רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 8 בדצמבר 2021

"היום בתניא" יום ד' ד טבת

 
"היום בתניא" יום ד' ד טבת
תניא לקוטי אמרים
תחילת פרק ה
שנה מעוברת
לתפוס את הקב"ה:
בפרק הקודם הובאו דברי אליהו שאמר, שהאפשרות היחידה לתפוס את הקב"ה בכבודו ובעצמו, היא רק בירידת התורה מטה והתלבשותה בדברים גשמיים.
צריך איפוא להבין, מה משמעותה של "תפיסא" זו?
...
בלימוד הלכה בעניני ממונות:
הלומד הלכה שאינה קשורה בקיום מצוות (כהנחת תפילין ומזוזה), אלא בדיני ממונות.
כגון שנים שהחליפו ביניהם חמור בפרה, והתעורר ביניהם ויכוח על טיבה של העיסקה - בעל הפרה טוען שהפרה המליטה לפני ביצוע העיסקה (והולד שיך לו), ובעל החמור טוען שהפרה המליטה לאחר העיסקה והולד שלו.
בלימוד הלכה זו, לא נמשך שום קדושה לא לפרה ולא לחמור. בכל זאת בלימוד ההלכה בנושא זה, קולט הלומד במוחו (ותופס) את הרצון העליון ואת חכמת ה' המתגלה לו בלימודו.
...
"יחוד נפלא שאין כמוהו":
רבנו מבהיר: שבעת כל לימוד, כאשר הלומד משקיע את שכלו בהלכה הנלמדת. וכן, במקביל, הוא מחדיר לתוך שכלו את ההלכה. הרי שלמעשה, נעשה כאן "יחוד (חיבור) נפלא שאין כמהו" בין שכל הלומד לחכמת ה' - "יחוד" שבעקבותיו, תופס האדם את חכמת ה'.
וכמבואר בחסידות: עם לימוד זה, ששכלו מתקשר ונכלל בחכמתו יתברך, מתעלה נפשו. ובנוסף לכך, הוא נהפך לאדם אחר, לאדם שכל מציאותו היא "מציאות" של תורה. ואם עד כה הוא עסק "בתורת ה'", הרי שמעתה (לאחר שהתעצם עם חכמת ה') הוא זכה שיאמר עליו "ובתורתו יהגה יומם ולילה".
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
חנוכה שמח!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.

"היום בתניא" - הוספה
יום ד' ד טבת
תניא לקוטי אמרים
פרק ה - חלקו השני
שנה מעוברת
מפני העומס, פוצל ההסבר לשנים - למעונינים, מובא כאן הסבר לחלק השני של הפרק
המשכת אורות אלוקיים:
ליהודי ניתן הכח, שעם לימוד התורה וקיום המצוות, הוא ממשיך אורות אלוקיים הן לעולם והן לנפשו.
האורות האלוקיים שהאדם ממשיך בעבודת בוראו, הם מגוונים.
עם קיום המצוות המעשיות (כולל מצות תלמוד תורה בדיבור), אור ה' מקיף את הנפש "מראשה ועד רגלה" (כלבוש שבו האדם מתלבש).
ו"בידיעת התורה והשגתה", בנוסף למה "שהשכל מלובש בחכמת ה', הנה, גם חכמת ה' בקרבו" - וכדוגמת הלחם הגשמי ("שהאדם אוכלו ומכניסו בקרבו ונהפך להיות דם ובשר כבשרו, ואזי יחיה האדם"). כך גם עם ידיעת התורה והשגתה, כשהאדם לומדה היטב בעיון שכלו עד שמתאחדת עימו, נעשית לו התורה מזון לנפשו, ומחיה אותו בחיות הנמשכת "מחיי החיים אין סוף ברוך הוא" (שהוא האור העליון המלובש בתורה).
לאור המבואר כאן מתברר, ש"בידיעת התורה והשגתה" (שהיא לא רק כלבוש לנפש אלא גם כמזון) יש "מעלה גדולה ונפלאה לאין קץ" על קיום המצוות המעשיות (המהוים רק כלבוש לנפש).
...
לבוש ומזון גם בגן עדן:
כמובא ב"עץ חיים" (מכתבי האריז"ל), התורה והמצוות מהוים מזון ולבוש לנשמה, לא רק בהיותה בעולם הזה, אלא גם בהיותה בגן עדן (לאחר מאה ועשרים).
שכן, על ידי התורה הנלמדת בעולם הזה, זוכה הלומד בגן עדן לגילוי אור פנימי, אור שנקלט בהשגת הנשמה - בחינת "מזון".
ועל ידי המצוות המעשיות, זוכה הנשמה לגילוי אור מקיף (שאינו נקלט בהשגה כמזון) - גילוי הנקרא בשם "לבוש".
...
חבר נכבד:
קראת ונהנית העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך".
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.