רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 9 ביולי 2021


תמונת השבוע שלי: מלאכים עלומים
תאריך: יום חמישי, כ"ח בתמוז ה'תשפ"א 
מיקום: לובי מרכז החסד היהודי במוסקבה 
 
היום הם מתחמקים מפרסום וכבוד, אך זה יגיע אליהם ללא ספק בקרוב. כשנעבור את התקופה ונביט לאחור, או שנרצה לתעד את מה שהתרחש בעת זו, ומן הסתם יהיו גם כאלו שינציחו זאת בכתב ובכל פלטפורמה שהיא - הרי שחלק חשוב יוקדש בו על גיבורים שונים שלא נחו ימים ולילות והקדישו את עצמם, את כישוריהם ואת כל מה שעמד לרשותם, כדי לעזור לזולת. שמם בוודאי ייחקק באותיות של זהב בדפי ההיסטוריה של היסטריית הקורונה העולמית, כמי שהיה שם, בשביל השני, לעזור ולהציל ככל שניתן. 
 
מפה לאוזן ובהזדמנויות שונות, שמעתי על אברכים חרדים צעירים, המתמחים בנושא זה ומקדישים את כוחם בהצלת חיים בצורות שונות ובמקומות רבים. לפעמים זה היה נשמע כ'אגדה אורבאנית' תלושה מהמציאות, כי הרי מה יכולים להבין אנשים שלא השקיעו שנים בלימודי רפואה, ומה הם מבינים יותר מכל מערכת בריאות מסודרת ומאורגנת; אך המציאות חזקה מכל שאלה ותמיהה. מה שנגלה לי השבוע מקרוב - הפתיע אותי בכל קנה מידה! לאחר שעות ארוכות של שיחות, התכתבויות ואף מפגשים עם שניים מאותם מלאכים, גם אני יודע כעת, כמה כוח יש הרבה פעמים לאדם מן השורה, גם כזה שאינו נושא תואר רשמי ואינו מלומד, וברצון טוב וכנה יכול בס"ד להצליח במקום שבו כשלו מערכות גדולות ומושקעות עתירי ניסיון ומעש, מערכות שלפעמים מרוב גודלם, הם מאבדים את החשיבה מחוץ לקופסה. תפקידו כה דרוש ונצרך בתקופה של השנה וחצי האחרונות, כאשר נגיף קטן ובלתי מוכר בעליל, הצליח להתל בעולם כולו, והנה הוא שוב מפציע למרבה הצער בווריאציות שונות, ומכה ללא רחם, בתקווה לחסדי שמים. 
 
זה התחיל בטפטופי טלפונים בשעות לא שעות, מארץ ישראל, ארה"ב ואירופה; שיחות של התעניינות, הבעת דאגה והצעות עזרה. במיוחד בשבוע - שבועיים אלו, בהם חשנו את העלייה ברוסיה בגל הנדבקים בנגיף הקורונה, שבעקבות כך נאלצו הרשויות כאן לצאת בשורה של הגבלות קורונה חדשות, ובין השאר נקבע, כי כל העובדים שבמסגרת תפקידם נותנים שירות לציבור באופן ישיר, יחויבו לקבל חיסון נגד קורונה, וגם הכניסה למסעדות ולמקומות ציבוריים, מתאפשרת רק למי שמציג תעודת מתחסן. מדובר בצעדים חריפים שנקטו רשויות במדינה כלשהי בעולם, במטרה לגרום לאזרחים להתחסן, על-אף שרוסיה החלה להציע חיסונים לציבור כבר בשנה שעברה, אלא ששיעור המתחסנים בה נמוך, ורק כ-18 מיליון מתוך 144 מיליון תושבי רוסיה חוסנו.
 
הרב הראשי שליט"א, יצא בקריאה נרגשת לכל יהודי המדינה להתחסן בחיסון ה'ספוטניק', הניתן חינם לכל אזרחי רוסיה. באיגרת שהופצה במאות הקהילות היהודיות, נכתב בין השאר: "למרבה הצער, עלתה מגפת הקורונה לאחרונה שוב, ורבים נדבקו במשפחות רבות. ראשית, אני רוצה לאחל להם החלמה מהירה ואנו מתפללים עליהם ומקווים באמת שכולם יצליחו להתגבר על המחלה. אני פונה אליך בבקשה חשובה ביותר - להתחסן נגד הקורונה, כפי שההלכה קובעת שחייבים לשמור על הבריאות בכל דרך שהיא". 
 
