רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 31 ביולי 2022

"היום בתניא" יום א' ג' מנחם אב

 
"היום בתניא" יום א'  ג'  מנחם אב
"אגרת התשובה" 
פרק י"א 
שנה מעוברת
השמחה וההכנעה ביחד:
ההפרדה שצריכה להיות בין עבודת המרירות לתגבור השמחה (המבוארת לעיל בסוף פרק י'), מדוברת בבעל תשובה, שאף שהוציא את ה' תתאה שבנשמתו מגלותה בנפש הבהמית, עדיין נשאר בנשמתו רושם מגלות זו.
אולם מי שהוא בדרגת ה"בינוני" (של התניא). וכן בעל התשובה שלפנינו שאודותיו מדובר בתחילת פרק יא, שלא נשאר בנפשו האלוקית שום רושם ממצב הגלות שהיתה בעבר בנפש הבהמית. הנה, בשני סוגי אנשים אלו, כן יכולה להיות ההכנעה והשמחה כאחד - ולא רק לפני התפילה, אלא גם בתפילה עצמה (שכן, במצבם ובמדרגה שאליה הגיעו, העבודה בקו אחד אינה מפריעה לעבודה בקו שני, אף ששניהם באותו הזמן ממש).
...
"ובצירוף האמונה והבטחון":
בעל התשובה שלפנינו (שבתחילת פרק יא), כדי להיות כ"בינוני" שבו ההכנעה והשמחה יכולים להיות כאחד, זקוק הוא גם לצירוף האמונה והבטחון שה'    יסלח לו - שכן, לפנינו שני אנשים השונים זה מזה, הן במהותם והן ב"לב נשבר" שלהם. ולכן, כדי להגיע
 לאותם ההישגים, זקוק בעל התשובה שלפנינו גם "לצירוף האמונה והבטחון" שה' יסלח לו.
הלב הנשבר של הבינוני, הוא מעצם החומריות  של הגוף ושל נפשו הבהמית (כפי שהחומריות נמצאת בהם מצד עצמם). לכן פשוט, שהשמחה שהיא מצד הנפש האלוקית, לא מהווה גורם המונע את "הלב הנשבר" שהוא מצד הנפש הבהמית.
אבל בעל התשובה, שאצלו המרירות ממצבו קשורה בתיקון החטאים (שבאו מצד התגברות הנפש הבהמית על הנפש האלוקית). הנה, כדי שהתשובה תתאה תהיה אצלו ביחד עם השמחה, זקוק הוא לכח מיוחד אותו הוא מקבל מהאמונה והבטחון שהקב"ה יסלח לו על העבירות.
...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
חדש! "היום בתניא" באמצעות המייל. להצטרפות נא לשלוח בקשה hayombatanya@gmail.com
הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב גרין ע"ה ומופץ על ידי בני משפחתו.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.