רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 30 בנובמבר 2022

מה אתה רואה (2)

 

מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ

 

אתמול לא סיימתי את נושא 'אין האדם רואה אלא את מה שהוא רוצה לראות'. הבאתי דוגמאות להחלטות שיפוטיות של משכילים ונאורים, שלא עומדות במבחן השכל האובייקטיבי (השכל שלי, כמובן. למי שלא מבין לבד). אכן פליאה רבתי היא כיצד ייתכן הדבר ולמה זה קורה אצל אחרים ואצלי בכלל לא.

היום אוסיף דוגמה. טיראן פרו, נער דרוזי מדלית אל כרמל נסע עם חברו לתקן את רכבו בג'נין. לדאבון הלב התרחשה תאונת דרכים והנער הובהל לבית החולים המקומי, שם נקבע מותו. חמושים מהג'יהאד האיסלמי מצאו בכך הזדמנות להכריח את ישראל להחזיר גופות (ואולי גם לגרום לקרע בין  העדה הדרוזית ליהודים) וחטפו את גופת הנער, תוך הודעה שהגופה תוחזר רק כאשר יושבו גופות 16 מחבלים.

בעקבות כך נעשו פעולות בשני מישורים. מדינת ישראל התחילה להשמיע קולות שאם לא תוחזר הגופה מיידית, היא תבצע פלישה רבתי לג'נין (מן הסתם צריך להיות דובר עברית בשביל להתייחס ברצינות לאיומי הצבא, אבל זו הפעולה שנעשתה). כן פנתה ישראל למצרים, לאו"ם ולגופים בינלאומיים אחרים, כדי שידאגו להשבת הגופה. הושמעו אף איומים על סגירת מעבר ג'נין.

הדרוזים, שסומכים על מדינת ישראל בערך כמו שאתם סומכים על בנט, פנו לשלטונות ואמרו שאין צורך להילחץ ושלא יצאו לפעולת חילוץ בג'נין 'אפשר לחכות כמה ימים' הציעו הדרוזים. מה הם עשו בפועל? באותו לילה נעצרו, הוכו וחובלו קשות (עד שנזקקו לטיפול בבתי חולים) שלשה ערבים מחברון 'תמסרו לחברים שלכם, שככה נעשה לכל ערבי שיכנס לישראל' אמרו להם (משטרת ישראל עוד חוקרת את אירוע החטיפה...) כן נחטף ערבי מג'נין והודיעו לו שמוציאים אותו להורג, אם לא תוחזר הגופה מיד. הערבי המפוחד הוסרט כשהוא על ברכיו ומתחנן בפני הגיבורים מג'נין לשחרר מיידית את הגופה, שאם לא כן, גם הוא יהפוך לגופה (משטרת ישראל חוקרת את האירוע...).

הדרוזים בישראל גם יידעו את הדרוזים בסוריה במצב ואלו הודיעו לערבים שסביבם שבמקרה שלא תוחזר הגופה, הנקמה תתבצע גם בסוריה. ליתר בטחון השליכו שלשה דרוזים מטען חבלה לבית פלשתיני (וכמובן, משטרת ישראל חוקרת את האירוע...). חמושים דרוזים רעולי פנים הקליטו אזהרה גלויה לערביי ג'נין שבאם הגופה לא תוחזר מיידית, כל רע יאונה להם, כשמקביל נערכת הפגנת מאות דרוזים ובהם רעולי פנים שירו מנשקיהם באוויר (את זה משטרת ישראל לא חוקרת. כנראה שירי באוויר נמצא בתוך טווח הנורמה).

סוף דבר. תוך שעות מהנ"ל הוחזרה הגופה מיידית וללא דין ודברים כלל. למה הוחזרה הגופה? דובר צה"ל מפרסם (אין לי יכולת לדעת אם הוא מאמין לעצמו) שהגופה הוחזרה עקב השתדלות כל הגורמים הדיפלומטיים: מתפ"ש, האמריקאים, המצרים, האו"ם, השמום וכו'. מילה אחת לא מוזכרת על מעשי הדרוזים ולתבהלה שאחזה בגיבורים המדוברים. לא בהכרח שדו"צ יודע שהוא דובר שקרים ברמה של גן ילדים וייתכן שהוא (וראש הממשלה, זה שגייס את האו"ם - כאילו אי פעם מישהו בג'יהאד האיסלמי בקש חוו"ד של האו"ם לכשרות מעשיו...) חושבים שראש הג'יהאד האיסלמי התקשר מסוריה לפקודיו והורה להם לשחרר את הגופה, לא בשל פחדו מהדרוזים, אלא בשל הוקרתו והערכתו לאו"ם, למתפ"ש וכו'. כה רבה התלהבות הפלשתינאים לחסל את האירוע,  עד שנציגו של אבו מאזן טרח לבקר ולנחם את משפחת האבלים הדרוזים. לו יהי.

ילאה העט ולא תכלנה הדוגמאות. אדם רואה את אשר הוא מבקש לראות ואינו רואה את אשר אינו רוצה לראות. זה לא 'השופטים' 'הערבים' 'השמאלנים', זה האדם.

בזמנו, כתבתי כאן סדרה "על 'אנחנו' ועל 'הם' " ובה הבאתי עוד כמה דוגמאות להטיות קוגניטיביות אנושיות. כל הנדון אינו אם אנחנו מוטים או לא, אלא במה אנחנו מוטים? איך ניתן לזהות את הנקודות בהן אנחנו מוטים? עד כמה עצומי עיניים אנחנו וכדו', אבל לא בשאלה העקרונית 'האם'.

הידיעה הזו אינה סותרת ידיעה אחרת: יש שמנצלים את רצוננו לראות את המציאות בדרך מסוימת ומוליכים אותנו שולל במתכוון. ידועה האימרה שהעובדה שמישהו סובל מפרנויה, אינה אומרת שאין רודפים אותו. יש חלק בתודעתנו שמשועבד לרצון לראות את הדברים בדרך מסוימת. לטובת שלוות ושלמות נפשנו עדיף לנו להאמין שהעולם שואף לטוב, שיש חכמה, יושר וצדק - וכולם מעידים על צדקת דרכנו. לא קלים הם החיים למי שרואה את הדברים כמות שהם ובהחלט נכון להשאיר את התם בתמימותו (וככל שאתה מבין את עומק השבר, כן תיטיב להבין את גודל החובה לרחם, לחמול ולהותיר החכמים בחכמתם).

לנו נשאר רק דבר אחד לעשות: לצלם את התמונה דלעיל ולהדביקה מול עינינו, למען תעמוד לנו לנגד עינינו תמיד התזכורת 'כך אני רואה את הדברים'. (בעת כותבי זאת אני נזכר שבביקור בבית ידיד ראיתי על מקררו תמונה שמיסרה מאוד מצאה חן בעיני. בקשתי לצלם אותה והוא פרץ בצחוק מתגלגל. להגבהת גבתי ענה שתמונה זו הוא קיבל ממני בעת שהשתתף באחד מימי העיון שערכתי... אז אל תתפלא אם בעת בקרי אצלך, בעת שיותר הדבר, לא אזכור תמונה ושיח זה.


חרדי בעולמו


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.