רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 12 ביולי 2021

האם הרבנית קנייבסקי נאמנת עליך בכשרות?

מאת: חרדי בעולמו

הובאה כאן הערתו של 'מעורר' על כך שנשים אינן נאמנות בכשרות וטענתו שגברים גרועים מנשים - והא ראיה, ממספר הגברים במערכות בתי הסוהר, לעומת הנשים.

כדי שהדיון יהיה ממוקד, אתעלם כרגע מהעובדה שמשקלן של הנשים במערכות בתי הסוהר בעולם, נמוך משמעותית ממספרם של הגברים, והסיבות לכך, ואתמקד בנושא החשוב והמלמד של נאמנות הכשרות של נשים בכלל.

קודם לכל צריך לדעת שכל ההלכה ש'עד אחד נאמן באיסורים', מבוססת לגמרי על נאמנותן של נשים במטבחן. הרא"ש היה זה שטען שאם לא נסמוך על נשות ישראל המבשלות במטבחן, אין יהודי יכול לבקר בבית חבירו (ואיך בעל הבית עצמו יכול לאכול שם??) ומכך הוכיח שעד אחד נאמן באיסורים.

הלכה זאת פושה בישראל ואין חולק על כך. מה שכן, אחרי קבלת העיקרון מתחיל הערעור על כך..

ראשית לכל מוכרת השאלה בגמרא, האם אשה נאמנת בבדיקת חמץ. אקצר כאן (בעיקר בשביל שלא ליפול למלכודת של ההנחה המוסכמת ש'נשים עצלניות הן') ורק אומר שלפחות בחוסר ברירה אפשר לסמוך על נשים - על אף עצלנותן הידועה.

מדוע התעוררתי להגיב? משום שהנושא של השקרים שאנחנו מספרים לעצמנו כאילו אנחנו מאמינים בהם הינה, בעיני, שורש פורה ראש ולענה לכל תחלואינו. אני טוען שהדבר מביא לקירור עצום בכל עבודת השם שלנו (כי כשאתה לא מאמין למה שאתה עצמך אומר, אז אתה חושב שהכל זה סתם בלוף וחרטא. השתמשתי במתכוון בעברית לא תקינה כאן) ולדעתי זה גם שורש פורה ראש ולענה בנושא הנשירה. כי אם הילד לומד בישיבה שנשים עצלניות הן, אבל בפועל רואה כמה מאמצים עושים הוריו כדי להתקבל אצל הרופאה המומחית לתחום שצריך ואינן נמנעים ללכת אליה, משום עצלנותה הידועה, אז מתעוררים בו חששות שבעוד דברים אומרים לו דבר אחד ונוהגים בפועל אחרת ומי יודע עד היכן הדברים הולכים??

בגיל ההתבגרות, השאלות הללו, של מה אני מבין מתוך העולם האמיתי של המבוגרים, אחרי שכל השנים הייתי ילד וקבלתי כל דבר שאמרו לי, הן בסיס לכל תפיסתו את עולמו.

לא יעזור לבנות בתי חולים מתחת לגשר. לא יעזור להקים אירגונים על אירגונים לטפל במצוקות הנפש של הנוער ( - שמתם לב פעם כמה אירגונים מפרסמים עצמם שהם הכתובת לטפל במצקות הנפש והנוער?? והרשימה רק מתארכת והולכת). צריך להתחיל לחיות עם יותר יושר-פנימי. לא לכל דבר יש לי תשובה, אבל לפחות איני משקר את עצמי - ואת ילדי! נתחיל מלהיות ישרים וכנים.

כדי לחדד את השאלה, הצבתי את הכותרת שלמעלה: האם היית סומך על כשרות בהכשר הרבנית קנייבסקי? נדמה לי שהיא היתה נאמנת בעינינו הרבה יותר מרוב הגברים שעובדים בהשגחה.

אז כנראה הסיבה נשים שאינן עובדות בפועל בהשגחה אינה מטעם הלכה או יר"ש אלא מטעמים אחרים. בעבר, היה בכך משום צניעות שנשים לא תעבודנה בתפקידים שהן צריכות להיות במקום אחר (ובפרט בתפקיד שמחייב נסיעות ממקום למקום. שהרי נשים תמיד 'חשודות' הן). כיום נשים בין כה וכה עובדות 'בחוץ' (בניגוד לכל מסורת ישראל ובהיתר לא ידוע ולא נדון) ולפעמים יש מצב אבסורדי שגבר נכנס לפקח על מטבח שכל הצוות הן נשים בכלל.

כרגיל, איני מביע כאן דעה או עמדה, רק מסב את שימת הלב לכך שמומלץ לחיות ביושר עם עצמנו. לדעת מה העובדות ומה זה סיפורים שאנחנו מורגלים לספר לעצמנו.

אגב. כמובן שבפסיקת הלכה למעשה יש צדדים שונים, שלא תמיד הם 'הלכתיים' כפי המושג שאנחנו מכירים אותו. הדבר נכון ומקובל בפסיקת ההלכה לישראל לדורותיה.

למשל. בדיון בזמנו האם להכשיר מצות מכונה, עמדו שתי טענות לצד האוסרים. האחת, שבמצות מכונה אי אפשר להשגיח במאה אחוז על חמץ והשני היה שמסורת ישראל היא שנשים עניות מתפרנסות מאפית המצות והן מחכות לזה כל השנה ואי אפשר לקחת מהן הפרנסה וכו'. השיקול השני נשמע ברגע הראשון כשיקול שאינו הלכתי, אבל בפועל כך שקלו והחליטו הפוסקים בהרבה מאוד דברים.

חשוב היה לציין זאת, כדי שמישהו לא יבין לא נכון כאילו יש כאן קריאה לרפורמה או משהו כזה. ח"ו וח"ו. הכל צריך להתנהל לפי דרך ההלכה המסורה לנו מדור דור וח"ו לשנות משהו ופורץ גדר ישכנו נחש וכו'.

חרדי בעולמו


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.