רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 7 בדצמבר 2021

הערה קטנה


מאת יהודי פשוט

הקשבתי לדבריו של הרב שוורץ ונזכרתי בדברי רבי יהושוע בקדושין שאמר לאותו שואל: מבין ריסי עיניך אתה ניכר שבן אשה אלמנה אתה.. ולא די שלרבי יונתן זה שלא היה לו אב שיגונן עליו וידריכו מול אתגרי היום יום, גם איתרע מזלו שנפל לפני מלמדים ומחנכים קופי אדם והשי״ת ישמחהו כנגד כל אותם צרות ורעות אמן.

ואולי אני מטיב להבין בפצעי לבבנו כי אף חיי אני לא היו מסע תענוגות, אמנם במכות גופניות לא התנסיתי אבל גדלתי בילדות של עוני מנוול ובחרות של מחסור רדיפות השפלות ואיבה, והזקנתי עם סטיגמה של יוצא דופן החושב עצמאית (דבר שבהחלט לא פשוט להיות בקרב החרדים של זמננו..).

אבל, ואבל גדול אחד, שנודע לי בעוד מועד שהמפתח לאושרי שמחת חיי וזקיפות קומתי טמון אצלי ואיש לא יגרום לי להרגיש נמוך ואומלל מבלי שאשתף פעולה..

קיבלתי בהבנה את התבטלותו של אבא הזקן התמים שנולד ב1890 בפני בעלי המעמד והשררה שרמסו בי בבחרותי כבכלב חוצות אבל כבר כנער השכלתי מנסיוני שהטוב האנושי והמידות היפהפיות מצויים דווקא בקרב אנשים פשוטים וציפיותי מהנכבדים והפונקציונרים שעמדו על דרכי שאפו לאפס וכמו שאומרים הייקים: ני ער ווארט עט ני ענטאושט.. (בלי ציפיות אין אכזבות).  

אמת, לא חסרו לי כדרך שלא חסרו לבני משפחת המלוכה האנגלית שעות רעות וימים שחורים אבל ידעתי שהנושא קשור בעיקר לכימיקלים שבמחזור דמי ולבי צעק רק לו יתברך בתחנוני לרפואת נפשי והשבת ששון ישעו.

ולאור התבוננותי נראה לי שזכרנות נעורים מרים שנושאים מבוגרים רבים שכן גדלו במשפחות נורמטיביות נובעות מתפיסותיהם המטופשות של הוריהם שראו בילדיהם אובייקטים לחליבת נחת וביצור המעמד המשפחתי המדומה, ובכך הם הרעילו אותם משחר ילדותם בסמי המעמד וההישיגיות המדומה ולשם כך השכיבום על מיטות סדום והעבירום שנות ילדות ובחרות הרסניים. 

מעטים הם ההורים המודעים לחובתם הבסיסית לגונן על ילדיהם על מנת שיגדלו בריאים בנפשותם ויחקרו היטב בטיב האנשים שאליו יחשפו את רכי השנים בשנות התעצבותם. ובהגיע הנער לגיל החיידר הם ''ממלאים חובתם'' בלהדביק לו לנער או לנערה שם של פירמה ''מכובדת'' ומה שיתנסו בו שם הנער או הנערה יוודע רק בעוד עשרים שנה.. 

ובאשר לרמת האנושיות בישיבות ״הקדושות״ ששח בהם הרב שוורץ בשיחתו הקודמת אין חדש וכבר אמר החכם במקום המשפט שם הרשע וזו היא צרה ישנה נושנות. ותמיהני כמה הורים חכמים דיים להבין לאיזה רמה תבונית ורגשית אפשר לצפות מטיפוסים של  ״גאונים״  הממוכרים לציגענע התפעלות של בחורים צעירים יהיו ״מצויינים״ ככל שיהיו. גם קראתי מפעם לפעם שיעורים שנאמרו לפני ״מצויינים״ ומצאתי שעיקרם מיחושי בטן וטשייניק האקעריי שאין בהם כל רמז לחשיבה מיוחדת לתת עליה את הדעת ובאשר לשמועסן ההגותיים אוי געוואלד איזה עליבות ירחם המרחם.  

הוי מרא דאברהם הלא די בתבונת אנוש בסיסית ביותר כדי להבין את המוחש שבעלי המוסדות שייחדו עצמם למצויינים בלבד הם בדרך כלל טיפוסים שליליים שלא רק שטפשי להתאמץ להתקבל למוסדותיהם אלא שראוי לנוס מהם כמפני המגפה, אלא שהאוילים נופלים שוב ושוב במלכודת הפתאים עתיקת היומין שבטבע בהמת האדם להתבטל למי שמתגאה עליהם אף שבדרך כלל המתגאה פחות בערכו מאלה שהוא מתגאה עליהם, וכבר לפני אלפי שנה מצא אריסטו שההתנשאות וההתרחקות מהפשוטים איננה מטבע החכמים ובקרב כסילים תשכון מידה זו.

