הרב שאולזון שלום וברכה!
ראשית ברצוני להודות לך על שפרסמת את דברי.
לאחר שראיתי את דברי המגיבים על דברי בענין זה, ואת טענותיהם שאין בהם ממש. ברצוני להבהיר את הדברים.
בבקשה אנא פרסם את הדברים הבאים שנכתבו לאחר שנשמעו כל טענותיהם, מחובתך לפרסם שיהיה קצת איזון בין הצדדים ולא אחד מול חמשה.
בענין מדוע הוקדמו לצדקה תלמידי מיר לתלמידי ישיבת ת"ת חב"ד בשנחאי.
ראשית
נשאלת השאלה, איך ניתן לדון על מקרה שהיה לפני שבעים שנה ולהתקיף ת"ח
בבוטות ובלא להניד עפעף? האם מישהו מכיר את מכלול השיקולים והאם מישהו
מכיר את כל הנתונים האובייקטיבים שהיו אז? היכן הצניעות היכן ההגינות והיכן
הישרות? מעט מכל אלה לא יזיקו למגיבים ולכותבים. העולה מהפוסטים ומהמגיבים
שכל דבריהם מבוססים על שמועות ורכילות של ההמון.
לאחר עיון במכתבם של תלמידי חב"ד בשנחאי ומהמידע המצוי באתרי חב"ד עולה כך:
א. במכתבם
של תלמידי שנחאי לחתנו של האדמו"ר הריי"ץ מהר"ר שמרי' גור-ארי' ז"ל מכ"ה
תשרי תש"ו [ניתן לראותו באתרי חב"ד] הם לא מזכירים ואפי' ברמז שמישהו מת
בגלל כספים אלו שנמנעו מהם. ואדרבה הם כותבים להרב גור אריה "לכולנו ב"ה
שלום". הרי שקרים אתם דוברים! אף אחד לא מת עקב פרשיה זו.
ב. במכתב לא מוזכר כלל שמו של הגר"א קוטלר זצ"ל שכביכול נתן את ההוראה, מוזכר שמו של רב אחר שנתן את ההוראה. נטפלתם לת"ח שלכאו' אין לו שום קשר להחלטה.
ג. מהמכתב
עולה כי הויכוח היה על כספים מסוימים בלבד שהגיעו לעתים רחוקות, אבל מתברר
מאותו מכתב שהיו גם היו מקורות אחרים לתמיכה, וכל ישיבה וישיבה קיבלה
ישירות את התרומה שלה.
ד. מהמכתב עולה גם כי רוב הכספים האלו שאנו דנים בהם, לאחר לחץ, תלמידי חב"ד קבלו את הכספים.
ה. בשו"ע
יו"ד [רנ"א סעיף ט'] מפורש, כי שלכו"ע הדין הוא שכל הגדול בחכמה קודם
לחברו בצדקה. יש לזכור כי הכספים היו מצומצים ביותר (גם בפיקו"נ ממש ההלכה
היא שמקדימים - אבל כאמור לא מדובר בזה) ע"ש.
ו. אף
אחד לא בא לזלזל חלילה בתלמידי חב"ד הצעירים. ברור שהיו ביניהם בחורים
טובים וחשובים ואולי היו ביניהם אז בגילם הצעיר כמה ת"ח. אבל מי שמתבונן
בעינים אובייקטיביות, יודה שתלמידי ישיבת מיר היו גדולי תורה מפורסמים בכמה
רמות מעל תלמידי חב"ד. גם אנשי חב"ד מודים בזה. אולי בגלל הפרשי הגיל
הגדולים, כמו"כ לא היו שם זקני חב"ד, ולכן הוקדמו,.
ז. אציב
אתגר לכל המתלהמים שאינם מוכנים לקבל שתלמידי מיר היו גדולי תורה שזכאים
לקדימות בצדקה, שיבדקו את עצמם האם הם מכירים את השמות דלהלן: הגאון ר'
חצקל לוינשטיין משגיח דישיבת מיר הגאון ר' שמואל בירנבוים ראש ישיבת מיר
בארה"ב הגר"ח שמואלביץ וחתנו ר' נחום פרצוביץ ראשי ישיבת מיר בא"י, הגר'
מיכל פיינשטיין חתן הרב מבריסק ר"י בית יהודה ב"ב, הגר"ח מיליקובסקי חתנו
של האדמו"ר מאמשינוב (השתדכו בשנחאי) ר' לייב מלין ר"י תורה ודעת, הגאון ר'
ראובן פיין, הגאון רא"ל בארון ר"י מרכז התורה מונטריאול, הגאון ר' אריה
ליב בקשט ר"י דטרויט, הגאון ר' אריה ליב בארון ר"י מונטריאול, הגאון ר' אבא
ברמן ר"י עיון התלמוד וכו' וכו', לעומת תלמידי ישיבת חב"ד, שהיו בעיקר
צעירים.
