רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 20 ביולי 2022

עשור שנים לעיתון הפלס - מדוע הרב שך בירך שהחיינו באותו יום?


כ"ב תמוז ימלאו עשר שנים לעיתון הפלס, וכן 37 שנים להקמת יתד נאמן. 2 העיתונים קמו באותו יום. נתי גרוסמן העורך המודח על ידי רשכבה"ג מרן הגראי"ל שטיינמן זי"ע, היה בטוח שהתאריך כ"ב תמוז ימשיך לו שפע מהרב שך. אבל כנראה זה ממש לא עבד. והפלס נותר בשוליים.

אבל מדוע באמת בחרו ביתד ובהפלס את התאריך כ"ב תמוז, כאן יש סיפור מעניין ולא ידוע. כאשר ר' לייזר שך לימד בישיבת קרלין בתקופה שלפני מלחמת העולם השניה. במשך אותם השנים, הוא היה נוהג מידי שנה לברך ביום כ"ב תמוז, בעיצומם של ימי בין המצרים את ברכת שהחיינו על פרי חדש יחד עם תלמידי הישיבה. כן נשמע לכם מוזר, אבל הרב שך בעצמו סיפר זאת.

ביום כ"ב תמוז, חל היארצייט של רבי שלמה מקרלין הי"ד שנרצח על ידי זדים, ובקרב חסידות קרלין רואים ברבי שלמה מקרלין כעין "משיח בן יוסף", וביום זה בקרלין רואים זאת כעין גילוי משיח, ולכן הם מברכים שהחיינו. שאלו את הרב שך, איך זה יכול להיות שדווקא הוא בירך שהחיינו עם החסידים בבין המצרים דבר שמנוגד להלכה מפורשת בשולחן ערוך, ואז הרב שך הפתיע אותנו ואמר שבשביל פרנסה ולא לפרוש מהציבור הוא נהג בישיבה כפי שנהגו בקרלין.

שנים לאחר מכן, כשהקים הרב שך ביום כ"ג תמוז את "יתד נאמן", הביא אותו לפתוח עיתון חדש בימי בין המצרים ביום כ"ג תמוז, אבל העיתונים הודפסו בכ"ב תמוז וכפי הידוע הוא בירך באותו יום שוב שהחיינו. למדנו אז מהרב שך שכאשר מדובר בפרנסה, אפשר לפתע להיות חסידים וגם לנהוג היפך ההלכה בשולחן ערוך.

אגב, כפי הידוע גם נתי גרוסמן בעת שהדפוסים פלטו בכ"ב תמוז תשע"ב את הגיליון הראשון של הפלס החדש כמנהג קרלין, וכפי שנהג רבו המובהק כאשר לימד בישיבת קרלין בירך שהחיינו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.