רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 15 בספטמבר 2022

"היום בתניא" יום ה' י"ט אלול

 
"היום בתניא"  יום ה'  י"ט אלול
"אגרת הקדש" 
פרק ט"ז 
שנה מעוברת
לאנשי קודש וכו':
נקדים כי אגרת ט"ז היא אגרת מיוחדת, שנכתבה (לא אל כלל החסידים, אלא)  אל אחת מקהילות החסידים. שעקב מצב הפרנסה הקשה שאליו נקלעו, הם הפסיקו מלהשתתף במגביות הצדקה שאדמו"ר הזקן ערך עבור קהילת החסידים יושבי ארץ ישראל.
בתחילת האגרת, מנתח רבנו בפרוטרוט את מצבם הקשה של מקבלי האגרת (שהוא היה מודע לו היטב). כאשר במקביל, הוא מתאר את המציאות העגומה שבה נמצאים יושבי ארץ הקודש.
לאור הנתונים הללו, מציג רבנו את מסקנתו בענין הצדקה הנדרשת מקהילה זו. הן במה שהם חייבים על פי הדין, והן במה שרצוי שיתנו לפנים משורת הדין.
...
"חייך קודמים":
במישור ההלכתי מבהיר רבנו, כי מה שאמרו (בעניין הנתינה לזולת) ש"חייך קודמים". הוא רק במציאות הדומה לדוגמא המובאת בגמרא: ששנים היו מהלכים במדבר ולאחד מהם היה קיתון מים שבאפשרותם להחיות אדם אחד בלבד, והשאלה היא מי יזכה בהם, בעל המים או חברו  - שצריכת המים והתועלת משתייתם, "הוא דבר השוה לשניהם בשווה".
אבל כאשר "העני צריך לחם לפי הטף" (לפי הצריך לכל בני ביתו, את ההכרחי לכדי חייהם בלבד ולא יותר מזה) "או עצים וכסות בקור וכדומה" (דברים הכרחיים לשמירת הבריאות). ואילו הנותן מעוניין לנצל את מעט הכסף שברשותו עבור "מלבושי כבוד וזבח משפחה בשר ודגים וכל מטעמים" (שאינם צרכי חיי נפש ממש כשל העני) עבורו ועבור "כל בני ביתו". הרי שבמציאות זו לא שייך לומר "חייך קודמים".
...
מפתגמי הרבי הריי"צ:
מורנו הבעש"ט היה מקרב יהודים פשוטים, ועם קירוב זה היה מעמידם בקרן אורה.
ואדמו"ר הזקן נטע בחסידים את החוש לעזור ליהודים פשוט בגשמיות.
......
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
חדש! "היום בתניא" באמצעות המייל. להצטרפות נא לשלוח בקשה hayombatanya@gmail.com
הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב גרין ע"ה ומופץ על ידי בני משפחתו.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.