בהחלט שאני מסכים עם החרדי בעולמו בערך
הנושאים שהוא מגדיר כאכשר-דרא שהן בעצם תובנות ישרות שהוסיפו מימד של
אנושיות לחיי היום יום במחננו. אבל מה שמביך ברשימת הנושאים שהזכיר הוא
שהתובנות שפירט אין הורתם וגידולם במחננו אלא שמהעולם החיצוני אלה באו לנו.
והלוואי
שנגיע למצב בו תתבגר המעטפת החברתית החרדית להעריך ולהעריץ הורים ובני
משפחה המקריבים את חייהם קרבן על מנת לתת חיים נורמליים ככל האפשר לילדים
והקרובים שאינם מסוגלים לטפל בעצמם במידה שאלה נערצים בחברות המתורבתת של
העולם החיצוני. לא עוד מסכנים מחוסרי מזל אלא הורים גיבורים, קדושי היום
יום המורמים מעמם הראויים לכל האהבה והכבוד בה עלינו ללוותם.
אילמלא
דמסתפינא הייתי אומר שהרבה ממה שהתרגלנו בו מעורר את השאלה שמא דבק בנו
שמץ מהפיהלוסופיה הניטשאית הארורה שהיא בעצם נטייה נטועה בחיית האדם המעריץ
את העצמה רומס בחלש ובז לתחושות החמלה המולדת, וכאשר ׳פיהלוסופיה׳ חייתיות
זו הפכה למחשבה סדורה היא החליפה את אנושיותם המתורבתת של הגרמנים הפכתם
לכלבי טרף.
אצלנו
חיי פוילע שטיק וההתעשרות על תרמית גניבת הדעת וגזל העניים היא עדיין
בגבולות המכובדות כי כסף זה כסף ומעמד חברתי הוא מעמד חברתי.. הכסף הוא כח
הוא עצמה והעצמה היא חזות הכל.. אתה אומר ראו איזה גנב רמאי וגונב דעת חסר
מצפון.. יענו כנגדך בעיניים חלמאיות בורקות: אבל הידעת כמה אנשים מאמינים
בו ואיזה גביר אדיר הוא..
אנחנו
עדיין רחוקים רחוקים מאימוץ הערך האוניברסלי שהעוני והבערות הן מחלות
חברתית שטובת הכלל וחובתו הוא למנעם ולרפאותם. בינתיים עוד לא חדרה אלינו
התובנה הפשוטה עד כמה משוקץ ומתועב הוא המצב שבעלי השפעה עשירים כקורח
ייקראו אדמו״רים או גדיילים מקובלים רישישיבעס באבות או חברי כנסת וכדו׳
עושים ככל יכלתם לטפח במחננו עוני בורות ונחשלות.
הוי
מרא דאברהם מי ראה ומי שמע על רב ומחנך היושב עם תלמידיו ומטפח בהם מודעות
הכיצד יתמודדו בהצלחה עם אתגרי הפרנסה. כוולם כוולם בונים תורה וחסידות
ומקשקשים כאפוטרופוסיו של קודשא בריך הוא ותורתו כשבעצם כל מעיינם הוא
להבטיח חיים של עושר ופריבילגיות לעצמם ולבניהם אחריהם יהיה הדבר על חשבון
עוניו ואומללותו של מי שיהיה. שוין איינמאהל א אכשר דרא
דומני
שהפלגתי בשטף דברי לנושאים ותופעות משניות התפוסים עמוק ורחוק בסבך
עקלקלות התרבות החרדית של זמננו ושכחתי להזכיר את האות אלף כי התיקון חייב
להתחיל באימוץ ערך אמירת האמת, ולאו מילתא זותרתא היא בעולמנו, כי מי יקום
לנו עם מרעים לטלטל את תרבות הכזבנות והנכלולים שהתאזרח ומשתרש בנו ומאפיין
אצלנו את השיח החברתי הפובליקציות והחרידונים וגם האמוני, כמו היו הכלים
הבסיסיים בבניין היהדות והחסידות ״הנאמנים״ שאין בלתם . ועכשיו לך ותעשה
חביתה מגללי שוורים..
הגרמנים
האמינו שהכל הופך למוסרי מהוגן ואף מכובד כל עוד הוא נעשה בשם עניין גזע
העל, ואצלנו? די שמישהו ינפנף במשהו ׳מהז׳רגון שלנו׳ יהיה הדבר מוזר מטופש
שקרי מופרך ונלעג ככל שיהיה והכל רצים, כי חינכו דור אשר השקר הבדיה
והסילוף הכיתתי הם ורק הם הדברים שיכנסו באזניו ויתקבלו על דעתו. אז איפה
אנחנו עומדים מלהוות חברה ערכית ומהוגנת או מלהשתבח באכשר דרא?!
הא..? כל האחרים יותר גרועים.. האמנם? ובכל דבר ונושא?! לאט לכם כי אני עדיין רחוק מלהיות משוכנע!
בל
אחטא בלשוני, ואין אדם נתפס על הרהורי לבבו שמא עלינו ועל דורנו אנו על
ישיבותיו גדוליו צדיקיו וצדקותיו אמר הנביא ייחזקאל: כמשפטי הגויים אשר
סביבותיכם לא עשיתם.. והגמרא בסנהדרין מבארת: כמתוקנים שבהם לא עשיתם
כמקולקלים שבהם עשיתם.. והשם הטוב יחוס ישא ויכפר.
יהודי פשוט
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.