אם יתעקשו לומר שהיו בישיבת חב"ד ת"ח גדולים ברמה של הנ"ל, מ"מ, לא היה ידוע בשעתו לראשי הוועד, ואין לדיין אלא מה שעיניו רואות. , .
ח. אציב בפניכם אתגר שני, אם היו מקדימים את הצדקה ונותנים רק לאדמור"י חב"ד ונשותיהם, גם אז הייתם מתלהמים? או אולי הייתם מסכימים שאדמור"ם קודמים לאחרים.
ט. הרב
אשכנזי רבה של שנחאי היה חסיד חב"ד והוא דאג והיה פטרון לתלמידי
חב"ד, בשנחאי היתה קהילה יהודית אשכנזית שהזמינה את הרב אשכנזי לכהן כרבם,
בשנחאי היו בעלי חניות יהודים מבוססים כלכלית, והרב אשכזי התרים אותם. אבל
לתלמידי מיר בשנחאי לא היה פטרון שידאג להם. (אין דברים אלו באים לומר
חלילה שהרב אשכנזי לא דאג לתלמידי מיר). אולי זה היה השיקול של הקדימות.
י. תלמידי
חב"ד מצבם היה טוב יותר מתלמידי מיר, היה להם אבא והוא האדמו"ר ששהה אז
בארה"ב [הגיע לארה"ב בפברואר 1940] שדאג להם בתמיכה ועזרה עצומה, גם חסידות
חב"ד השקיעה מאמצים גדולים לעזור להם, הוא השיג להם ויזות ואשרות.
יא. הביקורת
על המקרה של ד"ר ר' משה חיגר מוכיח שוב את ההתלהמות העדרית של מגיבים
למיניהם שמוחם אינו מסוגל להבין... אם נצא מנקודת הנחה שכל הפרטים שכתב
נכונים, ראש הישיבה הורה לו משהו עקרוני מסוים והוא התעקש והמרה פי
רה"י, ולכן סלקהו מהישיבה, כך שבאותו הרגע שהוא לא נמנה בין תלמידי הישיבה,
אסור לרה"י לתת לו ממון שמיועד לישיבה, כי 'אין מעבירים מצדקה לצדקה' אין
מעבירים מצדקה לישיבה לצדקה של עניים, אנשים תרמו לללמוד תורה ולא לעניים,
ולכן נמנע מלתת לו מכספי הישיבה, ועמיתו רה"י השני תמך בו מממונו הפרטי.
יב.
ניתן לשער שהיו עוד סיבות להחלטה על חלוקת הכספים בדומה לסיבות שהוזכרו
בסעיפים ט' וי', אבל גם ללא טעמים אלו ההחלטה צודקת הלכתית ומוסרית.
יג.
בענין האדמו"ר מאמשינוב, לא הגיעה שום הוראה מרחוק לא לתת לו כסף, אלא זו
היתה החלטה מקומית ולא ברור מה היו שיקוליה ומה היה שם.
יד. אם האדמו"ר מאמשינוב היה חושב שראשי ישיבת מיר לא התנהגו בהגינות עמו ועם חב"ד, הוא לא היה לוקח לו לחתן מתלמידי ישיבת מיר.
טו.
עצם זה (שטוענים) שהרב קוטלר תבע את הרב אשכנזי בדין תורה, מוכיח שהיו לו
שיקולים הלכתיים נטו, ופעל ע"פ דיני קדימה המפורשים בשו"ע, דאל"כ לא היה
מעיז להתבזות בפני ב"ד ובפני העולם. רבותי, חשבו קצת בהגיון, אין לך ראיה
גדולה מזו.
טז. הרי נצטווינו לדון אדם לכף זכות אפי' הוא מהמון העם כ"ש לאנשי תורה ות"ח [רמב"ם מו"נ בהקדמה] כל
הרוצה להיעלב בכוח להסית להעליל ולהמציא שקרים, שיבוסם לו לתקוף על בסיס
השערות ולבזות ת"ח, על אף שמסבירים לו שוב ושוב שפעלו ע"פ ההלכה של דיני
קדימה לצדקה, לא מת אחד מהם ולא היתה כוונה לפגוע בהם, אבל כנראה קשה
להוציא מהראש של אנשים מיתוס שגדלו עליו, זו בעיה שאין לה פתרון קל.
