רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 3 בדצמבר 2021

כשלון החינוך החרדי

 

שלום ורפואה שלמה לר' חיים היקר,

חשבתי להתחיל לכתוב סביב שתי הפרשיות שקרו לאחרונה - פגישת הרבנים עם יועז הנדל וההופעה המעורבת של מרדכי שפירא - אלא שהופתעתי לטובה שכבר הקדימני חרדי בעולמו במה שכתב אודות פגישת הרבנים, פשוט לקח לי את המילים מהמקלדת ולא נשאר לי אלא להשלים קצת.
כך סיים את דבריו:
"משתמע שלדעת רבנים אלו, הסיבה העיקרית/היחידה של אנשים לשמור תורה ומצוות היא הסביבה התומכת/כופה. לדעתם, אם תינתן לחרדי רגיל בחירה בין לחטוא או לשמור, בחירתו תהיה לחטוא. האפשרות היחידה שאדם לא יחטא היא אם נקח ממנו את הבחירה ונכניס אותו למצב שאם יחטא, הוא ישלם על כך מחיר חברתי."

קלע בול. ונוסיף לזה את הדוגמה של ההופעה המעורבת של מרדכי שפירא.
מה שקרה שם, זה שהוא הופיע במעורב כשהציבור היה כל כולו חרדי, בני ישיבות ובנות סמינר. על פי ההלכה, לא פשוט לאסור ישיבה מעורבת באירועים, כי מאי שנא מישיבה באוטובוס/ברכבת/בסניף הבנק/בסניף הדואר/במכולת וכו' וכו'. אלא הבעיה מתחילה כשמתחילים לרקוד, או יותר נכון כשמתחילות לרקוד, כי אם רק בנים רוקדים אין שום בעיה, הבעיה היא שבנות רוקדות בפני בנים. וכאן השאלה הנשאלת היא איזה חינוך קיבלו אותן בנות סמינר שראו בנים סביבן ובכל זאת רקדו?! ואיזה חינוך קיבלו אותם בני ישיבה שראו בנות רוקדות סביבם ולא ברחו מהמקום?! אבל את השאלות האלה לא נמצא בעיתונות החרדית, אלא רק נקרא מודעה נגד מרדכי שפירא שעשה הופעה מעורבת.
שוב אותו קו חשיבה: אם יש הופעה מעורבת, מוכרחים לרקוד מעורב. אם יש אפשרות שלא לכפות קו כשר, מוכרחים לרכוש קו לא כשר, ואם יש קו לא כשר מוכרחים לחטוא.

נקודת מחלוקת בין הנדל לרבנים שחדי שמיעה קלטו  היא שלפי הנדל חסימת תוכן היא בשביל לשמור על ילדים, ואילו לפי הרבנים והאדמו״רים היא בשביל לשמור על כלל הציבור.
כאן טמונה טעות החינוך החרדי. לכו בנים שמעו לי, "יראת ה' אלמדכם". חנוך לנער על פי דרכו "גם כי יזקין לא יסור ממנה". צריך לחנך את הילדים ליראת שמים, כדי שגם כשיגדלו ויוכלו לבחור ברע, ימשיכו לדבוק בטוב. מי שחושב שאפשר לכבול את ידיהם של החרדים לנצח גם כשהם מבוגרים, טועה בגדול כי זה פשוט לא מציאותי. ככל שאדם גדל הוא נהיה יותר ויותר עצמאי ואין מי שיכול לכפות עליו דבר, מלבד חינוך ליראת ה' שקיבל מילדותו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.