רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 28 בדצמבר 2021

קצת על הרב שמואל אליהו


לכל אלה ששבים וטוענים על פסק הדין שניתן על ידי בית הדין המיוחד.
הנה קצת על הרב שמואל אליהו:

הרב אליהו, עובד קשה מזה כעשור, למתג עצמו כמי שנלחם בציבור הדתי למען קורבנות פגיעה מינית, והעמדה לדין של פוגעים.

בכל פרשיית מין בציבור הדתי, ידו של הרב אליהו בוחשת בקדירה. החל ממוטי אלון ועד עזרא שיינברג. הרב אליהו מנהל גם מערכת תקשורתית ענפה עם כתבים בערוצים ובאתרים שונים, על מנת לפרסם בתדירות את דיעותיו והשקפת עולמו, ואת מלחמותיו בתוך הציבור הדתי בכל הנושאים והעניינים.

הרב אליהו, הנו אדם פופוליסט, רודף כותרות, אימפולסיבי, אסרטיבי, קיצוני בדעותיו, ובעיקר בפיו. הוא לא חושב פעמיים לפני שהוא מוציא מפיו הכרעות, החלטות, הצהרות והכרזות, אינו חושש מדבר, ונותן דרור לחרצובות לשונו.

אמירות רבות שהושמעו מפיו עוררו מחלוקות, דיונים ציבורים, ביקורות משפטיות ואף העמדות לדין. מחלקם נאלץ לחזור בו ולהתנצל, בין היתר על מנת שיתאפשר לו להציע את מועמדתו לתפקיד נחשק.

הרב אליהו אינו מהסס לגזור דין ולהכריעו כתוצאה מתחושות בטן, בטרם בדק את הדברים. להלן שתי דוגמאות:

פרשיית הרב טל
הרב אליהו יצא חוצץ נגד הרב שמואל טל, וניהל נגדו מלחמת חורמה בדבר ידיעות שהגיעו לידו על גילוי עריות והטרדות מיניות במקרים רבים וכן בדבר החזקת חומרי תועבה במחשבו האישי. הרב אליהו פנה לרבנים שונים ועודד הקמת בית דין מיוחד שידון בעניין בכובד ראש.

והנה הפלא ופלא, ניתן פסק דין לאחר בירור הדברים, בו הוכרע שהרב טל לא נגע באצבע קטנה באישה אחרת זולת אשתו, וכי הטענות בדבר החזקת חומרי תועבה במחשבו נחקרו ונבדקו (כולל שחזור מלא) והתגלו כעורבא פרח. נפסק כי הרב טל רשאי לנהל את ישיבתו, ויימנע ממתן ייעוץ בתחום הזוגיות ומהישענות על רוח הקודש. בית הדין פסק שעל הציבור לחדול מלרכל ולדבר סרה ברב טל.

הרב אליהו לא הסכים לקבל את פסק הדין (של בית הדין שהוקם מיוזמתו), ושלח מכתב פומבי לרבנים וראשי ישיבות שאסור ללמוד ולקבל עצה מהרב טל, בניגוד לפסק הדין.

הרב אליהו לא אמר נואש, והמשיך למשך תקופה ארוכה להשמיץ את הרב טל ולחפש בנרות סיפורים נוספים עליו ועל קהילתו, ואף גייס לשם כך רבנים נוספים מהמגזר הדתי. בית הדין המיוחד ביקש מכל המעורבים בדבר לחדול מלדון בפרשיית הרב טל וכי מדובר בדיני נפשות – אך הרב אליהו מתעלם.

ספריית פיג'מה
בסוף שנת 2016 התראיין הרב אליהו לתוכנית רדיו, והשיב למאזין בנוגע לספרים אלה: "הדברים האלה הם סכנה, צריך להוציא אותם מהבית לא להשאיר אותם בבית לרגע אחד", "צריך לבער אותם מן הבית. פשוט לבער אותם. כמו שמבערים חמץ", "אני קורא לכל הגננות לקחת את הספרים האלה ולזרוק אותם ישר לפח".

