רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 30 בספטמבר 2021

"היום בתניא" יום ה' כד תשרי

 
"היום בתניא" יום ה' כד תשרי
תניא אגרת הקדש
פרק כד
שנה פשוטה
התפילה ברמה פנימית:
השעה שאותה הקב"ה דורש מאתנו לבוא לבית הכנסת ("מקדש מעט") להיקהל ולעמוד לפניו" בתפילה. מבחינתו, היא שעה שהוא (הקב"ה) מקדיש אותה מידי יום להתגלות. וכלשון רבנו באגרת, שהתפילה  "היא עת רצון לפניו להתגלות" - דבר המתבטא בשני מישורים:
א. ברצונו יתברך "לבוא אל המקדש מעט, לפקוד (ולבקר את) שכינת כבודו השוכן איתם בתוך טומאתם" (שמאז החורבן זהו מצב השכינה, ובזמן התפילה יורד הקב"ה ומאיר את בחינת שכינתו הזו).
ב. "להימצא לדורשיו ומבקשיו ומיחליו" - ולהתגלות לכל אחד מהבאים להתפלל. (כך, שכאשר החסיד הולך להתפלל עליו בעצם לחוש, שעכשיו הוא הולך להתראות עם  הקב"ה, עם ה"אור אין סוף" שממתין לו בבית הכנסת).
"והמספר בצרכיו" - אם בשעה שהקב"ה בא אליו הוא רק מספר לו על צרכיו האישיים והוא לא מגלה שום ענין "להתבונן ולראות בגילוי מלכותו יתברך". הנה, בהתנהותו זו  הוא "נעשה מרכבה לכסיל העליון (הקליפה הטמאה), שנאמר עליו  'לא יחפוץ כסיל בתבונה'".
...
"כאילו עומד לפני המלך:
מבט זה על התפילה, יש בו כדי להסביר, מדוע "תקנו חז"ל בתפילה (שהיא תהיה) כאילו עומד לפני המלך".
וגם מי שאינו חש את עצמו כעומד ממש לפני המלך (כפרטים המצוטטים בהרחבה ב"משכיל לאיתן" מהשלחן ערוך). על כל פנים יקפיד שדבוריו ומעשיו "לעיני כל רואה בעיני בשר" יהיו "כאילו עומד לפני המלך" (ושלא יהוו לו שום בזיון).
הוראה זו אמורה ב"כל התפילות" (שחרית מנחה וערבית).
...
מניעת השיחה הבטלה:
לאור חומרת השיחה בעניני חול בשעה שהצבור עוסק בשירות ותשבחות (שגם אותה יש לראות כהתנהגות לא ראויה בשעה שמתראים עם הקב"ה בתפילה).
מוצא רבנו לנכון לעשות צעד ממשי למניעת תופעה זו, וכלשונו: "על כן שליחותייהו דרז"ל קא עבידנא" - בתור שליח של רבותינו זכרונם לברכה, באתי "לגזור גזרה שוה לכל נפש" (על כל הבאים לבית הכנסת, המון העם ותלמידי חכמים): "שלא לשוח שיחה בטלה" משיתחיל השליח ציבור להתפלל לפני העמוד ועד גמר הקדיש האחרון בשחרית מנחה וערבית.
ונצין, שאם לעיל דובר על "המספר בצרכיו" ועל "המתעסק בצרכיו" שהם פוגעים במתפלל עצמו. הנה, כאן בא רבנו למנוע את השיחה הבטלה המונעת את התפילה הראויה גם מחברך (שהוא רק מקשיב לך  ואינו מדבר איתך), ובמישור הרחב יותר היא פוגעת בכל "התפילה בצבור" ומעלותיה.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה למכריך ולחבריך.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.