רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 31 בדצמבר 2021


 רגעים של השבוע - פרשת וארא


העולה החדש לצדו של החסיד הירושלמי / האיש ששינה את ההיסטוריה / בעלי עקרונות של ברזל שגילו את רוסיה / קבלה וחסידות

 

 

א. 'פארבריינגען' בטעם של פעם

זו מאותן התוועדויות חסידיות, שאתה חש חיבור לדברים ולדוברים, משתוקק לשמוע עוד, ולא שם לב לזמן שחלף מהר כל-כך. כך היה זה בשבת שעברה, בבית הכנסת המרכזי 'מארינה רושצ'ה', בהתוועדות שהחלה מיד לאחר תפילת מוסף, ונמשכה עד לתפילת המנחה. הפעם היה זה בשילוב היארצייט ה-38 של החסיד ר' חנוך העניך רפפורט ע"ה. 

בנו יבחלט"א הרה"ח ר' וועלוול שיחי', המשמש כאן כמגיד שיעורים בחסידות ותמיד יושב לו בשקט ולא מתבלט, לקח הפעם 'לחיים' והחל לשתף את כולנו בסיפורים על אביו המופלא, שעבר כל מה שצעיר-יהודי-חסידי עבר באותן תקופות קשות לפני 70-80 שנה. חינוך יהודי במסירות נפש, הפצת תורה בכל מחיר, הצלה מהנאצים וגם מסטאלין, הקמת דור חסידי כאן במוסקבה, ועלייה לארץ הקודש עם משפחתו. 

ואני נזכרתי לפתע בדמות האגדית הזו, שיחד עם יבחלט"א אבי מורי ורבי שיחי' פעלו ב'מפעל קליטה לעולים חדשים' בירושלים; כיצד מהלכים להם זוג המורכב מיהודי חסידי שהגיע זה עתה מרוסיה, יחד עם יהודי ירושלמי נמרץ, מייסדים גני ילדים עבורם, מסיבות שבת, חלוקת סלי מזון ועוד רבות, וידידות נפשית שנקשרה ביניהם והביאה הרבה נחת רוח לרבי. 

 

ב. האיש שעשה היסטוריה

ועם כבר בזיכרונות ילדות עסקינן, השבוע נזכרתי בימי הנערות, לפני כשלושים שנה, כשהחלו להגיע אלפים מברית המועצות שזה עתה התפרקה, וכל החפץ בא ועולה ארצה. ההתרגשות הייתה אצל כולם, משפחות התאחדו, דמויות מרתקות התגלו וארגונים רבים קמו לעזרתם.

די התפלאתי השבוע, שמעט מאוד התייחסו לתאריך המיוחד של 30 שנה לפירוק ברית המועצות. 

יום קודם לכן התפטר מתפקידו מיכאל גורבצ'וב, ודגל ברה"מ הורד בפעם האחרונה מהתורן בקרמלין.

לא הרבה אנשים בדור שלנו עשו מהפכות של ממש. יחידים הם האנשים שנחקקו בהיסטוריה העולמית כמי שחוללו מהפכה ששינתה את העולם. אחד מאותם יחידים הוא נשיא ברית המועצות לשעבר, מיכאיל גורבצ'וב, האיש ששחרר מאות מיליונים מעולו של המגף הקומוניסטי, מחק שלטון עריץ של שנות דור, והפך את מסך הברזל לדלת כניסה לעולם נעלם. 

הודות לגורבצ'וב יצאו מיליוני יהודים מרוסיה לארץ הקודש ולעולם כולו, והודות לו יצאה יהדות חבר העמים מן המחתרת וקמה מחדש על רגליה בגאון. העולם כולו והעולם היהודי נראים אחרת לפני שלטונו ואחרי שלטונו. 

לפני 8 שנים, זכיתי להשתתף באחת הפגישות שלו עם הרב הראשי הרב לאזאר שליט"א, ואני נזכר בדברים המפתיעים שאמר לו בין הדברים: "רוסיה טובה ליהודים והיהודים, טוב להם ברוסיה - ואני גאה במצב נוכחי זה, אליו הובלתי את ההיסטוריה".

