רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 8 בספטמבר 2022

נשאת ונתת באמונה?

 

מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ

 

בהיות ולעיתים אני כותב כאן נגד כת חרדית שחרטה על דגלה כאילו קדושה ובפועל מהווה את הניגודיות המוחלטת לכל רוח יהודית חשוב לי להדגיש שאין לי אישית שום דבר נגד כת רודפים זו. בעיני הם כולם אנוסים גמורים. לא רק החסידים שפשוט וברור שאין להם ברירה, אלא להמשיך ללכת בתלם שמוכתב להם (שאם לא כן, יפרקו להם את המשפחות), אלא גם אותם 'שלמעלה', איני רואה להם הרבה ברירה. אפילו ראש הכת שליט"א בכבודו ובעצמו, אנוס הוא בעיני. אמנם, איני בטוח שיצא זכאי בדין מחמת אונס זה, משום שהוא לחם להכניס עצמו לאונס זה, אבל כיום, אין לו הרבה ברירה. מי שמכיר את דרך התנהלות האדמו"רויות יודע שהשלטון האמיתי נמצא בידי קבוצה קטנה. גם לאדמו"ר אין אפשרות לשנות משהו.

אפילו אצל הליטאים, שלכאורה גדוליהם משוחררים ויכולים לבחור את דרכם (איך אמר פעם הרב שך? 'מעולם לא אמרתי למישהו לשמוע בקולי'), ידוע לכל יודע שלא באמת יש להם ברירה. לי אישית אמר לא אחד מהם ולא פעם אחת שאין לו יכולת לפעול כרצונו. פעם, כשבאתי בטענות לגראי"ל שהוא מאפשר דרך קלוקלת כשבידו לשנות הדבר,  נשא אלי את עיניו הטהורות ושאל אותי 'באמת? אתה חושב?'. באותו רגע היה ברור לי שגם הוא אנוס גמור הוא. לפעמים היה מורה לעשות דברים, אבל הזהיר מראש שלא יעמוד מאחור כשיצאו נגד. זכורני שבפעם הראשונה ששמעתי מהתופעה הזו (שגדולי ישראל מעודדים לעשות משהו, אבל מתנים-מראש שבאופן רשמי הם יהיו נגד), פניתי לרב ירחמיאל קראם זצ"ל ושאלתי אותו האם נכונה השמועה שכך ענו לו (כמדומני שאז הוא הקים ישיבות בין הזמנים לבחורי יש"ק, שבסופם היה טיול, או אפיקורסות מסוג זה). הוא העיד לי שאכן כך הם פני הדברים. אישרו לו לעשות, אבל יידעו אותו מראש שלא יגוננו עליו, כשיצאו נגדו.

מי שלא מכיר את התנהלות הציבור החרדי יכול להיות מופתע מכך. חילוני מן הסתם לא יאמין בכך. כולם אוכלים את הלוקש כאילו גדולי ישראל מנהיגים ומנהלים ורק יודעי הדברים מבפנים יודעים שהכל בלוף אחד גדול.

כמדומני שהקהילה היחידה שאצלם הדברים נעשים כך בריש גלי, היא העדה החרדית בירושלים. שם זה כמעט רשמי (ו'מנהג אבותיהם בידיהם'...) שהקהילה מכתיבה לרבותיה מה להורות לה. בקהילות אחרות, זה מוחבא יותר.

הסוד היותר גדול הוא שגם אצל החסידים, שלכאורה הכל נושק על פי האדמו"ר, הכל מוכתב ע"י קבוצה מצומצמת של אליטה סגורה (כמדומני שבסיפור של סדיגורה-הינוקא, בלט שהוא מנוהל לגמרי ע"י אחרים). גם באליטה זו לא יכול אף אחד לעשות כלום, משום שאם מישהו יבין פתאום שמעשיהם נוגדות את דרך השם, הוא לא יוכל לומר זאת. אם יפתח פיו, הדבר היחיד שיקרה הוא שהוא יושמץ וינודה.

