רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 17 בדצמבר 2021

רגעים של השבוע - פרשת ויחי-חזק

 

רגעים של השבוע - פרשת ויחי-חזק


על שכונת מארינה רושצ'ה, התמודדות עם טלפון שבור, סיפור על הפחד של מלך החזנים וכיבוד אב של משנה למלך

 

א. חן המקום על יושביו

התבקשתי לפני מספר ימים להתייצב לראיון מוסרט, על ידי חברה מקצועית של סוקרי דעת קהל, שהוזמנו לפרויקט בדיקת מצב שכונתנו - שכונת "מארינה רושצ'ה", בשיתוף פעולה של עיריית מוסקבה וראשי הקהילה היהודית כאן. במסגרת הפרויקט נאספים נתונים שונים ומגוונים בכל תחומי החיים של הגרים בשכונה, במטרה להגיע להבנת הצרכים ויכולת שיפור הקיים. 

כ-70 אלף תושבים מכילה השכונה, הממוקמת בחלק הצפון-מזרח העיר, והיסטוריה מרתקת יש לשכונה, שבשנים עברו לא הצטיינה בשם טוב, דבר שהשתנה בהדרגה, ככל שהתווספו בה המוסדות היהודיים, כהמשך לבית הכנסת חב"ד שהוקם בה לפני 95.

שם השכונה הפכה לסמל ודוגמה של המהפכה היהודית שעוברת ברוסיה; המרכז היהודי שבה, הוא מגדל אור לכל הקהילות היהודיות שהתפתחו בשני העשורים, ולא פלא שרוב התיירים היהודים המבקרים במוסקבה, באים לפקוד את השכונה, לראות מקרוב את המוסדות הרבים ושירותי הקהילה.

ציינתי הרבה דברים לשבח, אך במקביל גם דיברתי על התשתיות הישנות וציינתי שורה של צרכים חסרים לתושב ולאורח. בתקווה שהייתי פה לרבים, בכדי להועיל ולהיטיב להבא. 

 

ב. זמן איכות

האמת היא שהיו לכך התראות מראש, אבל התעלמתי מהן; אולי חשבתי שהדבר יסתדר מעצמו, או סתם עצלנות, אך כך או כך, בבוקר של יום שלישי שבק הטלפון הנייד שלי חיים. אני מנסה ללחוץ, להדליק ולכבות, וכלום לא עוזר. בהמלצת ידיד, מוזמן מומחה מיוחד המגיע במהירות הבזק, ולאחר בדיקה של רבע שעה הוא מודיע לי חגיגית כי יש להחליף כמה חלקים, ואז יש סיכוי של חמישים אחוז להשבת החיים למכשיר. "זה יעלה לך רק 25 אלף רובל" - הוא מבשר חגיגית", שמעתי את הסכום הגבוה, אמרתי תודה אבל ויתרתי על התיקון. שילמתי דמי שירות ונשאבתי חזרה לעבודה העמוסה. ללא טלפון. לא שבת ולא חג היום, אך בלי מכשיר ביד, אבל עם אמונה מלאה, שהכל רק לטובה! 

היו אלו שעות של תפוקת עבודה רבה יותר, יחד עם רוגע של פעם, שלצערנו נעלם לנו בשנים האחרונות המלאות בהתפתחויות טכנולוגיות.

ובסופו של יום, בשעות הלילה כשלפתע המכשיר ב"ה נפתח מחדש, גיליתי כי העולם התנהל כרגיל, לא היו הודעות דרמטיות שהיו צריכות להדיר שלווה מנפשי, ואולי אלמד להניח את המכשיר לכמה שעות איכותיות, מלאות יותר.  

 

ג. חזן עם טעם

"יום אחד התפרסם, כי מלך החזנים ר' יוסל'ה רוזנבלט ע"ה יופיע בישיבת 'מאה שערים' בירושלים. הצלחתי ב"ה לרכוש כרטיס מבעוד יום, ונכנסתי אל אולם הישיבה בהתרגשות ובדריכות רבה. עומס המשתתפים והחום של ימי הקיץ, הביאו לפתיחת חלונות הישיבה כדי שייכנס אוויר צח, אך כמו כל חזן שחושש מרוח פרצים העלול לפגוע חלילה בקולו, ביקש יוסל'ה לסגור את החלונות, ועשה זאת בדרך צחות וחכמה. וכך פתח ואמר לנו: 'חז"ל אומרים כי האוויר של ארץ ישראל מחכים, וידוע פתגם העולם שהחזנים הם טיפשים. יוצא אם כך, שייכנס אלי אוויר ארץ ישראלי שיחכימני וייקח מטיפשותי, ובכך ייפגע כשרוני החזני'... ומי ירצה לפספס אחוז אחד של ר' יוסל'ה? כמובן שהחלונות נסגרו מיד והחזן האגדי נשם לרווחה"... סיפור חביב היסטורי, ששמעתי בילדותי מסבי היקר והבלתי נשכח 'זיידע שור ע"ה', שהבין דבר ומשהו במוזיקה ובחזנות, אותם השריש בנו בעקביות בכל הזדמנות. 

החזן בה"א הידיעה בדור שלנו, הוא ללא ספק ר' איצ'ה מאיר הלפגוט שיחי', יהודי חסידי צעיר, בעל כשרון נדיר, שזכה להגיע מארה"ב לשמח בחתונת בת הרב הראשי שליט"א שנערכה השבוע. וכשהוא פתח את פיו לכמה קטעי חזנות, נעמדתי מסומר, מקשיב לקול העולה ומטפס, לתוכן שהוא יוצק במילים באמצעות הטונים העולים ויורדים. ונזכרתי בר' יוסל'ה וגם בסבי היקר והאהוב, שיום היארצייט שלו יחול בעוד מספר שבועות. 

 

ולתמונת השבוע: כדת משה

צוות צילום מקצועי עושה את עבודתו נאמנה, אך בחתונה שכזו, אתה מצלם בעצמך פה ושם, למשפחה וידידים המתעניינים מרחוק בחתונת בת הרב הראשי הרב לאזאר שליט"א. 

היו לא מעט רגעים יפים ומרגשים לתעד, השיא מבחינתי היה בזמן סידור הקידושין, כשהמנחה הרב ברוך גורין הזמין את סב הכלה השליח באיטליה הרב משה לאזאר שיערוך את הקידושין, כפי שזכה לעשות בכל החתונות הקודמות של ילדי הרב שליט"א.

התבוננתי מהצד בכל השעות, החל מקבלת הפנים ועד סיום החתונה הגדולה בשעות הקטנות של הלילה, ודאגה אחת נסוכה על פני הרב: לדאוג להוריו ולכבדם כראוי. וכעבד בפני רבו עמד לשמש את אביו בזמן עריכה החופה, וההקשר ליוסף וכיבוד אביו יעקב במצרים, כפי הנלמד השבוע בפרשתנו - התבקש מאליו.

 

גוט שבת. חזק חזק ונתחזק!

שייע

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.