מאת מחבל
אל
הסיפור המרעיש אודות ההחלטה לפסול כעד לקידושין אחד ממצביעי רשימת "בני
תורה", התווסף פרק נוסף. כפי שפורסם, בשבוע שעבר התקיימה חופת משפחות
ברלינגר-גליס באולמי 'ארמונות חן' בבני ברק, כאשר הגאון רבי יחיאל קלרמן,
מראשי ישיבת אורחות התורה, היה מסדר הקידושין. בדרך לחופה נאמר למסדר
הקידושין כי אחד מהעדים נמנה על קהילת חניכי הישיבות שבראשות הגר"מ גרוס,
והיה פעיל במסגרת רשימת בני-תורה בבני ברק. הרב קלרמן הודיע כי לא יקיים
את החופה עד שיוחלף העד! לטענתו, כך יש לעשות ע"פ הוראתו של מרן הגר"ח קנייבסקי, שמדבריו עולה כי המצביע 'עץ' פסול לעדות.
אלא
שהנסיון למצוא מיד עד חליפי, הניב שאלה נוספת. כידוע, בשעת החופה נמצאים
בדרך כלל רק בני המשפחה המצומצמת ולכן קשה למצוא עדים שאין בהם בעיית פסול
קרובים. למסדר הקידושין הוצע לקחת כעד חליפי את הרב נתן אדלר, אלא שבדרכו
לחופה התברר כי אותו עד הוא מחותנו של בעל השמחה הרב ברלינגר. הנוכחים
העירו למסדר הקידושין, כי הוראת הפוסקים היא שלא לקחת מחותן כעד קידושין,
כי למרות שאינו פסול ממש, אך הקפידו שאין זה ראוי לקחת עד שנראה שיש בו
פסול קורבא. אחד מתלמידי החכמים במקום העיר כי הגר"ש וואזנר מאוד מקפיד על
כך. אך מסדר הקידושין אמר שבשעת הדחק ניתן לקחת עד כזה.
אלא שלאחר מכן נודע, כי הדבר עומד גם בניגוד לדעת מרן הגר"ח קנייבסקי.
לפני עשר שנים הוציא הרב סאוויץ מלייקווד ספר "ישמח לב" שכולל לקט פסקים, בהם תשובות רבות שכתב לו מרן הגר"ח קנייבסקי בכתב ידו. בין היתר נשאל האם ניתן לקחת מחותן כעד בחופה ומרן הגר"ח השיב בנחרצות: "לא נוהגין"!
מאז החופה עלתה השאלה האם מסדר הקידושין היה צריך להעדיף את המחותן כעד, על אף שגם דבר זה בניגוד לדעת מרן הגר"ח קנייבסקי, ומי מבין שתי האפשרויות נחשב כבעייתי יותר מבחינת הכושר לשמש כעד בחופה.
הערת המערכת:
מבירור שעשינו אמרו לנו כי אם השאלה היא מחותן או מצביע 'עץ' עדיף מחותן, מפני שמצביע 'עץ' הוא אפילו לא בחזקת אדם הוא בהמה, ואם הוא אדם אז הוא חייב סקילה ואיבד נאמנותו, ועוד ענינים, ואילו מחותן כעד לאסור זה רק ענין של חומרה, הרבה רבנים מתירים מחותנים להיות עדים והיכן שהיה עד כזה הכתובה כשרה
הערת המערכת:
מבירור שעשינו אמרו לנו כי אם השאלה היא מחותן או מצביע 'עץ' עדיף מחותן, מפני שמצביע 'עץ' הוא אפילו לא בחזקת אדם הוא בהמה, ואם הוא אדם אז הוא חייב סקילה ואיבד נאמנותו, ועוד ענינים, ואילו מחותן כעד לאסור זה רק ענין של חומרה, הרבה רבנים מתירים מחותנים להיות עדים והיכן שהיה עד כזה הכתובה כשרה
נראה כמו ד"ת לפורים...
השבמחקוכעת ברצינות, אין שום הלכה בתורה שלפיה בכל דור מתמנה אפיפיור שכל בית ישראל משועבד לו, והוא הקובע למי להצביע, מה ללבוש, מה לאכול, איזה עיתון לקרא, מה לשיר בשלחן השבת וכו'. בפרט, התורה מתירה (ואף מחייבת) כל יהודי להחליט לבדו מי מייצגו נאמנה ואת מי הוא רוצה למנות כנציגו במסדרונות השלטון. אין לאף רב זכות לכפות על יהודי את השקפתו הפוליטית.
לכן, שומר תומ"צ שהצביע "עץ" הוא יהודי כשר לכל דבר ועניין, למרות שהשקפותיו הפוליטיות שונות מאלו של הרבנים שטיינמן וקנייבסקי. אדרבא, המגדפים ומבזים אותו וקוראים אותו בשמות גנאי וכו' עוברים על איסורים חמורים ונאמנותם שלהם לעדות בצע"ג.
במקום המחותנים, אני הייתי מחליף את הרב מסדר הקידושין, שהוא מהדורה מודרנית של קמצא ובר-קמצא.
לכל החכמולוגים...
השבמחקנתן אדלר בעצמו שאל את ראש הישיבה על זה שהוא מחותן, וענה לו ראש הישיבה "עצים פסולים לעדות אבל מחותן מבחינת ההלכה הוא כשר רק דלא נהגינן ולכן עדיף שאתה תהיה עד מאשר ששלזינגר יהיה עד".
"השקפותיו הפוליטיות שונות מאלו..." אהא, לדעתך לבזות תלמידי חכמים וענקי התורה גדולי הדור, ולתת יד למחללי שם שמים זה רק השקפות פוליטיות, אם כך אז כל השטיקל תורה שכתבת כאן זה גם לא יותר מ"השקפה פוליטית שונה" ואין לקרוא אותו אף בביהכ"ס.
השבמחקנאמן.
ואת כל דברי ההבל והשטות האלו של סטאלין (קנייבסקי ) הצייונים צריכים לממן, אני מתחיל להבין מה קרה לפני השואה, כשאנשים תמימים באו לשאול עצה , לברוח , מה מה לעשות, אותם התחכמויות היו
השבמחק