כעבור שבוע הוא אמר ופרסם בערוץ 7 "הבהרה": "באמת בשבוע שעבר נשאלתי בנושא ולא הכרתי את הספרים אבל שמעתי שיש בהם בעיות. במשך השבוע בדקתי וראיתי שזה נמצא בפיקוח משרד החינוך וראיתי שהתכנית ברוך ה' בסדר...רוב הספרים הם בסדר גמור".

ח"כ סלומינסקי
לעניין החשדות נגד ח"כ סלומינסקי, אשר היה לכאורה בין אלה שקידמו את מועמדותו של הרב אליהו כרב הראשי – פעל הרב אליהו בקול ענות חלושה.

הרב אליהו פרסם שח"כ סלומינסקי הודיע לו שיגיע לבית הדין אם יוזמן, עוד פורסם שהתקבלו רק עדויות מגוף שני ושלישי וזה לא מספיק, בסופו של דבר נמסרה עדות של הרב בלהב 433, אשר לאחריה התיק נגד ח"כ סלומינסקי נסגר.

כבודו של הרב אליהו לרבנים ובתי דין

כאמור לעיל, כאשר בית דין מיוחד שהוקם לבחינת פרשיית הרב טל – פסק שלא כרצונו של הרב אליהו, זה יצא נגד פסק הדין וצפצף על הוראות הדיינים להשתיק את הפרשייה.

כאשר הרב דב ליאור נתן פסק בוררות בעניין פרטי נגד הרב אליהו – לא היסס הרב אליהו לעתור לבית המשפט לביטול פסק הבוררות בטענה שהרב ליאור לא בדק לעומק את הפרטים.

הרב אליהו משתלח בפראות ובקביעות בכל גורם, יהא זה עיתונאי, פוליטיקאי, רב, או כל גורם אחר – שסבור אחרת ממנו.

פרשיית חיים ולדר

לאחר פרסום כתבתו של עיתונאי הארץ, התראיין הרב אליהו לתוכנית רדיו ואמר "הבנאדם הזה הוא מסוכן לחברה, ממש מסוכן... קיבלנו עדויות מאוד חמורות מאנשים ונשים שנפגעו... אין לנו כציבור שום לגיטימיות לאנשים שפוגעים בנשים, שפוגעים בנערות, שפוגעים בילדים. במיוחד שבמקום לחפש דרך תשובה הוא מכחיש ומשקר. הדברים מאוד ברורים..." ופסק שיש להוציא את ספריו מהבית.

ולדר פנה לרב אליהו ושאלוהו כיצד חרץ את דינו מבלי לבדוק את גרסתו, כפי שפרסם בהודעתו: "מתפלא אני על הרב שמואל אליהו שלא עשה את הדבר הפשוט ביותר - לברר איתי טענות כאלה. הוא היה נוכח לדעת שהטעו אותו. בשיחתו עמי שאלתיו כיצד פסק דין מבלי לעמת אותי עם העדויות והוא ענה שלכן אמר רק לאחסן ולא להוציא".

בדיקה ברשתות החברתיות מגלה שלאחר פנייתו הפומבית של ולדר בטענות על דברי הרב אליהו ברדיו, ביום 6/12 התפרסמה הודעה ברשתות החברתיות לפיה הוקם בית דין מיוחד, באנונימיות, בלי שם, בלי דיין, אלא עם "כתובת דוא"ל" שם ניתן לשלוח תלונות דיסקרטיות על חיים ולדר לכתובת דוא"ל: forthevictems@gmail.com וכי הסודיות מובטחת. ההודעה הופצה ברשתות החברתיות.

בדיקה פשוטה מעלה כי כתובת המייל, היא אותה כתובת שבעליה מנהלים את בין היתר את דפי הפייסבוק: "פדופיליה, הטרדות מיניות, ניצול ואלימות במשפחה ונגד נשים- נלחמים נגד התופעה"; "די להשתקת נפגעות ונפגעי תקיפה מינית - קבוצת פעולה"; "למען המתלוננות For The Victims"; וכמובן דף הפייסבוק "נפגעות ונפגעי עבירות המין של הסופר הפדופיל חיים ולדר" שהוקם יומיים אחרי פרסום הכתבה הראשונה בהארץ.

