רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 29 ביוני 2021

ברכתה של מוראה של מלכות


מאת: חרדי בעולמו


לאחרונה שמענו שיו"ר וועד עובדי מגה פנה אליהם בדרישה שהם יערכו את קניותיהם בחנויות 'מגה' בלבד, ולא בחנויות זולות יותר, כפי שהם רגילים.

רק לשם הבהרה. עובדי מגה זכאים לעשר אחוז הנחה בחנויות 'מגה'. עדיין ואעפ"כ זול להם יותר לקנות ברשתות אחרות!

מהצד, המסקנה העולה היא שקיבלנו כאן עצה בחינם מעובדי מגה שלא כדאי לקנות בחנויות שלהם. אם מישהו במגה רוצה לשפר את המצב, כדאי לו לשקול עידכון מחירים כלפי מטה.

אבל ישנם גופים שלא מסיקים מסקנות שמחייבות אותם עצמם, אלא רק מסקנות-נגד-אחרים.

אין לי מושג אם חיוב עובדים לקנות במקומות עבודתם הינו חוקי. ברור לי שאינו הגיוני ואינו מוסרי, אבל מסופקני בנושא החוק.

נזכרתי שבזמנו, בעת שכיהנתי כמורה במסגרת החינוך העצמאי, היו מקזזים מתלוש השכר שלנו 'דמי מנוי' על המודיע. כשביקשתי להסיר אותי מהמנויים (כי קבלתי חינם במקום עבודתי. לא שהעליתי על דעתי שניתן להיות יהודי כשר ללא קריאת המודיע) נאמר לי שזה בלתי אפשרי, שבעצם זו תרומה להמודיע. שאלתי (שאלת תם, הייתי צעיר) אם כן, האם אפשר להפחית את זה מכספי המעשר שלי ונעניתי שאכן כן. המודיע שאלו רב וזה אפשרי.

משום מה, היתה לי מחשבה שניה בנושא ושאלתי רב אחר (שלא נמנה על חוג המוציאים לאור של המודיע) והוא אמר לי שבשום פנים ואופן לא. זו לא תרומה, הוא אמר, זה פשוט גזל. גור מנצלים את כוחם ומכריחים אותך להעביר להם כסף. עברו שנים עד שגיליתי שגם בסקטור הליטאי, תשלום עבר מנוי עיתון יכול להיות מוגדר כ'צדקה', וזאת אם אתה עושה את המנוי על 'יתד' ולא על המודיע, כמובן. מהדברים הקטנים הללו אתה מתפתח ומתבגר בסופו של דבר. טוב, שם לפחות לא אנסו אותי לשלם, רק שטפו לי את המוח.

אח"כ הפסיקו לגבות מאיתנו את הכסף על המודיע. לא בגלל שהם הבינו שזה גזל גמור, אלא מפני 'מוראה של מלכות'. הדבר נודע לשלטונות והם אסרו גביית כספים מהעובדים.

עכשיו אני קורא כאן שעדיין ממשיכים לגנוב ולעשוק את העובדים והעובדות בחינוך העצמאי. מן הסתם שוב קוראים לזה 'תרומה' או משהו כזה, אבל גזל הוא גזל הוא גזל.

לצערנו, עדיין שורה במחננו הפקרות נוראית בתחום של כבוד העובד וזכויותיו ואילמלא מוראה של מלכות, איש את רעהו חיים בלעו. עדיין נמשך עושק עוזרות-הגננות ועדיין אלפי אלפים ממורות ישראל אינן מקבלות קביעות, רק בגלל שזה יקבע את זכויותיהן - וכל זמן שאפשר להשתמש בכסף בתבונה רבה יותר כלומר, לחלק לקרובים ומקורבים, מן הסתם) אז בשביל מה לבזבז כסף טוב על זכויות של עובדים ועובדות שבכל מקרה ימשיכו לעבוד??

כמו בדברים אחרים, נראה שאך חסד עשה איתנו הבורא שנתן על עול החילונים עלינו. אילו הכל היה תלוי רק בעסקנים וברבנים (ובבתי הדין, כמדובר כאן כבר) אזי מצבו של עמישראל היה קשה יותר.

הייתי שמח אם מישהו היה מסביר לי פעם, למה באמת אצלנו כל כך פשוט וברור שנכון וכשר וישר להעדיף פרוטקציה של קרוב משפחה על פני מורה מצוינת, רק שאינה קרובת משפחה. מהיכן זה בא שכל בעל שררה מרגיש ונוהג במוסד ובכפופים לו כאילו הם רכושו הפרטי.

חרדי בעולמו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.