"היום בתניא יום ג' ח סיון
"שער היחוד והאמונה"
פרק ב'
שנה מעוברת
⛳
תשובה למינים:
לאור פירוש הבעש"ט לפסוק "לעולם ה' דברך נצב בשמים": שדבר ה' מהעשרה מאמרות, חיב להיות מלובש תמיד בכל אחד מהנבראים שבעולם, מציג רבנו בתחילת פרק ב' בשער היחוד והאמונה, את תשובתו למינים ומגלה את שרש טעותם.
...
המינים שלפנינו:
המינים שרבנו מתיחס אליהם, מודים שהקב"ה ברא את העולם, אולם הם כופרים "בהשגחה פרטית ובאותות ובמופתים שבתורה". ולדעתם, אף שהקב"ה ברא את העולם, הנה, לאחר בריאתו "עזב ה' את הארץ", והוא השאירו לתפקד בכחות עצמו.
...
טעות המינים:
טעותם הבסיסית של המינים, נובעת מהשואה לא נכונה, של "מעשה שמים וארץ" לעשית כלי על ידי אומן.
לדעתם, כשם שהאומן לאחר עשית כלי, אינו צריך יותר לטפל בו יותר, והכלי יכול להמשיך ולהתקים גם בלעדיו. הנה, כך גם לאחר הבריאה, יכול היה הקב"ה לסלק את ידיו מהעולם, היכול להמשיך ולהתקים גם מבלי שהקב"ה ימשיך להחיותו או להשגיח עליו.
אולם "טח מראות עיניהם" את ההבדל הגדול שבין השנים.
שכן, כאשר אומן עושה כלי, למשל: הצורף שלוקח חומר גלם ומעצב אותו בצורה מסוימת, הוא לא מיצר דבר חדש "יש מאין", אלא רק משנה את הדבר מ"יש ליש", מצורה אחת לצורה אחרת. ולכן, עם גמר יצירת הכלי, יכול הצורף לסלק את ידיו מהכלי (הממשיך להתקים בעצמו).
מה שאין כן, בריאת העולם היא יצירה של "יש מאין", ולכן כדי שהעולם ימשיך להתקים גם לאחר בריאתו, צריך להיות "לעולם ה' דברך נצב בשמים".
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
חדש! "היום בתניא" באמצעות המייל. להצטרפות נא לשלוח בקשה hayombatanya@gmail.com
הרב יקותיאל גרין ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן *ועשרות ספרי *חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב גרין ע"ה ומופץ על ידי בני משפחתו.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.