מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ
אגב כתיבתו כאן נגד בנט, השתמש הכותב ביוסיפון כדוגמה לבגידה בעמנו. אין לי עניין ביחס לבנט, אבל חושב שנכון להעמיד דברים על דיוקם ביחס ליוסף בן מתיתיהו ולהאיר מיהם הבוגדים האמיתיים בימינו.
גם ידוע שכל רבותינו הראשונים הביאו את דברי יוסיפון כמקור אמין ואף המליצו לקרוא בספריו. באחד המקומות הרמב"ן מביא ראיה מלשונו לשיטת ר"ת בעניין היובל ובמקומות בהם כתב בהיפוך המקובל לנו מחז"ל, נדחקו קדמונינו מאוד כדי ליישב דבריו. יחס זה מעיד שלתפיסתם יוסיפון לא רק שלא היה בוגד, אלא שהיה בר סמכא בעיניהם. האברבנאל, החיד"א ועוד, סברו שיוספוס היה התנא רבי יוסי הכהן (ומשכך יכול לחלוק על התנאים - ואצ"ל, על האמוראים). הדברים הובאו כאן כיישוב למציאות שיש מקומות בהם יוסיפון כותב דברים שאצלנו מקובל מחז"ל אחרת. אפשר לראות כאן דוגמאות.
היסטוריונים רומאיים מאותה תקופה כתבו שיוסיפון היה חכם ונביא יהודי וניבא לאספיינוס בעת שהובא לפניו אסור בשלשלאות, שהוא ישחררו בהמשך, אבל באותה עת הוא כבר יהיה קיסר רומי. צריך להבין שהיתה בכך תעוזה גדולה מאוד, משום שבאותו זמן מלך נירון קיסר המטורף והיה בכך משום מרידה במלכות. (יוער שבין מותו של נירון להתקסרותו של אספסיינוס, מלכו שלשה קיסרים, אבל בסופו של דבר התקסר אספסיינוס, כנבואת יוסיפון). מעשה דומה מובא בחז"ל אודות ריב"ז, אלא שיוספוס הקדימו בכמה שנים.
מ"מ ידועה לנו דעת כל גדולי ישראל (התנאים, להזכירכם) באותה עת, שאין לצאת למלחמה עם הרומאים, אלא לפייסם בדרכי שלום. לדאבון הלב גברו הקנאים, בחוזק יד, לא איפשרו להמון העם (שנטה אחר החכמים) להכנע לרומאים והיו הורגים במי שחשדו בו שמנסה ליפול אליהם. באותה עת לא היתה מלחמת הרומאים ביהודים מלחמת שמד והם שיכנו את היהודים שנפלו אליהם במקומות ישוב ומסרו להם אדמות לעיבוד. (גם אחר מלחמת חורבן הבית לא הרגו ביהודים שבשאר המקומות ולא הגלום. גלות ישראל מארצו אירעה רק בעקבות מרד בר כוכבא. אבל אכ"מ)
יוסיפון, בדיוק כמו ריב"ז, סבר שיש לעשות הכל כדי להציל את העם והעיר ולאחר שנפל בשבים של הרומאים עשה כל שביכולתו כדי למנוע את אסון המלחמה שממיטים הקנאים על העם. במסגרת זו גם נשא נאומים לעם - ולקנאים - לוותר על המלחמה ולבחור בשלום. פעילות זו הוצגה בדיעבד כבגידה ע"י אנשים שאינם תורניים, בתחילה ע"י חוקרים (שבימינו כבר רובם מודים שמעשיו היו תכלית הגבורה והיפוכה המוחלט של בגידה) ואח"כ ע"י הציוניסטים שרצו להאדיר את ערך המלחמה ואי הכניעה (כשיטת הקנאים מקדם, עד כדי האללת מתאבדי מצדה. גם בזה יש התמתנות אצלם וכיום כבר לא משביעים טירונים על המצדה). אבל הברור הוא שיוסיפון פעל כדרכה של תורה, כמו גדולי ישראל שבאותו הדור.
-------------
אחר שכתבתי כאן שעד לפני מאה שנים הערבים יושבי הארץ קיבלו את הפועלים היהודים שעלו ארצה באחוות-פועלים (עליית יהודים-סוחרים היתה רק בעליה הרביעית והיא התרכזה בעיקר בערים היהודיות, כך שכמעט לא באה במגע עם הערבים יושבי הארץ), נתקלתי בהבעות הפתעה. לכן חשבתי שאולי נכון להאיר שגם השכבה השלטת בערבים, נטו לעבוד יחד עם היהודים (כנגד האימפריות ששלטו בהם ביד רמה) ואף קיבלו את הצהרת בלפור והסכימו לקיים את ההסכם כרוחו, גם ללא הבריטים.
הדבר בא לידי ביטוי בהסכם האמיר פייסל עם חיים ויצמן, שנחתם בינואר 1919 ורק כשהצרפתים החריבו את הממלכה הערבית שהקים פייסל (בשל פוליטיקות שלהם מול הבריטים) נפל ההסכם היהודי-ערבי.
כיום, מעשיו יכולים להתפס, רטרואקטיבית, כבגידה באומה הערבית. באותו זמן זו היתה דרכו לנסות להשיג שליטה ערבית על כל המרחב (ואת אבק האדם, שהיום נקרא פלשתינאים, לא ראה צורך לשתף בכלל בתוכניותיו).
לעומת זאת, חיים בקרבנו היום בוגדים שמוכרים את כל היקר והקדוש לנו תמורת נזיד עדשים של ג'ובים וכבוד-מדומה (כל זרוע לפי עִנְיָנְנָה). פויליטיקאים מלבים אש שנאה בין האומות, עד שצעירי הצאן גדלים על הבנה מוטעית כאילו אכן יש לנו בעיית אמת עם הערבים והשנאה משני הצדדים גואה וגובה קורבנות דמים מיותרים לגמרי.
במחננו פנימה העסקנים (לזרועותיהם) מרבים שנאה ומחלוקת, כדי שיהיה צידוק לקיומם. כל המציאות של נציגות חרדית בכנסת מיותרת ומזיקה ופעולותיהם של 'נציגינו' מתרכזות בהשנאת התורה ולומדיה על העם ובמריבות חסרות עניין-מהותי עם נשות ההצטלמות בכותל. במקום שעיסוקם יהיה בשמירת היכולת שלנו לשמור תו"מ בארץ, הם עסוקים בגניבת כספי ציבור ככל שרק מצליחים (ועוד מתגדלים ומתפארים בזה, כאילו כסף חסר לו לקב"ה בעולמו).
העלמת העין המתמשכת על פני שנים, מגזילת הציבור החרדי העני (במסגרת וועדת העושק בתקשורת) ומלחמתם להמשך חסימת שיעורי התורה של מי שאינו 'משלהם', מדגימה שהבעיה אינה רק פנימית שלנו. הציבור החילוני רואה את ההתנהגות-האיראנית של מנהיגינו ובז לנו ולתורה ר"ל. בשביל זה צריך נציגים??
והציבור שלנו, כחטופים אחוזי 'תסמונת שטוקהולם', נוהה אחריהם כעיוורים אחרי עיזה מסוממת.
ותפילתנו היא שכמו
בכל דור ודור, הקב"ה יצילנו מידם.
חרדי בעולמו

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.