בתודה וברכה שירבה כבוד שמים וכבוד התורה מ ב.
א. קודם כל קוטלר רוצח! ורואים את זה בתווי פניו כל פעם שהנושא עולה, אבל אתה מ.ב. כל פעם שאתה מעלה את הנושא אתה מעלים ראיות ובמקום התמונה אתה מביא ציור שעבר "ניתוחים פלסטים" שמחבאים את תווי הפנים הרצחניות. ב. עצוב וגם מגוחח שאתה מנסה להצדיק את תביעתו נגד ה' אשכנזי: לו יצויר שאני אין לי מה לאכול ואני גונב ממך לחם ובכך אני מציל את נפשי ותתבע אותי לדין... כן, יש לך סיבה "הלכתית" אבל אתה לא בגדר אנוש!. וכאן הנמשל: קןטלר תבע את ה' אשכנזי לדין במטרה לקבל את הכספים שחב"ד קיבלו ה' אשכנזי הלך לרבי והרבי יעץ לו לומר בדין שהי' מגיע לו חלק על זה שהתעסק בענין, וגם שסיכן נפשו מול המשטר היפני שחיפש אחריו. אז כל הפלפול ההלכתי שבנית במחילה מכבוד תורתו לא שייך כי פה אם באמת בשעת המלחמה חב"ד לקחו את הכסף כולו או התחלקו עם מיר אז שייך לדון. אבל התביעה היתה לאחר הצלחמה וכולם נשארו בחיים והתלמידים "הגאונים" של מיר לא נפטרו בגלל שהחבדניקים "הפשוטים" אכלו את לחמם. וכאן רואים את נבזותו של תת אדם זה קוטלר: כן, כמובן. היתה לו סיבה הלכתית הכסף בא ממנו אבל רק תת אדם ורוצח שכמותו יתבע אדם לדין על זה שהעיז להציל אנשים ממות.! ובני ונכדי יוצאי שנחאי כשאומרים "ארמי אובד אבי" יוכלים לכון על קוטלר והוא זוכה בזה בדין ולא בחסד! ג.מה בין תלמידו של אברבם אבינו הרבי מחב"ד לתלמידיו של בלעם הרשע קוטלר תלמידיו של אברהם נפש שפלה תלמדיו של בלעם נפש גבוהה תלמידיו של אברהם יורשים עולם הבא תלמידיו של בלעם בוא לא נדבר.... ד. בין השורות הדבר היחיד שמבצבצת בו בקיאות זה בקוטלר אז בא נציג כמה עובדות שלא נדבת לספר: הרבי הזהיר אותו שאם יוציא חידושים הוא יפרוך לו אותם וכל ימי חיו הוא לא העיז להוציא ספר [כנראה היתה לו סיבה טובה לפחד....] ה. הוא לא הרשה להתפלל בנוסח ספרד ו. בניגוד גדול לרבי הרש"ב זצוקלל"ה שהעבירו את גופו אחרי ארבעים שנה והגוף נשאר שלם, הוא אחרי כמה ימים הסריח מאוד. ובהלוויתו בירושלים אנשים ברחו כי הסריח ביותר כמו נבלה. ואני בטוח שיש לך הרבה מה להוסיף ביינתים נסתפק בזה......
השבמחקמילים יפות לא יחיה את הנרצח.
השבמחקסלעקציא בין דם לדם.
ותלמידו המאראן א.ש. מפונעביז היה הולך על פי הלכה לעשות פיפי עם התפילין של יד.
ידיהם ידי עשיו.
מכתב שכולו שקר!!!
השבמחקבתור נכד לאחד מתלמידי ליובאוויטש שהיה בשנחאי אני יודע בברור מפי סבי זצ"ל שב' בחורים מתו ברעב ואילו היה מגיע אליהם מהתקציב שניתן לתלמידי מיר בלעדית היו תלמידים אלו הי"ד שורדים. סבי זצ"ל התאבל כל ימי חייו על ב' תלמידי חכמים אלו היקרים מפז כלשונו וחזר והזכיר בכל עת ובפרט לעת זיקנתו תמיד שם הרב קוטלער שחבל שהרעיב אותם... והדברים ידועים בקרב כל צאצאי תלמידי ליובאוויטש יוצאי ישיבות וילנא ואוטוואצק.
