"היום בתניא" יום ב' ח תשרי:
מישור נוסף שבו מתהוים "יש מאין":
בפיסקה הקודמת למדנו, כיצד מזיווג הספירות שבעולמות "בריאה יציה ועשיה" (שהם בגדר של נבראים), נבראו דרכם "יש מאין" "כל הנבראים נוצרים ונעשים" בעולמות אלו.
ובפיסקה שלפנינו נלמד, אודות שילוב האורות האלוקיים המביא להתהוות "יש מאין" על ידי כח הצומח שבארץ - התהוות שהיא מתוך "יסוד העפר הגשמי", שהוא עצמו (אינו ספירה אלא) נברא ממש, ואף הנמוך מכל היסודות האחרים (שהם "אש מים רוח ועפר").
...
כח ה"אין סוף" המתגלה בצומח דוקא:
הסיבה שביסוד העפר דוקא נפעל הענין של התגלות "יש מאין" ולא ביסודות הגבוהים יותר?
שכן, כמבואר לעיל, "נעוץ תחילתן בסופן", כך שכח ה"אין סוף" המהוה "יש מאין" נמשך ומתגלה מהכתר במלכות דוקא (ולא בספירות שמעליה) - וכשם שהוא מתגלה במלכות דאצילות, כך הוא מתגלה במלכות דמלכות דעשיה, כמבואר כאן.
והנה, כשם שבשלשת היסודות העליונים, אין לאחר התהוותם בששת ימי בראשית התחדשות נוספת בדרך של "מאין ליש". כך הוא גם בצבא השמים, שאינם נכללים בארבעת היסודות ואף נמצאים למעלה מהם - שמאז הבריאה לא התחדש כוכב אחד או מזל אחד בצבא השמים, נוסף על המספר הקצוב להם מתחילת בריאתם.
...
הצמחים הגדלים מכח הצומח שבארץ, נחשבים כגילוי של "יש מאין"?:
כמבואר לעיל, בריאת "יש מאין" אינה מבטאת התהוות דבר מ"לא דבר". אלא היא מבטאת את המצב שבו הדבר המתהוה אינו בערכו של הדבר המהוה כלל.
הנה כך הוא גם לעניננו: היות שהעשבים והאילנות הם גשמיים, ולעומתם, המציאות של כח הצומח היא רוחנית (והמציאות של הפירות המתחדשים לא היתה בתוך כח הצומח), יש לראות את התהוותם כהתהוות שהיא "יש מאין".
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה למכריך.
* מוסדות תורה רבים מבקשים לקבל כתרומה את הספרים שחיברתי, באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם" - השתתפותך בהפצת הספרים תתקבל בברכה.
גמר תתימה טובה!
הרב יקותיאל גרין
כפר חב"ד ארץ הקדש "ארץ אשר עיני ה' אלקיך בה".
מישור נוסף שבו מתהוים "יש מאין":
בפיסקה הקודמת למדנו, כיצד מזיווג הספירות שבעולמות "בריאה יציה ועשיה" (שהם בגדר של נבראים), נבראו דרכם "יש מאין" "כל הנבראים נוצרים ונעשים" בעולמות אלו.
ובפיסקה שלפנינו נלמד, אודות שילוב האורות האלוקיים המביא להתהוות "יש מאין" על ידי כח הצומח שבארץ - התהוות שהיא מתוך "יסוד העפר הגשמי", שהוא עצמו (אינו ספירה אלא) נברא ממש, ואף הנמוך מכל היסודות האחרים (שהם "אש מים רוח ועפר").
...
כח ה"אין סוף" המתגלה בצומח דוקא:
הסיבה שביסוד העפר דוקא נפעל הענין של התגלות "יש מאין" ולא ביסודות הגבוהים יותר?
שכן, כמבואר לעיל, "נעוץ תחילתן בסופן", כך שכח ה"אין סוף" המהוה "יש מאין" נמשך ומתגלה מהכתר במלכות דוקא (ולא בספירות שמעליה) - וכשם שהוא מתגלה במלכות דאצילות, כך הוא מתגלה במלכות דמלכות דעשיה, כמבואר כאן.
והנה, כשם שבשלשת היסודות העליונים, אין לאחר התהוותם בששת ימי בראשית התחדשות נוספת בדרך של "מאין ליש". כך הוא גם בצבא השמים, שאינם נכללים בארבעת היסודות ואף נמצאים למעלה מהם - שמאז הבריאה לא התחדש כוכב אחד או מזל אחד בצבא השמים, נוסף על המספר הקצוב להם מתחילת בריאתם.
...
הצמחים הגדלים מכח הצומח שבארץ, נחשבים כגילוי של "יש מאין"?:
כמבואר לעיל, בריאת "יש מאין" אינה מבטאת התהוות דבר מ"לא דבר". אלא היא מבטאת את המצב שבו הדבר המתהוה אינו בערכו של הדבר המהוה כלל.
הנה כך הוא גם לעניננו: היות שהעשבים והאילנות הם גשמיים, ולעומתם, המציאות של כח הצומח היא רוחנית (והמציאות של הפירות המתחדשים לא היתה בתוך כח הצומח), יש לראות את התהוותם כהתהוות שהיא "יש מאין".
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה למכריך.
* מוסדות תורה רבים מבקשים לקבל כתרומה את הספרים שחיברתי, באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם" - השתתפותך בהפצת הספרים תתקבל בברכה.
גמר תתימה טובה!
הרב יקותיאל גרין
כפר חב"ד ארץ הקדש "ארץ אשר עיני ה' אלקיך בה".
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.