כאן אני מספר לכם סיפור שהוא מכלי ראשון מי שמטפלים בנושא, מדובר בהצעה גאונית, המעמיד עכשיו במבחן את ר' שמואל אויערבך אם הוא באמת מתכוון לשם שמים אם הבעיה שלו זה רק ענין המימון ולא עניינים אחרים של מלחמה ומחלוקת פנימית
ר' שלום בער סורוצקין שלח שליח מיוחד רב חשוב מאוד לר' שמואל אויערבך להודיע לו, כי הוא מוכן לממן לו את הכוללים, כל מי שיוציאו מן הכוללים בגלל שהם מאנשי עץ ירכזו אותם בכוללים נפרדים שהוא ר' שלום בער האיש של הרב שטיינמן יממן אותם, ככה נפתור לכאורה את הבעיות, מצד אחד לא יישבו יותר יחד ומאידך פתרו לו את בעיית המימון
ר' שמואל אינו ממהר להשיב על ההצעה, נתנו לו יום נוסף להכריע ונראה מה הוא ישיב, אם הוא לא יסכים להצעה פירושם של דברים שיש לו ענין במלחמה ובמצב הזה כבר ברור כי מסלקים את כל האברכים שהצביעו עץ, ואם הוא יסכים להצעה מה שיעשו יפרידו בין אלו לאלו וככה למנוע חיכוכים יומיומיים בכוללים מצב שהוא בלתי נסבל, הורס את הלימוד וגרם לשנאה פנימית ומחלוקות מיותרות
ר' שלום בער סורוצקין שלח שליח מיוחד רב חשוב מאוד לר' שמואל אויערבך להודיע לו, כי הוא מוכן לממן לו את הכוללים, כל מי שיוציאו מן הכוללים בגלל שהם מאנשי עץ ירכזו אותם בכוללים נפרדים שהוא ר' שלום בער האיש של הרב שטיינמן יממן אותם, ככה נפתור לכאורה את הבעיות, מצד אחד לא יישבו יותר יחד ומאידך פתרו לו את בעיית המימון
ר' שמואל אינו ממהר להשיב על ההצעה, נתנו לו יום נוסף להכריע ונראה מה הוא ישיב, אם הוא לא יסכים להצעה פירושם של דברים שיש לו ענין במלחמה ובמצב הזה כבר ברור כי מסלקים את כל האברכים שהצביעו עץ, ואם הוא יסכים להצעה מה שיעשו יפרידו בין אלו לאלו וככה למנוע חיכוכים יומיומיים בכוללים מצב שהוא בלתי נסבל, הורס את הלימוד וגרם לשנאה פנימית ומחלוקות מיותרות
לו לדעתי הקטנה שאל - הייתי מייעץ לרב שמואל אוירבך לדחות את עצת האחיתופל השטנית הזו.
השבמחקקבלתה של ההצעה פירושה הכרה בכך שישיבות וכוללים הם מוסדות מפלגתיים, ואין לך חילול השם גדול מזה.
יאמר ברורות - המחלוקת בין פלגי הליטאים אינה על "כבוד התורה" ושאר ירקות, אלא על כבוד, כסף ושררה. שלא תהיה טעות - זה בהחלט לגיטימי. זו מהותה של מחלוקת פוליטית. המחלוקת על "מי בראש". וזו בדיוק הנקודה שבה אין ל"גדולים" שום סמכות על שום אדם. כל אדם אמור להחליט לבדו את מי הוא רואה כמנהיגו הרוחני ואת מי הוא רואה כנציגו הפוליטי. כך כתוב במשנה - עשה לך רב, ולא שאחרים יכתיבו לך מיהם רבניך, וגמרא מפורשת היא שאין ממנין פרנס על הציבור אלא אם כן נמלכין בציבור. כלומר, לא "גדולי התורה" ממנים את הפרנסים אלא הציבור! מכאן שלכל יהודי יש את הזכות לבחור מי ייצג אותו על פי מצפונו והבנתו, ואין לאף אחד, על פי ההלכה, זכות או רשות לכפות עליו לבחור בנציג מסוים.
לכן אסור להיכנע לדרישה המחוצפת והשערוריתית שמי שלא מצביע למפלגה בה תומך ראש הישיבה או ראש הכולל צריך לעזוב את המוסד, ולא תיפגע המלגה שלו. ישיבות וכוללים אמורים להיות בתי מדרש ללימוד תורה, ולא סניפו מפלגות. לראש הישיבה אסור כלל להתעניין בהעדפותיהם הפוליטיות של תלמידיו. זה ממש לא עניינו.
אוי לנו ואבוי לנו אם הישיבות תהפוכנה לפלוגות סער של מפלגות (ובכוונה השתמשתי בביטוי זה, וד"ל). אין לך חילול השם גדול מזה, ועדיף לסגור את כל הישיבות ולגייס את כל הבחורים לצבא, מאשר להיכנע לתביעה המחוצפת הזו. מי שמנסה "לטהר" את הישיבות ממתנגדיו הפוליטיים הוא בולשביק ומאקיאווליסט בזוי, ובוודאי שאינו גדול תורה. קל וחומר הוא שאלו המנסים לכפות את שררתם הפוליטית על תלמידי ישיבות וכוללים באיומים בפגיעה בפרנסתם ובילדיהם, אינם "גדולים" אלא פושעים. ההצעה הזו באה מהשטן, ואסור לשמוע לה.
בס"ד בוא נסביר לך מה קורה כאן, כידוע לך שהגרש"ב סורוצקין לא עושה שום דבר על דעת עצמו רק על פי הכוונתו של הרב שטינמן, וכיון שכך חייב להיות שזו הרעיון של הרב שטינמן בכדי לפתור לו שני דברים,
השבמחקא' בעית הנגיעה העצמית שלא יהיה מעורב כאן.
ב' מה שהוא הגיב לאחר התקיפה עליו שצריך לעשות חשבון הנפש וממילא מתבקשת ממנו האחריות
1 על הביטול תורה של אותם אברכים מסכנים.
2 העול הגשמי שלהם ושל בני ביתם, ואידך זיל וגמור.