עבדכם היה חוזר ומשנן להם ליו״ח ואומר: אנא זכרו שאין כל טעם שתתייצבו שבע ביום מול המראה ותשאלו מי אתם ומה אתם,  כי די לכם שאתם יצירי כפיו של הקדוש ברוך הוא וברוך השם חיים ונושמים. זכרו שהבוי''ת נתן בנו עיניים ליד מוחנו ואוי לנו אם נסתכל בעצמנו מבעד עיני זולתנו, וחלילה שנתמכר להנאות וסיפוקים התלויים בדעת האחרים..  

והשורה התחתונה היא השאלה: הלמה יצפו בעלי החשבונות ששולחים את בניהם לישיבות ״יוקרתיות״ לא כדי להסתפג בתורתו ית' ולהתעדן במידות תרומיות ואפילו לא לשם התפתחותו האישית של הבן  כאדם שלם ברוחו אלא מתוך שחמדו ביוקרה הקשורה בכך.  הרי לא יעלה על הדעת שימצא דווקא בין המתגאים האלה מחנכים וראשי ישיבות נבונים טובי לב ואוהבי הבריות שיבנו את ילדיהם במובן החיובי הנעלה,  מה גם שהכל יודעים שמחנכים בונים שכאלה הם יחידים בודדים יקרי המציאות.

ופה אגלה לכם סוד שלמדתי מהתבוננותי והוא שלצעיר בעל הנטיות הלמדניות אין שום צורך במסגרות מיוחדות על מנת לממש את הפוטנציאל שבו.  ואדרבא,  מוטב לו שיקנה לו חבר וישב בין התלמידים בבית המדרש וילמד בנושאים שליבו חפץ. כי הישיבות הגבוהות למצויינים רק יכשילוהו לבל יפתח בטחון עצמי ויתנשא בתבונתו מעבר לאדוני הישיבה המצומצמים המתיימרים להיות רבותיו.  ואילו האבסתו של של בחור אינטליגנטי אבל חסר נטיות לב למדניות כנות בלימוד המלחיץ במסגרות האמורות להיות של מצויינים רק תזיק לו מכל בחינה כי לימוד שאין בו שמחה והנאה אמיתית הוא חסר כל ערך. וקשה להכחיש את המוחש שהישיבות למצוינים ייצרו דווקא צעירים עם מטען של אגו מתוסכל שאינם נוחים לעצמם ולא לזולתם..  

אגב, בדידי הוה עובדה שסיפרתי לו להגאון רבי בן ציון בלוי נ״ע (שזכינו שהיה רגיל אצלנו בט''ו שנות חייו המאוחרות) שגיטל תחיה נקראה לערב הורים לבית החינוך של סאטמאר וכשהגיע זמנה לדבר עם המורה המאוד צעירה של מינקי תחי׳ זו קמה מבלי שתציע לה לרעייתי שתשב באומרה: חבל על הזמן אין על מי לדבר אני פשוט מתעלמת ממנה.. ולא יספה. 

והגאון שהכיר את הסחורה׳לה המדוברת נצטחק ואמר אם כן אז אין ברירה בוא ונעשה ממנה משהו, ואכן הרב הכניס לה לילדה לראש כי היא חייבת ללמוד לדבר באנגלית מעודכנת ולאמץ מבטא מתוחכם כי היא מתאימה להיות עורכת דין. 

ואז משנזרקה הילדה מסאטמאר ונשלחה ל JFS היא נתקבלה לראיון אצל המנהלת מאדאם קולמן ע״ה שמצאה בה כמובן נערה שובבה שלא למדה מעולם דבר, וכאשר היא שאלה אותה  על שאיפותיה הילדה ענתה לתומה שהיא מתייעדת להיות עורכת דין, וזו שהבחינה בניצוץ הערמומי שבעיניה של מינקי האנאלפביתיות התלהבה מהרעיון ואמרה לה שלפי התרשמותה לא רק שהיא תהיה לעורכת דין אלא שתהיה לאחת הטובות.

השאר הוא כבר היסטוריה והיום מינקי היא הפרקליטה הבכירה ששמה הולך לפניה ותהילתה בפי רבים מבני הקהילה שהיא חילצה אחרי שהסתבכו עם חוקי המדינה . 

יהודי פשוט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.