנושא הספציפי של המטוסים הפרטיים, דומני שאלה מאפשרים לבעליהם לרכוש ולנהל עסקים במדינות רחוקות מבתיהם. וכי איך יעלה על הדעת שאדם התלוי בטיסות מסחריות יטוס וישוב מדי לילה לביתו, שהוא עניין אשר ראוי שהרבנים וראשי הישיבות יזרזו עליו. 

וגם בנושא השמחות לא הייתי מעודד צניעות מופרזת וההתבלטות איננה מידה נאה נאה גם בהקשר שכזה. אלא שהאדם יקיים שמחותיו ויפנק את אורחיו כמקובל בחוגיו  ויקריב קרבנו לה׳ לתורה ולעניים באותה מידה של רחבות.

והשורה התחתונה היא, שהלוואי ונתקן מעט קט מהצריך תיקון דחוף בחיי הכלל בישיבות ובמוסדות החינוך, ואנחנו עוד רחוקים מרחק רב עד שנתפנה לחשוב על הרגליהם הפרטיים של אחינו שנתברכו בעשירות, יוסיף ה׳ עליהם כהנה וכהנה, אמן

יהודי פשוט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.