 

ג. אפשר גם אחרת

האם זה אפשרי בעידן של היום, עיתון בלי שום פרסום ובלי אפשרות רכישה בדוכני עיתונים, ובכל זאת הוא יזכה להיות אחד מהעיתונים עם התפוצה מהגבוהה ביותר בציבור החרדי?

לפני 46 הקים הרב ישראל פולק מהעיר נתניה, שבועון, שבהגדרתו הוא "שבועון לענייני חינוך והשקפה לראש המשפחה, לעקרת הבית, לבני הנעורים ולגיל הרך", ושמו בישראל "מרוה לצמא". כלל ברזל הוא קבע: אין שום פרסום, ובכדי לרכוש את העיתון יש לחתום מנוי עליו ולקבלו הישר הביתה. עוד קבע, שאת העיתון מקבלים בראשית השבוע ולא בסיומו - כמו כל שאר העיתונים. 

כללים אלו מצטרפים כמובן לכללי הכתיבה הנוקשים הנהוגים בכל עיתון חרדי: אין תמונות נשים, עוסקים רק בעניינים חיוביים וטהורים, והכל נקי ומזוקק שבעתיים. 

השער והראיון המרכזי שלו השבוע, נשא את הכותרת "הגחלת נדלקה במוסקבה", עם תמונה מרשימה של הרב הראשי הרב לאזאר שליט"א שרואיין לשבועון, והוא מספר על תחילת הפעילות כשנשלח על-ידי הרבי לפני 35 שנים וכל ההתפתחות היהודית הגדולה מאז ברוסיה. 

זאת לאחר שיחות והתכתבויות רבות, בהן הצלחתי בס"ד והבאתי את הסופר ר' משה יאיר וינשטוק מבכירי השבועון, שביקר כאן לפני מספר חודשים, ובכתיבה משובחת הוא פורש לקורא הצעיר והמבוגר בארץ ישראל ובעולם, מבט מרתק לחיינו כאן במוסקבה. מה שמתברר כפעם ראשונה שעיתון זה מתייחס ליהדות הגדולה והפורחת כאן. ראשונה, אך בתקווה שזו לא אחרונה. 

 

ולתמונת השבוע שלי: גן החסידות

לרגע הוא נשמע כ'קבליסט', בחלוף כמה דקות, כמגיד-שיעור בסוגיה תורנית מורכבת, לפתע הוא עוצר את רצף השיעור ובמשך כמה דקות מוסיף קצת רקע היסטורי, לאחר שטף של הסברים הוא מתנער ומסכם קטעים מסוימים. כך זה מדי שנה בתקופה זו - מספר שבועות לפני התאריך יו"ד שבט.

מאמר החסידות האחרון שפרסם הרבי הריי"צ נפתח במילים "באתי לגני" (מתוך פסוק ב'שיר השירים'), במילים אלו פתח גם הרבי את מאמר החסידות הראשון שאמר. זה קרה ביו"ד שבט תשי״א, ומאז בכל שנה בתאריך זה, ביאר הרבי פרק אחד מתוך עשרים הפרקים של המאמר. 

כהכנה ראויה לקראת יום נשגב זה - בו שקעה שמשו של הרבי הקודם וזרחה שמשו של הרבי, חוזרים ולומדים את ביאורי הרבי על אחד הפרקים לפי סדר קביעות השנה.

וכאן זוכים אנו מדי שנה לשמוע סדרת שיעורים מפי הרב הראשי הרב לאזאר שליט"א; אותם הוא מוסר בעמקות נפלאה, כשהוא מקיף את כל הנושאים המורכבים במאמר, צולל לעמוק הנושאים ומגיש אותם בצורה מובנת לציבור הגדול, היושב מסביבו ובולע כל מילה והסבר, וכך מתכונן היטב לקראת היום הגדול.

 

גוט שבת!

שייע

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.