כעבור 10 ימים ביום 16/12, פורסם – איך לא – בחשבון הטוויטר של העיתונאי אהרן רבינוביץ, שהרב אליהו זימן את חיים ולדר למסור את גרסתו בפני בית דינו. כעבור שעה, פורסם דבר הזימון גם באתרים כמו ערוץ 7, שם אף פורט שמדובר בבית דין מיוחד בראשות הרב אליהו, הרב נקר והרב ירחי, ולראשונה פורסם שאותו "בית דין" (שאף אחד לא שמע עליו קודם לכן) קיבל עדויות רבות בשבועות האחרונים.

בפניית "בית הדין" לחיים ולדר ולעורכי דינו נכתב: "יש לו שתי אפשרויות בשלב הזה. או להודות ולקבל על עצמו תשובה או שהוא יצטרך לעמוד בפני פסק דין שיביך אותו ואת אשתו ומשפחתו מאוד. כל שכן אם יתפרסמו חומרים שנמצאים בידי עיתונאים שונים".

חיים ולדר סרב לשתף פעולה עם בית הדין ובצדק, הואיל והרב אליהו גילה דעתו כנגדו וחרץ את דינו מראש. דבר הסירוב פורסם כצפוי – בחשבון הטוויטר של רבינוביץ.

כעבור 10 ימים פורסמה הכרעת בית הדין לפיה התקבלו 22 עדויות בדבר פגיעותיו של חיים ולדר, והוא נמצא אשם "בלי ספק".

הכרעת הדין פורסמה על גבי דף הפייסבוק של הרב אליהו, כתשובה לשאלה ובדרך אגב. במקביל פורסמה ההקלטה הערוכה שהוציאה את ולדר רע.

כעבור יום ולדר מתאבד.

והנה התהיות על בית הדין ועל פסק הדין:
1) מי הסמיך או הקים את בית הדין ומי מינה את ההרכב שבראשו?
2) מתי הוקם בית הדין?
3) כיצד הגיעו התלונות והעדויות לבית הדין מבלי שפורסם דבר הקמתו?
4) מדוע לא פורסם עד כה פסק דין הנושא את שמות וחתימות הדיינים?
5) מדוע לא פורסם פסק דין בכלל, אלא רק במסגרת סימפוזיון בדף הפייסבוק של הרב אליהו?
6) לשיטת ראש בית הדין, מה צורך יש בקיומו של בית הדין או בהכרעתו, הלוא הוא כבר האשים והשמיץ את ולדר באופן ודאי עוד קודם להקמת בית הדין?

עם כל הכבוד הראוי – מנהלי דף פייסבוק שנועד לפרסם את הפדופיל חיים ולדר, אינם יכולים לנהל בית דין ולערוך דיון בעניינו, בית דין אינו יכול למנות עצמו, בית דין חייב להיות נייטרלי, בית דין אינו יכול לנקוט עמדה בטרם דיון, בית דין אינו יכול לפסוק מבלי לשמוע את שני הצדדים, ופסק דין שכזה שמשום מה כלל לא נחתם ואינו קיים, אינו ראוי אפילו לצור בו על פי הצלוחית.

אסיר ספק מלבכם, אינני סבור שחיים ולדר זך ונקי או חף מפשע, אני מודה ומתוודה שפשוט אינני יודע, בניגוד לכל מכפישיו שמתיימרים לקבוע עובדות ולספר אמיתות שמעולם לא נחקרו ואומתו כנדרש.
כעת, לאחר שעשו לו משפט שדה והוא התאבד – כנראה שאף פעם לא נדע.

אינני מכיר את ולדר כלל ואינני יודע אם חטא ופשע כפי שנטען כלפיו. אולי כן ואולי לא.
אך אני בטוח שגם הרב אליהו אינו יודע, ושעליו לתת את הדין על מעשיו כלפי חיים ולדר.

אינני יודע אם יש קורבנות ממעשיו של חיים ולדר, אך אני יודע בוודאות שיש קורבנות כתוצאה ממעשיו של הרב שמואל אליהו – חיים ולדר, אלמנתו וילדיו.

ברי ושמא ברי עדיף!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.