רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 10 בדצמבר 2021

אלו אינם מחנכים אלא חיות טרף


חייתי את הדור ההוא ומכיר את הבעיה מקרוב. למרות שאני אישית לא סבלתי, משום מה הרבי'ס בחיידר ב'עץ חיים' אהבו אותי, אבל ראיתי מה קורה לחברים שלי שלמדו איתי באותה כיתה איך הם חטפו מכות. כאשר אני עובר על כל השנים עד שעברתי ללמוד בישיבה קטנה בבאר יעקב הייתי מחלק את הכיתות בין מלמדים שכל כוחם היה בלתת מכות לבין מלמדים שידעו איך לחנך וכמעט ולא השתמשו במקל למרות שזה היה על השולחן, הקאנטשוג ועוד כמה כלים להכות היו תמיד על השולחן להפחיד את הילדים אבל ההבדל היה בין מי שהשתמשו בהם למי שידעו איך לחנך בצורה שהילד התבייש מהרבי והתנהג טוב

הרבי'ס בחיידר שלא היו מחנכים אצלם הכול הלך בכוח, מי שהיו בכיתה ידעו כי על כל שטות יחטפו משכנתא או שייאלצו להושיט את האצבעות ועם המקל יכו אותם על האצבעות, והיו גם מי שקיבלו מלקות ולא רק בשל התנהגות לא ראויה בכיתה. היו רבי'ס בחיידר שבשבת היו עוברים בככר השבת ומסתכלים מי נמצא שם, וביום ראשון היו מכים את מי שהשתתפו בהפגנות השבת נתנו להם מכות רצח על שהלכו לשם

מעניין היה שהמורים לכתיבה כמעט ולא הרימו יד  על ילד, ר' אברהם חזן ובנו ר' מנדל למדתי אצל שניהם ידעו איך לעבוד עם הילדים מבלי שייאלצו להכותם, אבל היו גם רבי'ס שהפרצוף שלהם הטיל אימה ופחד על התלמידים רעדו מהם כמו מן המוות

לא הכרתי את המחנכים בבעלזא פרט למי שסיפרו על אכזריותם והתנהגות לא חינוכית, אבל ממה שמספרים מה שעשו זה מפחיד ממש זה מוכיח כי הם לא היו מחנכים הם ניצלו אכזריות וסדיזם 'לחנך' זה מזכיר לי את החינוך האיסלאמי במדינות ששם המורה מכה את התלמיד בפרצופו בכל דקה כמעט

מכל השנים שלי בחיידר ובישיבות למדתי דבר מאוד מעניין, כי מחנך טוב אינו זקוק לכוח, ומי שמשתמש בכוח אינו מחנך. ולכן הטענה היא כפולה ומכופלת על ראשי בעלזא איך הם איפשרו לאנשים כאלו לנהל את החינוך שלהם. מדוע לא חיפשו מחנכים אמיתיים מי שיודעים איך לטפל בילדים ובחורים מבלי שייאלצו להשתמש באכזריות שכזו

אולי בגלל שבאותן השנים עדיין לא היה רבי בבעלזא וכשהוכתר הוא היה צעיר מאוד חסר נסיון ולא ידע איך לטפל בדברים כאלו. אבל היו בבעלזא ראשי הקהל הכרתי חלק מהם, איך זה שהם איפשרו מעשים כאלו ולא עשו דבר לעצור בעד האכזריות הזו ולהחליפם במחנכים ולא באכזרים

חיים שאולזון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.