רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 27 ביולי 2021

הזוי? 'בעולמם' הכין את קוראיו מראש

מאת: חרדי בעולמו

 

כמו כולם, הוכיתי תדהמה למקרא הידיעה שרביץ מינה בקרית יערים אשה למועצה הדתית וכי הדבר נעשה באישורו של 'שר התורה'.

עודני מחכה לאישור הידיעה (בדקתי בתאריך הלועזי. לא, זה לא האחד באפריל), כדי שיסתבר שזו אכן מציאות.

אודה ולא אבוש שעל אף העובדה שאני עצמי כתבתי את הדברים המצוטטים בלינק הזה, עדיין אני עצמי מופתע מקצב הדברים. פשוט לא ידוע לי על אילוץ כלשהו לעשות זאת ואיני מבין למה לעשות שינוי אם אין 'אונס' או 'שעת הדחק' וכדו'.

כל שאמרתי הוא שעם כל זה שאנחנו חיים בתודעה כאילו אין שינויים אצלנו, דווקא יש אצלנו שינויים מופלגים כל הזמן. במאמר הנ"ל מניתי כמה דברים שהם ממש רפורמה ר"ל והתקבלו בכלל ישראל (כשהכוונה אלינו כמובן. את המזרוחניקעס לא ממש סופרים בהגדרה הזאת).

שם הבאתי דוגמאות משינויים מופלגים שעשינו (כמו, שגברים לא עובדים ונשים כן יוצאות לעבודה. שמלמדים נשים תורה (ובאותו מאמר ציינתי גם שהן לומדות 'בעיון' אפילו יותר מהגברים ושלא אחת 'החתן המהולל' עומד נבוך מול ידיעותיה של הכלה המיועדת. התופעה מוכרת ונפוצה, כך שאין להיות מופתעים מהדין שהובא בפני הראב"ד כאן).

הפליאה האמיתית הוא איך זה שאנחנו מתפלאים מדבר שהוא פשוט וברור וגלוי לעין כל.

ההבדל בין הרפורמות שלנו לבין הרפורמים הוא בכך שהם פרקו כל עול ואינם מתייחסים כלל לתורת השם ר"ל ולקיום המצוות כאל משהו מחייב. בכך הם 'שברו את הכלים' לגמרי. אבל עצם השינויים? אלו קיימים אצלנו לאורך כל הדורות ב"ה

אתן כאן דוגמה או שתיים מעולם ההלכה עצמו. כיום אין יהודי שמניח תפילין בחוה"מ. עד לפני מאתיים שנה כמעט לא היה יהודי שלא הניח תפילין בחוה"מ. עפ"י ההלכה הפשוטה והנהוגה בישראל בכל הדורות, כולם הניחו תפילין בחוה"מ. רק עם התפשטות החסידות החלו לְהֵחָלֵשׁ בעניין (עפ"י הזוהר - הגם שהכלל הוא שהקבלה לא מורידה מההלכה, אלא רק מוסיפה, בכ"ז בזה הורידה), עד שכיום אנשים בכלל לא יודעים שמעיקר הדין ועפ"י מנהג ישראל בכל הדורות הניחו תפילין בחוה"מ - למעט הדורות שלא הניחו תפילין כלל, כמובן.

עוד דוגמה, מהאקטואליה של הימים האחרונים. בעקבות תחקיר עיתונאי בו הסתבר שבח"ק מסוימת מתכננים לחזור ל'ליקוט עצמות', פורסם שוב פסק 'כל גדולי הדור' (כולל זצ"ל) שהקבורה היחידה המותרת הינה 'קבורת שדה', 'כפי שנהוג בכל ישראל' ובשום פנים ואופן אין לשנות מהנהוג ואסורה קבורה במערות וליקוט עצמות.

כל מי שלמד משניות יודע שמנהג ישראל בכל הדורות, מימי האבות ועד הראשונים בערך (שאצלם כבר מוזכרת 'קבורת שדה' כמעשה רגיל) היה קבורה במערות ואחרי שנה 'ליקוט עצמות'.

כמובן שאיני כדאי לערער בכלל על פסיקת גדולי הדורות ואני רק מאיר שההלכה כל הזמן מתחדשת ומשתנה. אדרבה, בזה כוחה ובזה עוצמתה. כך עם ישראל שמר תורה לכל אורך הדורות.

כבר כתבתי כאן על מצוות עם מזל ומצוות חסרות מזל. פחות הדגשתי שם שהדברים גם משתנים מדור לדור. כלומר, מצוות שזמן מסוים שמרו עליהם ודורות אחרים לא.

הדוגמה הכי בולטת היא מצוות תפילין. ברור למדי, לכל מי שלמד מסכת שבת, שלפחות אלף שנים לא נהגו בעם ישראל להניח תפילין. יש אפילו שכתבו ש'נהגו שלא להניח' תפילין ורק יחידי סגולה הניחו, וזאת בימים שבין ר"ה ליו"כ - ואחרי תשובה וכו'.

עובדה זו מסבירה איך ייתכן שרש"י ור"ת חלוקים במציאות של תפילין?? נראה שהמציאות היתה פשוט נדירה מאוד. השר מקוצי (מבעלי התוס'. חי כמה דורות אחרי ר"ת) משתבח בכך שהשיב רבבות מישראל להניח תפילין. הוא דרש מהנשואים שבהם להניח תפילין (רווקים מאן דכר שמייהו). לא ברור מתי חזרו להניח תפילין, אבל גם דורות אחרי השר מקוצי הראשונים עדיין מתייחסים למצוות תפילין כמצווה שאינה נהוגה.

אז כפי שכתבתי בפוסט המצוטט הנ"ל. איני נביא לדעת עתידות, אבל די ברור שהאמת הזו (שאסור שנשים תהיינה חכיו"ת, הנה אמת לשעתה וממש לא אמת ויציב). האמת היא שצריך להבין למה שלא יכהנו נשים כחכיו"ת?? ככה הפוליטיקאים (גפני ורובינשטיין לפחות) יוכלו לחזור לראשות הכולל שלהם ונשים תעבודנה, כמנהג ישראל בדור זה. אותה תמיהה תמהנו גם לגבי כשרות. מה לא טוב בכשרות של הרבנית המפורסמת הזו??

תכלס צריך להתחזק בקיום המצוות ובלימוד התורה ולא לְהִבָּהֵל משינויים. כל עוד הם בתוך גדרי ההלכה, הם הם המחזיקים אותנו בתוך התלם.

 

חרדי בעולמו


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.