רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 30 ביולי 2021

סדיגורא מזכירה לי את זוויהל בירושלים לפני עשרות שנים


0איך אמר הבדחן ר' יענקל מילער, כי סכסוך שכזה לא מתאים לסדיגורא, זה היה הרבה יותר מתאים לחסידות בגודל של סאטמאר וגור, והאמת היא כי מבחינה מספרית הם בכלל לא שווים להתעסק עימם, וכאשר אני נשאל, אני אומר, שכל עוד לא חורגים ועושים מעשים שעלול להשפיע על הציבור כולו זה ענין לסדיגורא בלבד ואל לאף אחד להתערב בעניינם, פרט למי שהוא חסיד סדיגורא או שזה נוגע לו אישית. הבעיה עם סדיגורא שהם מבקשים לקבוע קביעות שעלולות לסבך הרבה קהילות אחרות ואת הציבור החרדי כולו ואין מנוס אלא לעצור את הדברים מיד, כמו דוגמת מי קובע מי יהיה אדמו"ר והאם יש מי שבכלל יכול לכתוב צוואה בענין שלא שייך לו. אדמורו"ת זה ענין ששייך לכל כלל ישראל בלי יוצא מן הכלל, כל מי שראוי ויש לו חסידים הוא אדמו"ר

אבל לא על זה אני כותב כאן אלא על משהו שכאשר מזכירים את סדיגורא זה מזכיר לי את הימים ההם כאשר טדי קולק היה ראש עירית ירושלים. כאשר היו שואלים אותו מי הם החסידויות הכי גדולות בירושלים הוא היה אומר גור וזוויהל. באותם ימים גדלי' משה - היום אדמו"ר - עדיין ניהל את זוויהל, הרבה שנים לפני שקרה מה שקרה בקהילה הזו, הוא היה כל כך טוב ביחצנו"ת עד כדי שהצליח לשכנע את טדי קולק כי זוויהל היא קונקרנציה של גור וכי הם כמעט זהים במספר

לא אשכח את המחזה כאשר ישבו בישיבה ודיברו על גודל הקהילות, טדי קולק היה כל כך משוכנע כי זוויהל היא בגודל של גור וכי מגיע להם שווה לגור מפני שמספרם כמעט שווה. העסקנים החרדים של אותם ימים שישבו לצד השולחן החזיקו את עצמם בכח שלא להתפרץ בצחוק

על פי המהומות שעושים בסדיגורא זה מזכיר את הימים ההם כאילו שהם שווים לסאטמאר וגור, והתמימים כלל לא יודעים כי הם מהקהילות הכי קטנות בציבור החרדי

חיים שאולזון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.