רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 1 ביוני 2021

'מעשה שהיה כך היה'


מאת: חרדי בעולמו

נגעת כאן בנושא של סיפורי מעשיות שלא היו, רק בשביל להאדיר אינטרס מסויים (של תורה וקדושה, כמובן. אחרת זה סתם שקר נלוז).

עניתי לך כאן, שהבעיה היא שורשית יותר. אנחנו מורגלים בסיפורי בדים משחר ילדותנו. משום מה הותר הדבר לספר שקרים ובדותות, כל עוד הם מסופרים מתוך כונה טובה לעורר אל העם להתחזק במשהו.

צריך לעשות כאן אתנחתא, לרגע של עברית. 'להתחזק' הכוונה תמיד היא לאסור משהו. אף פעם 'להתחזק' זה לא משהו שמישהו רוצה בעולם הזה, רק משהו שצריך לסבול בשבילו, כדי שיהיה טוב עולם הבא. אין שום התחזקות שאינה כרוכה בסבל או בוויתור. (רק לידיעה היסטורית. היו יהודים בעבר שחיו ונהנו מחיים של תורה).

הגר"י הוטנר זצ"ל יצא חריפות נגד כל הסיפורים על גדולי ישראל ש"עוד משחר ינקותם ניכר בהם שמיועדים הם לגדולות" וכדו'. זה ידע את הש"ס בגיל חמש וזה ניצל מאיסור כלשהו - שלא כדרך הטבע, כמובן - בגיל 12 וכו' וכדו' מעשים נפלאים שהמכנה המשותף שלהם הינם שניים:

1. תמיד זה אירע למי שבסוף היה 'גדול' מסוג כלשהו 2. שזה כמובן לא אירע בעולם המציאות.

הוא טען שיש בכך שני חסרונות גדולים. האחד הוא שמשתיתים את יראת השמיים של הילדים על שקרים וזה מעשה חינוכי שלא יכון. והשני הוא שהילדים מבינים שרק מי שככה לו, רק הוא יהיה גדול. במציאות, טוען הרב הוטנר זצ"ל אנחנו יודעים שהרבה מגדולי ישראל היו שובבים בקטנותם וחלקם אפילו היו בעלי 'שם רע' (נדמה לי שרק מעשה אחד על 'בעל שם רע' נותר בסיפוריאדה החרדית, אבל בעילום שם, כמובן). אני אישית יכול להעיד על אחד ומיוחד בדורנו שכיום נחשב לגאון ובזמנו היה נחשב למחוסר כשרון ממש (אבל מתמיד הוא תמיד היה) והעוילם כמעט ריחם על אביו, שהיה ת"ח מפורסם.

סיפר לי בזמנו חבר צ'אלמר שסבתו ע"ה לימדה אותו להבחין בין סיפורי מעשיות לבין עובדות בשטח ואיך להתייחס אליהם. וכך לימדה:

יש כמה מדרגות בסיפורים. אל תאמין לכל סיפר שמספרים לך.

א. המדרגה הראשונה היא כאשר אומרים לך 'קום איך וועל דיר דציילען אמעשה' (הבה ואספר לך מעשה). זו מדרגה א'. זה מעשה שמעולם לא היה ולעולם לא יהיה, כמובן.

ב. אבל מעליה יש מדרגה נוספת, ואתה צריך להיות ער לזה. והיא:

'קום איך וועל דיר דציילען אמעשה שהיה'

זה סיפור שכבר יכול להיות משל, למשל.

ג. מעליה יש מדרגה גבוהה עוד יותר

'קום איך וועל דיר דציילען אמעשה שהיה באמת' זה כבר יכול להיות מעשה שאולי קרה פעם למישהו, אבל לא למספר, כמובן.

ד. ויש את המדרגה הגבוהה עוד יותר:

'קום איך וועל דיר דציילען אאמעסר מעשה שהיה באמת' (בוא ואספר לך מעשה אמיתי של מעשה שהיה באמת). זו כבר דרגה עילאית של אמיתות המעשה.

ה. אבל, המדרגה הגבוהה מכולן היא זו - ושים לב היטב:

'קום איך וועל דיר דציילען אאמעסר מעשה שהיה באמת. איך האב דאס אליין גיהערט' (בוא ואספר לך מעשה אמיתי שהיה באמת. אני במו אוזני שמעתי אותו).

זו המדרגה הכי גבוהה שיש.

ו. ואם מישהו יגיד לך שיש מעשה מדרגה גבוהה יותר, תדע שמעשיותיו, אפילו משל אינם.

ודפח"ח.

חרדי בעולמו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.