רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 31 באוקטובר 2019

תביעה: מנהיג כת הפך אח ואחות לנכים

מאת שלומי דיאז - ישראל היום

פרסום ראשון: שני נפגעים נוספים מכת אליאור חן הגישו תביעה בסך כ-700 אלף שקלים נגדו ונגד גופים נוספים לבית המשפט המחוזי מרכז. מדובר באח ואחות, שארבעה מאחיהם הגישו תביעה דומה, בסך 2.5 מיליון שקלים, לאותו בית המשפט כבר לפני שנה. לשניים נקבעה נכות של כ-70 אחוזים עקב פוסט טראומה בגין מעשי ההתעללות. בד בבד, בבית המשפט המחוזי בירושלים מתנהלת תביעה נוספת נגד חן מצד אבי המשפחה וילד נוסף שנותר נכה.

כעת, התביעה הוגשה, באמצעות עו"ד דוד אור-חן, נגד אליאור חן, דוד קוגמן, אברהם מסקאלצ'י, רועי צורף, שמעון גבאי, משרד החינוך ומשרד העבודה והרווחה, עיריית ירושלים, עיריית בית"ר עילית, בית יעקב בית ישראל מרכז החינוך העצמאי, מוסד נר לרחל ובניה והרב יוסף זילברמן. האחות שהצטרפה לתביעה ביקשה להוסיף את מוסדות החינוך שבהם למדה וכן נתבעים נוספים בטענה שאלו גרמו להם בהיותם קורבנות למעשיהם "נכות נפשית חמורה".

נגד המוסדות נטען בין היתר כי בין השנים 2008-2005, או במועדים סמוכים לשנים הללו ואשר במהלכם או במהלך חלק  מהתקופה, נעשו בתובעים הפשעים המתוארים בהליכים פליליים. "הנתבעים, באמצעות מנהלת מוסדות הללו, וצוות ההוראה והלווי המקצועי ידעו ו/או היה עליהם לדעת אודות המתרחש בבית התובעת 1 והמבקשת 4, ולא אבחנו ו/או דווחו, כמתחייב בחוק ו/או בחוזרי מנכ"ל משרד החינוך ו/או על פי כל דין", נטען בתביעה. הטענה העיקרית נגד האחרים הא כי בחלקם היו קשורים למעשים או ידעו ולא דווחו ובחלק מהמוסדות כך נטען הם סבלו גם כן מהתעללות לכאורה.
בחוות דעת שצורפה לתביעה כתבה הפסיכאטרית שבדקה אותם, ד"ר נחמה ויזר, כי "מדובר בבחור בן 21 אשר עד גיל שמונה וחצי גדל והתפתח בצורה תקינה ולא היתה עדות לפסיכופתולוגיה. ואז, הוריו התגרשו ועבר עם אימו ואחיו להתגורר בביתו של אליאור חן. שהה שם עד גיל 10 כאשר הוא ואחיו עוברים התעללות חוזרת ונשנית על ידי תלמידיו של אליאור חן בהוראתו של אליאור. אני מעריכה את אחוזי נכותו כ-70% לצמיתות".
ד"ר ויזר ציינה כי "הוא סובל מסיוטים, מצב רוחו ירוד, חש כעס על עצמו ורגשות אשם על כך שהשתתף נגד רצונו בהתעללות באחים הקטנים. יש לו פלאשבקים במשך היום אז מתנתק ולא מסוגל לתפקד. לא מרוכז. מדובר ב-PTSD - Post Traumatic Stress Disorder שנמשך זה שנים. נסיונות טיפוליים לא הועילו".

"עברה התעללות שיטתית"

ואילו האחות טוענת בתביעתה כי היתה בת 6  כשעבר הנתבע, אליאור חן, לביתם בשנת 2006 או בסמוך לכך. "מגיל 6 החלה התעללות שיטתית במבקשת ובאחיה על ידי נתבעים התעללו בהם תחת הנהגתו של אליאור חן וזאת על מנת לבצע בהם תיקונים שיוציאו מהםו מזיקים ורוע", נכתב בתביעה. עוד מסופרות בתביעה התעללויות קשות מנשוא. בסיכום הטיפול על ידי הפסיכולוגית שולמית בראון, שמטפלת במבקשת בשש השנים האחרונות, ציינה כי רוב הטיפול סביב תופעות מההתעללות שעברה בתור ילדה.

כאשר היא הגיעה לטיפול, היא התנהלה באופן מניפולטיבי והיו חסרים לה כלים בסיסיים להתנהלות יום-יומית. היתה חסרת אמון ואהבה, חסומה רגשית עם קושי בויסות גופני ורגשי. בתחום של קשרים, היא היתה פגועה מאוד ובנתה "חומות פנימיות" כדי לא להתקרב ולהיפגע שוב. יש לה עדיין פחד נטישה ודחייה חזק מאוד. בעבר, וגם עכשיו, קשה לה מאוד במסגרות ושמירת גבולות והקשבה לסמכות. בבית הספר תמיד היה לה קושי עם קשב וריכוז שהיה על בסיס רגשי. המבקשת חוותה ארועים קשים ומחרידים והינה מצוייה בחרדה כל הזמן חושבת על זה, מתפקדת חלקית.
בחוות דעתה,  ד"ר נחמה ויזר מציינת בפרק הסיכום כי "מדובר בנערה בת 19 אשר עד היותה בת שבע גדלה אצל הוריה והתפתחה בצורה תקינה. לא היתה  כל עדות לפסיכופתולוגיה. בגיל שבע עברה עם אימה ויתר האחים לביתו של אליאור חן לאחר שהוריה התגרשו ואימו התחתנה עם אליאור. מאז החלה מסכת התעללויות בה וביתר האחים שהסתיימה רק  ב-2008 - אז הילדים הוצאו מהבית".
לדבריה של ד"ר ויזר, "בעקבות ההתעללות שעברה היא פיתחה תסמונת פוסט טראומטית כרונית. לא היתה מסוגלת ללמוד, נדדה מבית לבית וגם התגוררה ברחוב, צרכה משקאות חריפים ובשנים האחרונות מתגוררת בפנימיה. היא אינה עובדת. קיימת פגיעה בתפקוד, מבלה ימים במיטה או הולכת לשחות בבריכה. סובלת ממצב רוח ירוד, זיכרונות חודרניים, פלשבקים, לא מרוכזת, יש לקונות בזיכרון, יש סיוטים בלילות. מבודדת מבחינה חברתית. אינה בוטחת באיש, כועסת ומרירה. מדובר ב-PTSD - Post Traumatic Stress Disorder הנמשכת כל השנים בעוצמה קשה".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.