בנוסף חוצפה נוראה מכותב המכתב לזלזל בגדלות התורה של הגאונים המפורסמים תלמידי ליובאוויטש כהרה"ג רבי מנחם זאב הלוי גרינגלאס, הרה"ג רבי יצחק הענדעל, הרה"ג רבי מרדכי מענטליק ואחרים כולם ראשי ישיבות מחברי ספרים ופוסקים ידועים. הכרתי אישית את הרב בארון שהיה ת"ח ומוזכר במכתב, אך אין יהודי אחד בכל מונטרעאל שמדמה בנפשו שהיה יותר ת"ח מהרבנים הענדעל שהיה אב"ד מונטרעאל והמקובל הגאון הר"מ גרינגלאס גם הם תושבי מונטרעאל מוכרים לכל בני העיר שהיו גאונים חריפים בקיאים בש"ס ושו"ע עם הראשונים ונו"כ והרב גרינגלאס גם היה מגדולי המקובלים בדורו וכן הרב מענטליק הראש ישיבה בניו יורק שספריו על הש"ס שם דבר בישיבות ולמדנות אלו היתה לאין ערוך למעלה מזו של הרב בארון. ואם כל אלו שהזכיר הכותב דוגמת הרב בארון הם, אז בפרוש בפה מלא יכולני לומר שתלמידי מיר פחות תלמידי חכמים מתלמידי ליובאוויטש היו!! ואיך מעיז הכותב לחרוץ מי קודם למי בגאונות וצדיקות, האם בחן אותם??!! והאם הרב קוטלער בחן אותם?? וזה שהיו אולי בחורים זקנים יותר בגיל במיר אך פחותים יותר בלימוד האם זה מצדיק דין קדימה??!!
בקיצור אין אדם שוטה אחד בעולם שהכיר את הרב קוטלער ו"אהבתו" לחסידים וסגנונו הפוליטי שמדמה לרגע בנפשו שהאיש הרעיב את החסידים מסיבות הלכתיות נעביך...
ואוסיף עוד ענין, כי מעבר לשאלה של שפיכות דמים שמן הסתם לפחות בגדר "אביזרייהו" עבר עליה הרב קוטלער, עוד זאת עבר כנראה גם על דין גזל. כפי שד"ר רוזן מנהל הדשזוניט אחר כך התנצל כמה פעמים בפני קבוצת התלמידים שביקרו אותו כי אינו אשם כי כוונת הארגון היתה לחלק לכולם בשווה ולא שיער כי הרב קוטלער משקר לו ומחלק רק למפלגתו. נמצא שהרב קוטלער גם גנב דעת ראשי הדזוינט וגזל ממונם. וגם הרב סילבר שהיה ליטאי העיד שהיו מזועזעים לכשנודע צורת החלוקה בין התלמידי חכמים שהפלו בין דם לדם לפי השתייכות פוליטית.
יש היום אלפי צאצאים לאלו שנאנקו שם ברעב והם שמעו מזקניהם אמיתות הענין ולא תוכל לנקר עיני האנשים האלו ולמחוק את כתם העוולה ההיא עד עולם!!
באמת עיינתי במכתבם של תלמידי ישיבת חב"ד בשנחאי לחתנו של האדמו"ר ואכן צודק מ. ב. שבמכתב לא מוזכר כללל שקרה משהו למישהו.
השבמחקגם במכתב הם אומרים שזו החלטה של רב אחר, ולא של ר' אהרון קוטלר, שוב זה טעות לא מדובר בר' אהרון קוטלר.
אם ר' אהרון תבע את הרב אשכנזי בדין תורה, ברור אם כן שהוא לא היה מתבזה לתבוע ולהשפיל את עצמוואת הציבור הליטאי לפרסם ולגלות ברבים את העוול שהוא עשה, על כרחך שהיה משוכנע שהוא פעל ע"פ דין.
ליד 770 היה מגיע מזמן לזמן כלב, שקראו לו קוטלר ואחרים קראו לו ארקע. יודעי דבר אמרו שהוא גלגול של ארקע קוטלר שמגיע לבקש מחילה מחב"ד. הייתי קורא למחבלים מבוסטון "גדולים" לפני שהייתי קורא לקוטלר "גדול". ובאמת "במקום 'גדולים' אל תעמוד" כי גופתי הסריח כמו בהמה.
השבמחק