בבלוג של ערב הו״ר קראתי את
המכתב הזועק על אומללות האסירים בבתי הכלא הישראלים. וליבי אומר שנושא זה
של חיי אחינו הכלואים על חטאיהם ונתונים לשרירות לבבם של הכלאים היה חייב
לעניין אותנו כיהודים רחמנים בני רחמנים יותר מרוב הדברים שאנחנו החרדים
מועסקים בהם.
מקובל היום שעונש המאסר אמור למלא ארבע מטרות: ענישה, הרחקה, הרתעה, ושיקום.
היכולת לכלוא אדם כעונש נועדה להרתיע ולמנוע את סיכוייו של הנתפס בקלקלתו
ומורשע מלבצע פשעים נוספים. ובכך בתי סוהר גם מגנים על החברה בכך שהם
מרחיקים ממנה את אותם אנשים שעלולים להוות סיכון לאחרים. ובחשיבה יותר
מעודכנת יש להם לבתי הסהר גם תפקיד שיקומי לשנות את טבעם של הכלואים שלא
יחזרו לסורם לאחר שישוחררו. אלא שהשאלה מה חשוב ממה ומה עיקר ומה משני
נענית בצורה שונה בין עמי העולם המפותח.
ישנם
עמים שרואים את העונש וסבלותיו של האסיר כנקמתה הלגיטימית של החברה ותמיד
ימצאו בהם אנשים המתאוננים שעדיין מדי טוב להם לאסירים, לעומתם כאלה הרואים
בעונש את הטפל ואת העיקר בתיקון דרכיו של החוטא בבחינת יתמו חטאים ולא
חוטאים, וכי ממידת הצדק היא שהחברה חייבת ליתן את התנאים האופטימליים
לאזרחיה שהחוק שלל מהם חירותם.
בתנו
חיה מינקא שתחי' שהיא פרקליטה בכירה חוזרת ושחה לנו שהחוק והצדק הם דברים
נפרדים ולעיתים רחוקים זה מזה, החשיבה בנושאי העונש עדיין די מפגרת, וכי
חברת האדם עוד זקוקה למאות שנים של עדכון החשיבה בנושא מה גם שזו עומדת
בסוף סדר העדיפיות והעניין הציבורי.
וכי
איך יהיה כאן צדק כאשר הג'נקי האומלל הקלפטומן הכפייתי מהסופר או העני
שגנב כדי ליתן לחם לפי הטף נאסרים לאותה תקופה שהנוכל הענק שחי חיי הוללות
ומילא ביתו זהב משל האחרים, והאחרון עוד זוכה בדרך כלל גם לתנאים משופרים
יותר ומועבר לבית כלא פתוח.. שלא להזכיר את האמצעים לחמוק מעונש שעומדים
להם גנבים הגדולים ואינם נמצאים להם לדגי הרקק.
פיהלוסוף
אחד אמר פעם שעל מנת לספק את תחושות הצדק של הציבור אחרי מעשה פשע שנעשה
די להם שיראו מישהו לוקה או נתלה.. ובשבילם בכך נגמר העניין מבלי שייגעו
עצמם בדאגות האמנם החוטא הוא זה שנענש..
והאמת
המרה היא שהחברה בארה''ק כמו זו בהרבה ארצות מפנה גבה ומתנכרת לזה שנכלא.
בעצם הכל מסכימים עם הנורמות התיאורטיות של רווחת האסיר, אבל כשזה בא
למימוש למעשה הוא עומד מעבר לקצה העדיפויות התקציביות והכסף יענה.. (הפעם
מלשון עינוי) את הכל.
אחרי
ההקדמה הארוכה (שהיא בעצם קצרה) שהקדמנו נשאלת השאלה: איפה אנחנו החרדים
עומדים והאם יש בה בהשקפה של ישראל סבא משהו לומר בנושא כמו באלף נושאי
חברה אחרים או אין?! לא אייגע בחקירה מה פעלו אנ''ש בנושא במשך השנים הרבות
שהיו חלק מהשילטון. אבל האסירים עדיין שם ואם יש מידה של אי צדק או רוע
במה שנעשה בהם אנחנו שומרי תורה ומצוות חייבים לחוס עליהם להריע ולהתריע כי
לנו בני אברהם יצחק ויעקב ראוי שיהיו בתי הכלא האנושיים ביותר נרחם על
הבריות וירחמו עלינו מן השמים. ויתקדש שם שמים על ידינו.
יהודי פשוט
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.