רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 3 בספטמבר 2021

תמונת השבוע שלי: בדיקה מהודרת

 


תמונת השבוע שלי: בדיקה מהודרת 

תאריך: יום חמישי כ"ה באלול ה'תשפ"א

מיקום: בניין הרבנות הראשית לרוסיה

 

כמו אצל כל יהודי טוב, רשימת המשימות לפני ראש השנה מורכבת מהמון מטלות; רוחניות לצד גשמיות, שכל אלו יחד מובילות אותך לקראת יום הדין, ועל-כן צריכים להתכונן כראוי. במהלך מילוי רשימת האורחים המגוונים לסעודות החג, ומחשבות על עוד מעשים טובים שניתן להספיק, נזכרתי לפתע, כי עקב נסיעות ועיסוקים רבים עוד לא מסרתי את המזוזות לבדיקה. הזמן קצר ולהספיק את כל המזוזות לפני החג כבר לא שייך לכאורה, אבל פטור בלא כלום אי אפשר, הורדתי את המזוזה הראשית ומיהרתי איתה אל 'לשכת הסת"ם'. 

 

את חיוכו הרחב של המגיה היושב בחדר השני ראיתי עוד מהחדר הקדמי, ביקשתי רשות להיכנס אליו פנימה והתקבלתי מיד בלבביות. לא רציתי לבזבז את זמנו היקר בתקופה זו, והסתפקתי בשיחה קצרה אך מרתקת, של פרטים וסיפורים ממה שעובר בחדרים הקטנים כאן לידינו, אשר פעילותה גדולה ומשרתת יהודים רבים בכל רוסיה. 'מדוע בכלל משתדלים לבדוק בכל שנה בחודש זה - חודש אלול - את המזוזות והתפילין, הרי בהלכה מופיע שמזוזות בודקים רק פעם בשלוש וחצי שנים ותפילין הרבה פחות?' שאלתי אותו, שאלה שאולי עוד שואלים. ידידי הרב אריה לייב ארטובסקי עצר לכמה דקות מעיסוקיו, ומנה כמה סיבות לכך: "הקלף והדיו של היום, חלשים יותר מדורות שעברו, ועם הזמן יכול מאוד להיות שאותיות נמחקות, דבר שגורם מיידית לפסילת המזוזה או התפילין. שנית, לצערנו הרב ישנם סוחרים לא אמינים בתחום פרוץ זה, או סופרים שלא מקפידים היטב, ואנשים ששילמו במיטב כספם לא קיבלו תמורה מלאה וכשרה על התשלום ששילמו. ובכלל, חודש אלול הוא חודש החשבון, וצריכים להרבות בו בזכויות והידור בתפילין האישיות ומזוזות הבית והעסק - זו זכות גדולה בעבור כל אדם ומשפחתו". 

 

את אביו ר' אלכסנדר ארטובסקי, אני זוכר היטב מימי בחרותי בירושלים. אגדות רבות נשמעו עליו על פעילותו בהצלת בנות ישראל רבות שנפלו לצערנו בקסמם של ערבים בארץ ישראל, עד שנפקחו עיניהם, ור' אלכסנדר מטעם הארגון החשוב 'יד לאחים' היה שם ברגעים הנכונים כדי להציל אותן ולשחררן מכפרים ערביים עוינים, במבצעים ליליים דרמטיים, ברמה שלא לא ביישה את אנשי המוסד הישראלי. כשפגשתי אותו כבר במוסקבה לאחר מספר שנים מאותה תקופה, הוא עדיין לא מוכן לספר על רוב המבצעים או על פרטים מסגירים מאותה פעילות. 'מוקדם מדי' אמר לי כממתיק סוד. סודות של משפחות רבות העומדות היום תודה לקל - על יהדותם הודות למסירותו. 

 

בנו בכורו הרב אריה לייב הגיע גם הוא אלינו, "וכמו הרבה חסידים, לפני צעד כה משמעותי בחיים, כתבתי מכתב לרבי והכנסתי אותו באחד מכרכי 'אגרות קודש' של הרבי. התשובה שם הייתה מיועדת למגיה שהתלונן על פרנסתו שאינה מספקת, והרבי כותב לו ללמוד חסידות בכל יום וזה יביא לו ברכה בפרנסה. זה בדיוק התחום שהתמחיתי בו באותה תקופה. לאחר סיום לימודי הסמיכה, ועל אף שלא יכולנו לקחת איתנו הרבה דברים מהארץ למוסקבה, לא ויתרתי על ערכת ההגהה. הגעתי הנה, וביוזמת הרב הראשי שליט"א נפתחה 'לשכת הסת"ם', ומאז ידיי מלאות עבודה, ולא רק בחודש אלול…". 

 

הרעיונות של הרב אריה לייב נפלאים, והוא עומד כאן למען כל דבר יהודי הדרוש ליהודי רוסיה. ממדבקות עם אותיות יהודיות עבור מקלדת, ועד עשיית שופרות במפעל יהודי קטן חדש שבפרברי מוסקבה, המייצר שופרות איכותיים במיוחד, העומדים כמובן תחת הכשרות המהודרת של הרבנות הראשית לרוסיה. גם מפעל לרצועות תפילין בפיקוחו וכשרותו של הרב הראשי, וכן מכין אבנטים לחגור בתפילה, וכעת אף השיג ברוסיה מכונה ידנית קטנה להכנת חוטי ציצית לטליתות. בנוסף מתמחה הרב אריה לייב בנושא ה'שעטנז', ובודק בגדים מאיסור חמור זה המפורט בתורה שלא ללבוש צמר ופשתים יחדיו, אשר עליו אמרו הקדמונים כי הלובש שעטנז מעכב חלילה את תפילותיו לעלות למרום. 

 

בתקופה האחרונה יצא שמו לתהילה במסירת הרצאות וסדנאות. בהתחלה הם היו רק על נושא של ספרי תורה, תפילין ומזוזות, ובחודשים האחרונים הוא הכין הרצאה וסדנה על שופרות. השקיע בהבאת שופרות מיוחדים ונדירים, וציבור המאזינים רואים מקרוב את ההבדלים בין שופר שהיו תוקעים בשנת 'היובל', לשופר שתוקעים בו בראש השנה. כל דבר יש לו משמעות עמוקה, מלאה בפרטים ומלווים בהיסטוריה, המוסבר על ידו ברוגע ומתקבל בהבנה באוזני השומעים. 

 

"לפני מספר ימים קיבלתי בית מזוזה ובתוכו היה נייר פשוט עם כמה מילים מודפסות עליו", הוא מספר לי לקראת סיום ביקורי הקצר אצלו, תוך כדי שהוא מראה לי את החדרים שלידו: חדר שיוף התפילין, חדר צבע לתפילין, חדר פתיחה וסגירה של תפילין, ממש כמו מפעל קטן ומאורגן, בו כל אחד יכול לראות מקרוב את מה שמכניסים לו לתוך התפילין שהוא רכש ויודע ומרגיש כי יש 'אבא' למוצר. וכמובן בעיקר שולחן העבודה שלו לבדיקת הכתב של המזוזות והתפילין, בזה הוא מתחמה וקשריו עם רבנים מומחים בתחום זה במקומות שונים - הקנו כבר לרב ארטובסקי שם של כבוד בין מומחי הסת"ם בעולם. 

 

גוט שבת ושנה טובה ומתוקה!

שייע

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.