רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 15 באוקטובר 2021

של מי הבעיה כאן?

 

מאת: חרדי בעולמו

 

כתבתי כאן לא אחת על איבוד האחריות שלנו, מול צרכים שאנחנו חייבים לתת להם מענה ואיננו נותנים. טענתי שהסיבה לכך היא הטעות האופטית בדבר הניהוג, כאילו 'גדולי הדור מנהיגים את הדור' ומשום כך, גם מי שבידו לפעול, אינו פועל.

רוב הציבור יכול לפטור עצמו מצרות אלו. מידת ההשפעה של רוב היחידים, שואפת לאפס. עובדה היא, שגם קבוצות וקהילות שלמות שמוחרמות בעיתונות החרדית הממוסדת ושצרכיהם אינם מקבלים מענה, אינן מעזות לפעול לטובת עצמן וממשיכות להצביע לאותיות הקדושות, איש כפי מהללו.

כל המצב, שיש בכלל מפלגות חרדיות, הינו נגד האינטרס החרדי והבנת העניין פשוטה וברורה. הסיבה היחידה שמפלגות חרדיות קיימות, היא בגלל האינטרסים של הזרועות שלהן (העסקניות והמועצגתיות).

אבל, יש מי שאינו יכול להניח לנושאים הללו. מדובר באנשים שהיענות לדרישות הנובעות מדרך התנהלות הציבור, נופלת עליהם ישירות. בראש ובראשונה מדובר באלפי או רבבות ההורים שילדיהם לומדים במסגרות חינוך שאינן מתאימות להן. לא צריך להיות 'מייבין' בחינוך, כדי להבין שלא כל הילדים שווים ולא לכל הילדים מתאימה אותה מסגרת. העובדה שאצל הליטאים כולם מוכוונים ללמוד כאילו הם עתידים להיות גדולי הדור, מתאימה לאחוז זעיר מהילדים. רוב הילדים לא מסוגלים ללמוד כל כך הרבה שעות, ובוודאי שלא בעיון הנדרש מהם. שלא לדבר על כך שדרך הלימוד בישיבות (כמה דפי עיון בזמן) בכלל אינה יכולה להצמיח גדולים. בחסידויות יש שהעתיקו את דרך הלימוד הליטאית ויש לומדים כמעט אך ורק 'בקיאות' (בחסידות ידועה, המגמה המפורשת היא להצמיח חסידים שאינם מבינים בלימוד כלום, אולי מחשש שיבינו מי באמת גדול שם וד"ל). מ"מ, כל ילד גָּדֵל בתוך השטאנץ הקהילתי שלו. אין 'חנוך לנער על פי דרכו'.

אלפי הנושרים, נושרים לא מפאת אי התאמתם למסגרות, אלא מפני אי התאמת המסגרות אליהם. מנהלי המוסדות אינם אשמים, הם חונכו בדרך זו, הצליחו בה יחסית וזה כל מה שהם יודעים לעשות. מי אינו יכול לרחוץ בניקיון כפיו?? ההורים, אלה ששולחים את ילדיהם ללמוד שלשה סדרים, במסגרת שאינה מתאימה להם ואח"כ הולכים לבכות לגדוילי הרבנים מה לעשות שהילד נשר?

בעצם, גם ההורים אינם אשמים. הם עושים כפי שחונכו וכפי שגודלו ואף אחד לא אמר להם אף פעם שמוטלת עליהם חובה לחשוב עצמאית ולהיות אחראים כלפי ילדיהם.

בתכלס, יש כאן מצב נוראי, ואשם אָיִן - וגם לא יהיה. אנחנו לא מחפשים 'אשמים' ולא באים לפתור את בעיות הדור. העניין היחידי בעיני הוא לעמוד לימין ההורים, לפקוח את עיניהם שיש אפשרות אחרת. איני כדאי לחשוב במונחים של 'לשנות את הדור', או אפילו 'להציע דרך אחרת'. אני רק טוען שאין להורים זכות וסמכות להקריב את ילדיהם למולך החינוך-הלא-מתאים. שכל הורה יבדוק ויחשוב מה מתאים לילד שלו.

אין ספק ואין ויכוח, שדרך החינוך הנהוגה כיום אינה מתאימה לחלקים גדולים מהילדים. הממעיט טוען שהיא לא מתאימה לעשרה אחוזים והמרבה טוען שהיא כן מתאימה לעשרה אחוזים (וגם זאת, אחרי תיקונים נחוצים, כמו שהעיר כאן ר' חיים).

היחידים שאינם בגוף הסערה ועדיין מוטלת עליהם החובה לעשות בעניין, הם בעלי היכולת הממונית. בהיות וכל המערכת שלנו בנויה על 'שנור' (יש לזה גם מעלות, אבל אכמ"ל), מן ההכרח הוא שלמוסדות חינוך - ובעיקר חדשים - יִמָּצְאוּ ספונסרים. כלומר שהמשימה היא של ההורים ושל הגבירים.

משיחות רבות עם גדוילי ישראל, לאורך הרבה שנים, יכולני להעיד שלא פעם הם אמרו (לי, ולעמיתי) 'אתה צודק שצריך לעשות את זה, אבל אני לא יכול'. לפעמים אמרו 'תעשה את זה, אבל לא אני אמרתי לך' ולפעמים אפילו אמרו 'תעשה את זה, ושתדע מראש שאני אצא נגדך'. כל מי שמצוי בשדה העסקנות מכיר את המשפטים הללו.

כבר טענתי כאן שלעיתים הם מזהים באיחור רב - רב מידי, עד כדי תמיהה - את המגמות ואת הסכנות ולעיתים אינם מוצאים את העוז (או היכולת, כפי שדייק אותי פעם 'גדול' אחד) לצאת נגד המערכות. הם עצמם סוג של תינוק שנשבה.

אז אם אתה בהגדרה של מי שחייב לפעול בעניין, חוס על נפשך ונפש התלויים בך ואל תאחר מלבצע את מה שאתה חושב לנכון.

אם  אינך נמנה על קומץ האנשים שעליהם מוטלת החובה לפעול, אז לפחות תתמוך בהם רגשית, מוסרית וקהילתית.

 

חרדי בעולמו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.