רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 10 ביוני 2022

"היום בתניא" שבת קדש י"ב סיון

 

"היום בתניא" שבת קדש י"ב סיון
"שער היחוד והאמונה" 
 המשך פרק ג' (עמוד 156)
שנה מעוברת

חיות העולמות והנבראים, כאור וכזיו השמש:
להרחבת הבאור נזכיר: שאור השמש המאיר לארץ ולדרים עליה, אינו חלק מגוף השמש, אלא הוא הארה בלבד הנמשכת ממנה (ואינו כמים היורדים ממקום גבוה לנמוך, שעצם המים שהיו למעלה נמשכו למטה).
והנה, כדוגמת אור השמש: כך גם יש לראות את החיות האלוקית הנמשכת ממנו יתברך להחיות את העולמות. רק כאור וכהארה בעלמא מ"מהותו ועצמותו יתברך" (שהבורא האיר והמשיך ממנו, כשעלה ברצונו לברוא את העולם).
ובהתאם לכך מובן, מה שכאן בתניא, בעברו מהמשל לנמשל, אין רבנו מתאר את היחס שבין הברואים ל"עצמותו ומהותו יתברך", אלא לרוח פיו יתברך השופע עליהם ומהוה אותם מאין ליש - ובמישור זה, יש איפוא לראות את שני המבטים על העולם (שהבאנו בסיכום של אתמול).
...
המשל אינו דומה לגמרי:
נקודה נוספת שהתניא מעורר בסוף פרק ג, היא: שהנמשל (שבו אנחנו מתיחסים לאור האלוקי שבעולם), אינו דומה לגמרי למשל של אור השמש  (שיש בו שני מצבים, האור כפי שהוא במקורו בגוף כדור השמש, והאור כפי שמתגלה לנבראים).
שכן, כמבואר לעיל: זה שאור השמש נראה על הארץ כדבר בפני עצמו, זה בגלל שכאן בחלל העולם גוף השמש לא נמצא במציאות, והביטול המושלם לגבי המקור,  הוא רק כשנמצאים בתוכו ולא מחוצה לו.
ואילו הקב"ה, הרי במציאות הוא נמצא בכל מקום (ואין מקום הפנוי ממנו) - יוצא איפוא  שתמיד הנבראים נמצאים במקורם. ואם כן, תמיד על הנבראים לחוש את עצמם כלפי הבורא, כהרגשת זיו השמש כפי שהוא  בתוך השמש.
ואם כן צריך להבין כיצד נוצר המצב, שבו הנבראים אינם רואים ואינם חשים את מקור חיותם שבו הם שרויים?
את המענה לשאלה זו, נקבל אי"ה עם המבואר להלן לאורך "שער היחוד והאמונה".
...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.  מומלץ לשלב את התניא היומי, בדברי התורה הנאמרים בשלחן השבת.
שבת שלום!

חדש! "היום בתניא" באמצעות המייל. להצטרפות נא לשלוח בקשה hayombatanya@gmail.com
הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן *ועשרות ספרי *חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב גרין ע"ה ומופץ על ידי בני משפחתו.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

=====================

תשורה לשבת
⛳️⛳️⛳️⛳️

מסכת אבות מרכזת בתוכה הוראות נפלאות של חכמי התלמוד, המדריכות את האדם למידות טובות ברמה גבוהה של " מדת החסידות" ו"לפנים משורת הדין".
הספר "פרקי אבות עם מילי דחסידותא" של הרב יקותיאל גרין משלב באופן נפלא פרשנות בסיסית, דברי הגות ומחשבה, ומעיינות החסידות יחדיו.
‐--------------------------
אבות פרק א משנה א
"משֶׁה קִבֵּל תּוֹרָה מִסִּינַי, וּמְסָרָהּ לִיהוֹשֻׁעַ, וִיהוֹשֻׁעַ לִזְקֵנִים, וּזְקֵנִים לִנְבִיאִים, וּנְבִיאִים מְסָרוּהָ לְאַנְשֵׁי כְנֶסֶת הַגְּדוֹלָה. הֵם אָמְרוּ שְׁלשָׁה דְבָרִים: הֱווּ מְתוּנִים בַּדִּין, וְהַעֲמִידוּ תַלְמִידִים הַרְבֵּה, וַעֲשׂוּ סְיָג לַתּוֹרָה"

משה קבל תורה
לא נאמר שה' נתן למשה את התורה, אלא שמשה קבלה.
קבלת התורה נקראת על שמו ונזקפת לזכותו של משה. כי בשעה שהמלאכים בקשו שתנתן להם התורה: "תנה הודך על השמיים", התוכח עמם משה ובטענותיו: "כלום יצר הרע יש ביניכם"?, "כלום אב ואם יש לכם"?, זכה משה שניתנה על ידו התורה לשיראל.
                *
את שנתן הקב"ה בתורה, קבל משה במילואו. והוא הכח העצמי שניתן במתן תורה, הכח להבין את התורה וכן שהבנתה תפעול.
כח זה שקבל משה - מסרה ליהושע ויהושע לזקנים ישנו בכל אחד ואחד מישראל.
(פרקי אבות עם מילי דחסידותא הרב יקותיאל גרין א,א)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.