כך יוצא, שאליבא דאמת, כולם אנוסים הם. לעיתים (רחוקות) מצליח איזה בן או נכד להציל את עצמו מהגורל האכזרי של היות בובה-על-חוט כל חייו, אבל לרוב זה קורה רק בצעירות, כי אח"כ משועבדים כבר לתא המשפחתי. ידועים מקרים מעטים שלאדמו"רים ובנש"קים נמאס והם פרשו מהדרך. כמדומני שראש לכל הוא המעשה עם בערניו, שפרש מאדמורותו בעודו בשיאו, והארץ הורעשה ממלחמת צאנז-סאדיגורה. אבל דרכו של עולם הוא שאדם אינו עוזב פרנסתו וקיומו, בשביל יושר ומוסריות.

נפלא סוד הילוכה של קהילה ואיש לא ידעהו. לטעמי, הקב"ה בכבודו ובעצמו מוביל אותנו, רק שעינינו טחות מראות.

קחו למשל את עין הסערה העכשווי. הגרי"ג לוחם מלחמת-מצווה בבעלזר (והשמועות אומרות שבאותו קרב עצמו, מנהל הגר"ד לנדא מלחמת מצווה אחרת). אין ספק בתמימותו ויושרו של הגרי"ג ואין ספק ביושרו וחכמתו של הבעלזר. האחד החליט שקבלת תקציבים במסגרת זהה לחינוך העצמאי (אבל שלא תחת שליטת הליטאים) הנה דרך וודאית לאיבוד העולם הבא (ואיני חושד בו שהוא משקר לנו) והשני מתנה את ביטול מעקף החינוך העצמאי, בביטול הדרתו משם.

מאבק עקרוני זה (לו יהי) יכול להוביל בדרך פתלתלה לפירוק השקר הגדול ביותר של היהדות החרדית בדורותינו (כאילו יש מצווה או עניין דתי להצביע בעד אות קדושה כלשהי. בעצם, בלוף-דעת-תורה מתמודד בכבוד על תואר הבלוף הגדול ביותר בדורותינו). עד כה חשבתי שהדרך היחידה לפירוק השקר הזה אפשרי רק דרך הרעבעס הקטנים. אלו שקולם לא נשמע והאחריות לקהילתם אולי תגבר על שיעבודם ליחצני המגזר. עכשיו מסתמן שייתכן שהבעלזר יפרק גם את הבלוף הזה. אולי יקח את קהילתו ויקבלו את קולם הפוליטי במסגרת לא חרדית. בעיני זו תקווה גדולה כי כך תוכל היהדות החרדית להשתחרר מעול נוגשיה ויפסק חילול השם הנורא של נציגינו במדמנת הפויליטיקע המקומית. הם אלו הגורמים לחילונים לחשוב/להבין שכל הדת היא רק היכי תמצי לשלוט באנשים. החילונים לא רואים בכלל ואף פעם שמץ של מוסריות גבוהה אצלנו.

הטו נא אוזן ולב. מה פתאום יחשוב חילוני שיש משהו אמיתי או טוב בדת שלנו, אם כל המפגש שלו איתנו (כציבור) הוא אך ורק דרישות ותביעות לטובת עצמנו? הם לא רואים אותנו מתקנים דרכינו בשום דבר. לא רואים אותנו נעלים או מתעלים בשום כלום. וכל זאת למה? בגלל שהמייצג אותנו בעיניהם הם הנציגים הפוליטיים שלנו.

אם תפיסת החילונים את היהדות היתה נובעת מתפיסתם אותנו כיחידים (או אפילו כציבור, ראה ערך חב"ד), מעמד התורה ולומדיה היה גבוה פי עשר ממעמדנו כיום.

והוא רחום יכפר עוון וכו'.

 

חרדי בעולמו


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.