רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 12 בספטמבר 2021

בקשת מחילה מאחי הגערער

 

מאת: חרדי בעולמו

 

אחרי כתבי כאן בקשה ומחילה מחסיד שעלול להפגע מכתיבתי (ע"ש היטב), מרגיש אני חובה להתנצל במיוחד בפני חסיד גור שאולי נפגע יותר מהרגיל. אבקש להבהיר עמדתי, אולי היא תקל עליך למחול.

במה שסיימתי שם, אבקש להתחיל כאן. אין לי שום כוונת פגיעה באף אחד, ח"ו וח"ו. גם כשאני כותב ביקורת נוקבת, היא עדיין במינון מעודן ומתחשב בכך שיש מי שעלול להיפגע מהדברים.

הגם שכתבתי שם, אחזור על זה כאן. אם תדלג על כתיבתי, לא יקרה שום דבר מהותי ביהדות החרדית שימלט מדעתך. אני בס"ה דעה של איזה ליטאי סרוח וזב חוטם ואין כל עניין להכיר את דעותי. ע"ש שהרחבתי בשכנוע שלא לקרוא את דברי.

אם אתה בכל זאת מתעקש לקרוא את דברי, כנראה שהם מבטאים את מחשבותיך היותר פנימיות. אם אכן יש לך ביקורת קשה מבפנים (גם אני הרי כותב רק חלק מהדברים) אזי מן הסתם תצטרך עזרה והדרכה איך לשמור את עצמך בתוך גבולות הגזרה החרדית, שלא תשמוט את הדברים הטובים, יחד עם הפסולת שזיהית. אם כתיבתי מעוררת בך כעס, אז כנראה שאני מבטא בדייקנות את מה שאתה חושב. סביר, שאתה כועס על עצמך, ומפנה את זה כלפי.

מתבקשת כאן גם, מילה של הבנה. כשאני כותב כאן על קבוצה שלמה שהם 'סוטים', אין בכך תביעה על מישהו ספציפי. ברור לי שלא כל חסידי גור סוטים, כמובן. אני רק משתדל להאיר את העובדה שמי שרואה כל דבר כמשהו שמוביל להיפך הקדושה, כנראה יש לו בעיה כלשהי (ראה אפקט פנס הקסם). עד שלא אמרו לי זאת, לא העליתי על דעתי שהבעיה עם מסרונים היא שאם יהיו אסמסים, אז זה 'מרחב פרוץ' לנושאי זימה. אני גם לא חושב שאם יכתבו את המילה 'שרה' או 'דבורה' אזי מחשבות זימה ישטפו את ראש הקוראים. גם לא נראה לי שאיש שפוי יהרהר הרהורים אסורים אם יפגוש את המילה 'הריון' וכדו'. נראה לי שאפילו סוטים רגילים לא מגיעים לזה.

אם נכונה השמועה שנאסר עליכם להרכיב את בניכם על כתפיכם בשמחת תורה, מטעמים של 'קדושה', אוזלות מפי המילים שניתן לאומרן.

לְיַחֵס לשטויות והסטיות האלה, סוג של 'קדושה', זה כבר גילוי פנים בתורה. אל תטעה. אין שום קדושה בהינזרות ממילים או במעשים קיצוניים. שום קדושה אין בזה ואם יש בזה יר"ש, אז זו יר"ש שגנובה ממחוזות הנוצריים בלבד. היהדות מעולם לא נלחמה נגד הגוף והחומר. אדרבה, מה שהיהדות עשתה זה לקדש את החומר. כיום נותר לנו מזה רק משמני האדמורי"ם המתחזים ל'משמנים רוחניים'.

הלוואי שאני טועה בתפיסתי את המציאות (באמת צריך לכתוב על הנושא של לימוד זכות על אחרים. שלכאורה קשה לרכוש המידה הזאת, שהרי מכיר אני את פלוני שהוא ככה וככה, אז מה שייך ללמד עליו זכות? מה, לשקר את עצמי? לספר לעצמי סיפור שאיני מאמין בו?). אולם, גם אחרי הבעת תקווה זו עדיין איני יכול להיפטר מהדעת בה חנן אותי אלוקים (וגם איני רוצה, אם כבר לחצת לדעת את האמת) ואיני רואה סיבה אחרת להפוך חסידות שלמה לעמרצים גמורים (לימוד גפ"ת ברמה של כיתה ז' בחיידר בינוני). אמנם, אני מעריץ את היכולת לקבל החלטה כזאת, שהרי מכאן ולהבא תצטרך החסידות לגייס מוצי"ם 'מבחוץ' (רמי"ם לא, כי תמיד יוכלו להשיג רמים מספיק עמרצים כדי לגדל דור נוסף של עמירצים. כמו שעושים בחוגים אחרים, שסבלו מאותה בעיה ופתרו אותה בפיטורי הרמי"ם הליטאיים ובגיוס המוני עמרצים כמג"ש בישיבותיהם).

האם יש מישהו ספציפי בגור שהוא 'לא בסדר'? איני יודע. קשה (וגם מסוכן) לדבר ישירות על הרב'ה שליט"א וגם שעד כמה שאני מכיר איך העסק עובד, גם 'המובילים' בעצמם, נמצאים בסוג של שבי. ואכמ"ל.

בכל גוף דורסני, אין אפשרות לדעת מה באמת קורה. זה לא עניין ייחודי לצפון קוריאה, זה עניין של הַמִּבְנֶה. אם החסידים נדרשים לשמור, למשל, 'תקונעס' והדבר מוצב כאלף בית של להיות 'חסידישער יונרגלייט', אז מי יודה שאינו שומר??* כך מגיעים למצבים שייתכן שרוב הציבור אינו שומר, אבל פורמלית כולם שומרים (בערך כמו מצבנו עם האינטרנט, שבאופן רשמי מי שיש לו אינטרנט הוא 'בחוץ', אבל בפועל רוב מוחלט של הציבור החרדי, נמצא כאן).

אם אתה כאן, משמע שאינך שומר במאה אחוז על הנדרש, נכון? אז אני מניח שאתה מקיים איזושהי מערכת חשיבה עצמאית. לא יודע עד כמה אתה מעז לדבר עם עצמך בכנות, אבל לפחות 'בן תקווה' אתה. גם אם היום אתה כועס עלי, שאני מעז לדבר סרה בחסידות כה גדולה וחשובה בציבור שלנו, מן הסתם אתה מבין, שיש דברים שטרם ליבנת עם עצמך עד תום.

לכן, אם נכנסת לקרוא את דברי מתוך חוסר ידיעה מה צפוי כאן, הריני מבקש מחילתך. אם נכנסת לקרוא מתוך ידיעה מה אני כבר מסוגל להפיק ממקלדתי, אזי אולי אני צריך לבקש ממך מחילה על כך שלא כתבתי בצורה יותר ישירה ומפורשת. למד נא עלי זכות שאני מהלך כאן בין הטיפין ולוקח בחשבון שיש מי שעלול להסיק מסקנות קיצוניות יותר מכפי שהייתי מאחל לו.

ומיני ומינייכו יתקלס עילאה.

 

חרדי בעולמו.

* כן. כמו בצפון קוראה, המרגלים הראשיים אחרי האדם, הם ב"ב ו'המדריך' שלו. זה המבנה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.