רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 31 במאי 2022

אם יירד גיל הפטור מגיוס בחוק - יעד הממשלה לתעסוקת גברים חרדים בשנת 2030: 65-70%

 

דוברות הכנסת (ועדת החוץ והביטחון)

אם יירד גיל הפטור מגיוס בחוק - יעד הממשלה לתעסוקת גברים חרדים בשנת 2030: 65-70%

ועדת החוץ הביטחון, בראשות ח"כ רם בן ברק, המשיכה היום את דיוניה להכנה לקריאות שניה ושלישית של הצעת חוק שירות ביטחון (תיקון מס' 26) (שילוב תלמידי ישיבות), התשפ"ב-2022 וכן הצעת חוק שירות לאומי-אזרחי (תיקון מס' 4), התשפ"ב-2021, כאשר עיקר הדיון התמקד בשילוב בוגרי הישיבות בתעסוקה.

ח"כ מאיר פרוש: אני חוזר ומדגיש – מי שלומד, זכאי לקבל דיחוי. מי שלא לומד, אל תיתן לו פסיק הטבה או עזרה אחרת, זו עמדתנו הבסיסית.

ד"ר שלמה בלאק, פסיכולוג וחוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי: הצעת החוק מדברת על שילוב החרדים בצה"ל, אך בפועל מה שנדרש מהם זו היטמעות – לזנוח אורך חיים חרדי לטובת אורך חיים ישראלי. שילוב זה להחזיק את שתי הזהויות יחד, בו זמנית. כדי לדבר על שילוב, הצעת החוק חייבת לכלול קריאה לצה"ל שיעודד את החרדי לשמור על אורך חייו. וכאשר מדברים על שוק התעסוקה, וגם על האקדמיה, רק מתן אפשרות לחרדי לשמור על אורך חייו החרדי היא שילוב באמת.

אביעד שוורץ, מנהל תחום בכיר תעסוקת חרדים במשרד הכלכלה: על פי נתוני הלמ"ס, בגילי 26-65, שיעור התעסוקה בקרב גברים חרדים עומד על 51%, לעומת 86% בקרב יהודים שאינם חרדים - פער של 35% שהוא יציב יחסית ב6-7 השנים האחרונות.

כיום החרדים מהווים 12% מהאוכלוסייה, אבל בשל מגמת הגידול הגבוהה יותר בחברה זו, הם יהיו כשליש מהאוכלוסייה בשנת 2065. בנק ישראל בדק ומצא שכדי לשמור על המצב הקיים מבחינת המדינה, תידרש העלאה של 16% בשיעורי המס הנוכחיים, וצמיחת התוצר לנפש תיפגע 
משמעותית.

שילוב בתעסוקה כמובן הוא גורם חשוב להפחתת שיעורי העוני בחברה החרדית, ונרצה ששילוב זה יהיה במשכרות בשכר ובפריון כמה שיותר גבוהים, כאשר חסם עירקי לכך הוא פער במיומנויות בסיס לעתים.

כיום יעד התעסוקה לחרדים שקבעה הממשלה הוא 50.9%, ונקבע כי אם גיל הפטור יעמוד על 23 ומעלה, יעד התעסוקה יהיה 65% ואם גיל הפטור יהיה 21 ומטה, יעד התעסוקה יעלה ל-70%.

ח"כ יואב בן צור: במשרדי הממשלה שיעור החרדים המועסקים נע בין אפס לחמישה אחוזים. קודם כל שיקבלו בעצמם חרדים לעבודה לפני שהם מתחילים לדבר על יעדי תעסוקה. 

ח"כ אורית סטרוק: אתם רוצים לשלב חרדים בשוק התעסוקה לטובת השוק עצמו, לא לטובת החרדי ומתעלמים ממה הוא רוצה לעסוק או ללמוד ומהמימוש העצמי שלו. אבל, בצבא שלנו, שתפקידו לנצח במלחמה לא מימוש עצמי, אתם מוכנים להפסיד את הבחורים המצוינים שלנו ולפגוע בכשירות היחידות, לטובת מימוש עצמי של נשים.

צוות הייעוץ המשפטי לוועדה, בראשות עו"ד מירי פרנקל שור, ציינו בסקירתם לחברי הכנסת כי "על פי המוצע בהצעת החוק, המידע שיקבל נציג משרד הכלכלה מהפוקד יאפשר לו לפנות, למי שקיבל פטור, ולהציע לו להשתלב בתעסוקה" וכן כי "ההסדר המרכזי המוצע בהצעת החוק, לעניין השילוב בתעסוקה,  זהה בעיקרו להסדר שמופיע בפרק ג1 לחוק שבוטל בהחלטת בית המשפט בשנת 2017".

עו"ד פרנקל שור תהתה בדיון עם לאחר הערות בית המשפט על ההסדר, השינוי בגילי הפטור, ומנגנון העברת המידע והצעה להשתלבות בתעסוקה, יישימים ויביאו לכדי השתלבות בני ישיבות בשוק תעסוקה – דבר אשר הרי מוגדר כאחת התכליות המרכזיות של הצעת החוק.  כמו כן, למול תכלית השוויון בגיוס, הוצבו יעדים מדידים בהצעת החוק, אך בנושא שילוב בתעסוקה לא נקבעו יעדים, וכך בעתיד לא ניתן יהיה לבחון את הנושא על פני זמן.

ח"כ אורי מקלב: הצעת החוק מדברת על שילוב בעבודה, אבל לא על מסגרת עבודה מתאימה, וזה חלק נכבד וחשוב מהנושא שאי אפשר להתעלם ממנו. אנחנו אלה שכל היום שומעים מקרים של אי קבלה לעבודה ברגע שרואים שהמועמד הוא חרדי, או קשיי השתלבות של מי שכבר מצא עבודה, בגלל הרצון לשמור על אורך חייו.

ענבר הרוש גיטי, מנהלת מתווה השירות במשרד הביטחון:  השקענו מחשבה רבה גם בשוק המעסיקים, בנכונות לקלוט אנשים מהחברה החרדית, פעמים רבות נעדרי ניסיון. הפתרון שלנו הוא לפתוח כמה שיורת מסלולי שירות לחרדים, שיכללו שירות שיהיה מותאם להם, ובמהלכו ירכשו הכשרה והשכלה רלוונטיים לשוק התעסוקה.

ד"ר עידית שפרן גיטלמן, המכון הישראלי לדמוקרטיה: לא אתווכח פה על דברים מקוממים שנאמרו לגבי שירות נשים, ולא אדגיש עד כמה כבר קיימות בפקודות הצבא מסגרות שירות שמותאמות לחרדים ובהן הם כמעט לא רואים אישה בעיניים, אלא אבקש רק להזכיר את שלעתים נשכח כאן בדיונים – הגענו לכאן כי אי השוויון בנטל השירות כבר הפך בלתי נסבל.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ רם בן ברק סיכם: אני מקווה שאנו תמימי דעים על שלוש הנחות יסוד: 1. שירות בצבא זה חשוב. 2. לימוד תורה זה חשוב. 3. לתרום לכלכלה הישראלית זה חשוב.  אני סבור שכולנו יכולים להסכים על הדברים האלה, ולכן גם להגיע להסכמות על הצעת החוק המבקשת לשמור על ולאזן בין שלושתן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.