רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 28 בנובמבר 2021

"היום בתניא" יום א' כד כסלו

 
"היום בתניא" יום א' כד כסלו
תניא לקוטי אמרים
תחילת פרק א
שנה מעוברת
צדיקים ורשעים במישורים שונים - הקדמה:
אם רוצים להבין את אמירות חז"ל בדברם אודות צדיקים ורשעים, עלינו לדעת שהגדרות האנשים הללו הן מגוונות - ובכל מאמר חז"ל, עלינו לברר תחילה מיהו בדיוק הצדיק או הרשע שעליו מדובר במאמר שלפנינו.
נצין, שמאריכות דברי התניא בפרק א (עד הנקודותים) עולה, שרבנו מחלק את התוארים "צדיקים רשעים ובינונים" לשלש קטגוריות:
א. באמיתת שם התואר.
ב. תואר רגיל (במישור ההלכתי).
ג. בשם המושאל לענין שכר ועונש.
...
א. ב"אמיתת שם התואר":
במסגרת זו, תוארי האדם מבטאים את המצב הנפשי הפנימי שלו, של יצריו.
במסגרת זו, הצדיק נקרא רק מי שמטפל ומעבד את יצרו הרע. אם הוא רק הרג אותו, יקרא "צדיק ורע לו". ואם הוא הפך את תכונותיו הרעות שיפעלו רק באפיקים טובים, יקרא "צדיק וטוב לו".
ה"בינוני" במסגרת זו, הוא אדם שלא נכשל בשום עבירה, אולם היצר הרע שלו לא נמנע מלהטרידו (אף שבפועל הוא לא מצליח להכשילו).
...
התואר הרגיל:
במישור ההלכתי למשל, כשרוצים לקבוע אם האדם כשר לעדות, לא מענין מה מצב יצרו הרע. אלא מתיחסים אליו רק בהתאם למעשיו בפועל.
יחליט האדם שהוא "עושה עוונות", הוא ישא את התואר "רשע" ויהיה פסול לעדות. ולאידך, ברגע שיעשה תשובה (ברמה הבסיסית שהוא מקבל על עצמו לא לחטוא עוד), הוא יקרא "צדיק גמור" (הכשר לעדות). במסגרת זו, אין מצב בינים של "בינוני".
...
התוארים בשם המושאל לענין שכר ועונש:
במערכת המשפטית, ההגדרות לתוארי האדם הן שונות - למשל, כשהאדם עומד לדין בראש השנה.
אם רוב מעשיו הם טובים, הוא יוגדר כצדיק הזכאי בדינו (אף שימשיך להיות פסול לעדות אם לא עשה תשובה).
ואם רוב מעשיו רעים, הוא יצא רשע בדינו (אף אם יעשה תשובה בערב ראש השנה ויהיה כבר כשר לעדות).
שכן, במערכת המשפטית שבו דנים את האדם לענין השכר והעונש המגיעים לו, הקריטריונים להגדרת האדם הם אחרים.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם", שניתן להשיגם אצל מפיצי תורת חב"ד.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.