רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 31 בדצמבר 2021

"היום בתניא" שבת קדש כח טבת

 
"היום בתניא" שבת קדש כח טבת
תניא לקוטי אמרים
חלקו השני של פרק יד עמ' כ
שנה מעוברת
"תהי צדיק ואל תהי רשע":
הפרק הראשון של התניא פותח בדברי הברייתא האומרת, שבעת שהאדם נולד "משביעים אותו תהי צדיק ואל תהי רשע"!
כפל לשון השבועה תמוה: לאחר שהשביעוהו "תהי צדיק", למה מוסיפים ומשביעים "ואל תהי רשע", וכי הדבר לא מובן מאליו?
מסביר רבנו, כי לפנינו שתי הוראות שונות: הראשונה "תהי צדיק",  שהיא כעין הוראת רשות, הדורשת מהאדם השתדלות והתאמצות בלבד. והשניה "אל תהי רשע", שהיא הוראה המחיבת את כולם.
שכן, היות שלא כל אדם זוכה שתינתן לו נשמה של צדיק ואין הדבר נתון כל כך לבחירתו. לכן משביעים אותו שנית "אל תהי רשע על כל פנים" (אלא "בינוני", שלהגיע למדרגה זו, היא בכחו ובבחירתו של כל אחד).
...
למאוס ברע ולשמוח בה':
למרות שהמיאוס האמיתי ברע, הוא מנת חלקם של הצדיקים (שזכו ל"אהבה בתענוגים"). נדרש מה"בינוני" לקבוע עתים, שבהם ישתדל ויתאמץ לעורר רגש כלשהו של מיאוס לתאוות הגשמיות - וזאת יעשה על ידי שיתבונן במהותם שהם בסך הכל כ"חמת (שק) המלא צואה", וכל תענוגי העולם סופם להירקב ולהיות רימה ואשפה.
וכן במקביל, יקבע ה"בינוני" עתים, שבהם הוא ישתדל "להתענג ולשמוח בה' - וזאת יעשה, על ידי "ההתבוננות בגדולת אין סוף ברוך הוא".
עם ההתבונניות בענינים אלו, הוא מקים את השבועה "תהי צדיק" (אף שיתכן שהמיאוס ברע והשמחה בה' לא יהיו אצלו ברמה הגבוהה כפי שהם אצל הצדיק).
...
ההרגל נעשה טבע:
רבנו מצין את העובדה, שכל הרגל נעשה אצל האדם כ"טבע שני" - ולכן:
א. כשירגיל את עצמו למאוס ברע, הרי שבמשך הזמן תיקבע מידה זו בנפשו  באופן שיש בה קצת אמת.
ב. אם ירגיל את עצמו לשמוח בה', "הרי באתערותא דלתתא אתערותא דלעילא" - אולי יערה עליו רוח ממרום , ויזכה שתתעבר (תתוסף) בו רוח משרש  איזה צדיק, שתפעיל את נשמתו לעבודת ה' בשמחה אמיתית, שמחה הקימת אצל הצדיק.
....
עיבור נשמת צדיק - סיפור:
הרבי ה"צמח צדק" מפנה לעין בספר שבחי האריז"ל, שבו מובא המעשה, שפעם קם האר"י לפני מחבר הספר "מדרש שמואל" (שהיה מגורי תלמידיו) - וזאת, לכבוד נשמת רבי פנחס בן יאיר (שחי בתקופת התנאים) שהתלבשה בו.
וכן מובא בספרי "באהלי צדיקים" 81, הסיפור אודות הכבוד הגדול שנתן האריז"ל לתלמידו ר' חיים ויטאל (כשחזר משליחות שהטיל עליו ללכת ולהשתטח במקום קבורתם של אביי ורבא). וכששאלו, לפשרו של כבוד זה? ענה לו האריז"ל: "חייך, לא מפניך קמתי ולא לך אמרתי 'ברוך הבא', אלא לבניהו בן יהוידע שראיתיו נכנס עמך"!
ובמישור הרחב יותר, מבואר ב"שער הגלגולים" (לאריז"ל, הקדמה ג'): שכאשר אדם מקים מצוה או מצוות כהדרכתו של הצדיק, יתכן שיזכה שנשמת הצדיק תתעבר בו, ולא רק לאחר הסתלקות הצדיק אלא אף בחייו - וכנאמר "ותדבק נפש דוד ביהונתן" (שנפש דוד התעברה ביהונתן, בהיותם בחיים).
...
חבר נכבד:
*מומלץ לשלב את התניא היומי, בדברי התורה הנאמרים בשלחן שבת.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם", שניתן להשיגם אצל מפיצי תורת חב"ד.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ - יהי זכרה ברוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.