אך בינתיים, עד שהציבור כולו יתחסן והספקנים השונים והמשונים שנשארו יבינו את הצורך, יתחסנו ויסירו את הדאגה מעצמם ומהסביבה, מתרבה גל החולים לצערנו. השמועה על-כך הגיעה לאותם מלאכים יקרים, ובערבות הדדית יהודית החליטו מיוזמתם להביא לכאן את הניסיון הרב שצברו אצלם, ובקהילות יהודיות במקומות שונים בעולם. שנים מהם אף הצליחו להשיג אישורי כניסה והגיעו אלינו לרוסיה. אחד מהם הוא הרב ישראל גפילהויז, הנושא בתפקיד ראש כולל חשוב בעיר אנטוורפן שבבלגיה, והשני הוא ר' שלמה מאיר, איש עסקים צעיר מלונדון. על קו הטלפון ובשיחות זום במשך שעות רבות, היו עוד אנשים נדירים ובלתי מוכרים, כמו הרב אהרן פולק מארה"ב, גברת לאבין מאנטוורפן, הרב יצחק מרקוביץ והרב שמואל לייפר מירושלים - כולם אנשי חסד בגופם ובנפשם, שעם פרוץ המגיפה עזבו כל עיסוק ונכנסו בכל הכוח והמרץ לתחום זה. הם ראו והבינו, כי רוב החולים שמגיעים לאשפוז במחלקות קורונה, הם אנשים מבוגרים, שאומנם מקבלים על-פי רוב טיפול טוב, אך במקרים רבים המתאשפז נכנס למצב נפשי ירוד מאוד עקב בדידותו, ובייחוד כיוון שרוב הקשישים אינם מתמצאים ביכולת ההתקשרות באמצעות הטכנולוגיה ולא נמצאים בסביבה הטבעית שלהם, דבר המשפיע על המצב שלהם ומשליך באופן מיידי על חיוניותם להתמודד על חייהם!
 
כשהתחלתי לשוחח עם אותם צדיקים, שאלתי את עצמי: 'מה הוא מבין בתחום הרפואה ואיך זה קשור אליו'? אך פתאום אתה מגלה מערכת אדירה של מומחים, עם ניסיון של הצלת חייהם של מאות ואלפי אנשים, באמצעות תמיכה רפואית בבתיהם של חולי הקורונה וייעוץ נכון לרופאים שהיו מוכנים לחשוב קצת אחרת ולקבל מידע מאנשי השטח. באמצעות השאלת בלוני חמצן, מחוללי חמצן, סיטורציה, מדדי לחץ דם, וויטמינים שונים וכמובן עצות מחכימות, הצליחו לשמור על איזון נכון בגופם של החולים שלא יזדקקו להגיע למצב הנשמה ואשפוז. 
 
הקשר נוצר מיד עם רעייתי היקרה תחי', העומדת בראש ארגון ההתנדבותי "ביקור חולים" במוסקבה, ובזכותם נרכשו בימים אלו מספר רב של 'מחוללי חמצן', שכבר הגיעו למרכז החסד והוא מופץ לכל נזקק תוך כדי הסבר על הפעלתם, הוקם מערך התנדבותי רחב של אנשים יקרים, העונים לטלפונים ומתווכים בין החולים לאנשי הרפואה, משאילים ציוד רפואי, מחלקים וויטמינים, מסייעים בהעברת חולים לבתי רפואה טובים יותר, וכמובן מחלקים אוכל כשר לכל פונה, ומשנעים בכל יום מנות טריות לכל כתובת במוסקבה. ובעיקר, נותנים אוזן קשבת לכל פונה, ועוד חזון למועד להרחבת העשייה, בתפילה שהמגיפה תדעך במהרה. 
 
אנשים יקרים, בהם הגברת מרים בארנבוים, המנהלת המסורה של מרכז רמב"ם במרכז החסד היהודי במוסקבה - שהקדישו את חייהם למען הזולת, ללא פרסום וכבוד, אנשים שבזכותם הגאולה האמיתית והשלמה קרובה יותר מאי-פעם!
 
בברכה לרפואה שלמה, גוט שבת וחודש טוב ומבורך!
שייע

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.